Rendeződni látszik a szerzői jogok kérdése Stravinsky A tavaszi áldozat című világhírű balettműve körül, amelyet premierjének századik évfordulóján, szerda este telt ház előtt mutattak be a párizsi Théatre des Champs-Élysées színpadán.
A világhírű orosz koreográfus lánya, Tamara Nijinski szerint 25 éve két történész megfosztotta a szerzői jogoktól a családját, amikor apja koreográfiájában rekonstruálta Igor Stravinsky balettjét. Vaclav Nyizsinszkij kisebbik lánya hétfő este érkezett a francia fővárosba az arizonai Phoenixből, hogy részt vegyen a híres balett bemutatóján a párizsi színházban, ahol a darab ősbemutatója is volt 1913-ban.
A repertoárokból egykor eltűnt darabot 1987-ben az amerikai Millicent Hodson koreográfus és az angol Kenneth Archer művészettörténész rekonstruálta rajzok és szemtanúk elmondása alapján. Azóta a balett bejárta a világ színpadait anélkül, hogy Nyizsinszkij örökösei egy fillért is láttak volna belőle. Tamara egyetlen előadáson sem vett részt, nem akarta törvényesíteni a "jogfosztást".
Szerdán első ízben mutatták be "Nyizsinszkij szerzői jogainak tiszteletben tartásával" a balettet – hangsúlyozta Corinne Honvault, a Szerzők és Drámai Zeneszerzők Társaságának (SACD) képviselője, aki közreműködött a szerződés megkötésében a Théatre des Champs-Élysées-vel.
A darab története jól illusztrálja a koreográfusok kényes jogállását. "Az a baj, hogy a koreográfusokat nem mindenütt ismerik el szerzőnek" – mondta Corinne Honvault.
Az angolszász jogban például a szerzői jog feltétele, hogy a mű hordozóra legyen írva. Márpedig a koreográfusok gyakran szóban hozzák létre a balettjeiket. Nyizsinszkij A tavaszi áldozatot mintegy 120 próbán tanította be a táncosoknak.
"Hodson és Archer azzal az ürüggyel tartják magukat jogtulajdonosnak, hogy Nyizsinszkij nem jegyezte le a koreográfiát" – magyarázta a 92 éves Tamara Nijinski. Balett-rekonstrukciójuk viszont a plakátra nagybetűkkel nyomtatott Nyizsinszkij névnek, az eredeti műnek és az azzal kapcsolatos legendának köszönhette óriási sikerét – hangsúlyozta Christian Dumas-Lvowski, a Nyizsinszkij-hagyaték gondozója.
Az örökösök egyáltalán nem vonják kétségbe a páros gigászi munkáját, csak azt kifogásolják, hogy 25 év óta egyáltalán nem részesültek a szerzői jogokból. Párizsban most bejegyezték a SACD-nál A tavaszi áldozatot, és a francia jog nem köti a szerzői jogot írott hordozóhoz.
Nyizsinszkij lánya reméli, hogy az átmeneti megállapodás megnyitja az utat a végleges rendezés előtt. A művet Párizsban bemutató szentpétervári Mariinszkij Színház képviselője közölte, hogy nyitott a megállapodásra. Egy, az örökösöknek kedvező megoldás nem zárná ki a szerzői jogokból a Hodson-Archer párost sem – hangsúlyozta Christian Dumas-Lvowski.
Ezt újabb megállapodásoknak kellene követnie a számos országban, ahol A tavaszi áldozatot és Nyizsinszkij ritka műveit (összesen négyet, közöttük a híres Egy faun délutánját) adják. Az évforduló tiszteletére rendezett előadás után Tamara Nijinski a Művészeti és Irodalmi Rend parancsnoki fokozatát vehette át Aurélie Filippetti francia kulturális minisztertől.