Jön az ASAGAO - Villáminterjú Gemza Péterrel

Május 22-én és 23-án tartják a Szkénében az Asagao című produkció bemutatóját. Az előadás a JISEI (búcsúvers, halálvers zen-szerzetesek, szamurájok és haiku költők versei a halál mezsgyéjéről) világát próbálja megragadni és közvetíteni zenés-táncos színházi nyelven.


Hogy találtak egymásra az alkotók, hogy született meg az Asagao ötlete?

Nagyon régi barátság köt két zenészhez, Mezei Szilárdhoz és Márkos Bercihez, de Junyával és Kovács Mártonnal is dolgoztam már együtt . Az ötlet Bercitől származik ő keresett meg mindenkit.

 

1
Miért a cím? 

Mert szép, és mert jó a kontraszt az elmúlással. Az asagao egy kúszónövény, virágja hajnalban nyílik és még aznap elhervad, innen japán neve: "reggeli arc".

Mi ragadott meg benneteket a JISEI, zen-szerzetesek, szamurájok és haiku költők a halál mezsgyéjéről írt verseiben?

Az élet esszenciáján dolgoztak, egy életet szenteltek a sűrítés művészetének, a költői tisztaságnak, és az életük végén megírták azt az egyet, azt a végsőt, amit magukkal visznek és egyúttal ránk is hagynak.

 

2
Min múlik, hogy egy szöveg koreográfiára inspirál-e téged?

Ezt nehéz megmondani. Inspirál, ha valami igazán érdekel és mélyen érint, ha érzem, hogy a szavak kevesek lennének.

Hogy születik egy olyan előadás, amelyben nincs rendező, amelyben az alkotók egyenrangú felek?

Úgy, hogy mindenki figyelmesen hallgatja meg a másikat, és végül egy ember dönt, de a döntés joga mindenkié. 

 

4
Mire számíthatnak a nézők, mit jelent a zenés-táncos elmélkedés?

Személyes vallomásokra, szavak és sémák nélküli személyes vallomásokra. Szeretnénk ezt a költeszetet térben kibontani.

Nemrég tartottál bemutatót a MÜPÁban, most jön az Asagao, közben Debrecenben dolgozol. Az évek során alakult-e a teherbírásod és változott-e a hajtóerő, ami tovább visz a pályán?

Az éberség az, amit próbálok tartani, vigyázni, hogy semmiképp ne lankadjon, csak erősebb legyen.  Az időbeosztással sokat harcolok és rendszerint alul maradok, de igyekszem.

5
Miért vállaltad a debreceni színház művészeti vezetését? 

Azért, mert szeretem a társulatot és a várost. Nagyon sok változast jelent ez, hiszen koncentrált jelenlétet szeretnék egy helyen. Kevesebb utazást és hosszabb munkafolyamatokat. Elmélyültebb keresést.

 

Színház.hu

süti beállítások módosítása