Balázs Zoltán ljubljanai rendezése májusban az Ódry Színpadon látható.
Balázs Zoltán a Jean Cocteau által feldolgozott Trisztán és Izolda elemi erejű történetét fiatal szlovén színészekkel állította színpadra 2012 tavaszán a ljubljanai Mini Teaterben. A koprodukcióban létrejött előadás minimalista eszközökkel, letisztult színészi játékra koncentrálva járja körül Erósz és Thanatosz örök küzdelmének, Trisztán és Izolda szerelmének számtalanszor feldolgozott emberi drámáját.
Ajánló a darab elé:
Trisztán és Izolda története állandó lebegés élet és halál, álom és valóság között – szerelmük a pillanatnyi örökkévalóság törékeny élménye. Egyensúly hétköznapi és éteri, konkrét és elvont között. Egy test. Együtemű két-szív. Iker-lelkek reflexei. Történetük esélyt ad újra felidézni az Éden valóra váltott ígéretét… Mi tépte ketté ezt az egy világot? A Mini Teater és a Maladype közös előadása– férfi és nő kapcsolatának kényes egyensúlyát vizsgálva – erre a kérdésre keresi a választ.
A Trisztán és Izolda előzményének a Maladypében, a 2008-ban nagy sikerrel bemutatott nonverbális, improvizációkra épülő Tojáséj című előadás tekinthető, melyben Balázs Zoltán először alkalmazta társulatával azt az „egyszerűen bonyolult” (M.G.P.) mozgásnyelvet, melyet a ljubljanai rendezés, a Cocteau-i szöveg és dramaturgia angolul megszólaló kontextusába integrál.
A ljubljanai Mini Teater és a Maladype Színház koprodukciójában készült Trisztán és Izolda című előadást 2012 – ben beválogatták a 47. maribori Borštnik Fesztivál versenyprogramjába. Ennek kapcsán Primož Jesenko, dramaturg-kritikus úgy fogalmazott: “Olyan előadásokat kerestem, amelyek meg tudnak lepni, és hatni tudnak a néző kísérletező kedvére. Előadást, amelyben a néző nem csodálatra méltó szobrokat bámul, és nem veti alá magát a már bevált hatásoknak. Olyan előadást szeretek látni, melyet a rendező különböző szempontokból képes megváltoztatni, és ezzel aktivizálja közönségét, egyfajta tesztlapot ad a kezébe. Olyan fajta színházat tartok érdemesnek megmutatni, amely kommunikál, és egyaránt kiprovokálja a néző figyelmét, - Balázs Zoltán rendezte Trisztán és Izolda ilyen.”
Kritikus szemmel az előadásról:
„Trisztán és Izolda mitológiájának színrevitelekor a rendező radikálisan megrövidítette a történetet, elhagyta a marginális epizódokat és mellékszereplőket, eltekintett bizonyos történelmi utalások megjelenítésétől, továbbá a korábbi bemutatók konvencióitól. Az alapkonfliktus Izolda, Trisztán és Trisztán nagybátyja, Mark lecsupaszított, és gyakran a puszta érzelmek által mozgatott szerelmi háromszöge köré épül. A szöveg meghúzása következtében a dialógusok az alaphelyzetre vannak kihegyezve, és ezzel teret nyitnak a letisztult színészi játéknak, a szüntelen mozgásnak, a szimbolikusan értelmezendő hangoknak és a minimalista díszletnek.” Zala Dobovšek (Delo, 2012. április 12.)
Trisztán és Izolda
Az előadás nyelve angol.
Budapesten a vendégjáték magyar felirattal látható!
Koncepció és rendezés: Balázs Zoltán,
Dramaturg: Góczán Judit,
Díszlet és jelmez: Ana Savić Gecan,
Rendező asszisztens: David Cerar,
Produkciós vezető: Huszár Sylvia
Játsszák: Vesna Kuzmić, Ana Urbanc, Jernej Čampelj, Robert Korošec, Rok Kunaver, Tadej Pišek és Marko Ujc
-A ljubljanai Mini Teater és a budapesti Maladype Színház közös előadásának bemutatóját 2012.03.24-én tartották Ljubljanában-
Az előadás időpontja: 2013. 05. 21. 20.00 óra.
Az előadás helyszíne: SZFE Ódry Színpad, (VIII.ker. Vas utca 2/a)