Természetfeletti teljesítmény – Ghost-bemutató az Operettben

Szellemek márpedig léteznek – a Budapesti Operettszínházban biztosan. Nem csak szellemekből, de showelemekből, színes karakterekből, és különleges technikai megoldásokból sem volt hiány a Ghost bemutatóján, mint ahogyan tapsból sem.

Aki a filmet szerette, a musicalt is szeretni fogja, anélkül hogy megpróbálná összehasonlítani a kettőt. Aki nem szerette a filmet, szeretheti a musicalt, mert bár a film és a musical szövegkönyvét és forgatókönyvét ugyanaz a Bruce Joel Rubin írta, két teljesen különböző világot tár a nézők elé. A színdarab nem csak a daloktól és a pluszjelenetektől, showelemektől tér el a filmtől - számoltak be a Ghost alkotói. 

 

EDV 9874

 

„A Broadway és a West End előadások kicsit egy színházi filmre emlékeztetnek, 90 százalékban technikára épülnek, a mi előadásunk sokkal közelebb áll egy erőteljes zenés színházi produkcióhoz, amelyben a főszerepet az emberi érzések, és azok nagyon erős, táncos megjelenítése kapja” – magyarázta a darab rendezője Kerényi Miklós Gábor, aki a Ghost egy eredeti, non replica változatát állította színpadra. Arról számolt be, hogy a színészeknek is teljesen új kihívást jelent, hogy speciális effektekkel teletűzdelt jeleneteket kellett betanulniuk, a cél mégis az volt, hogy a nézőket a történet, és ne a technikai trükkök kössék le, pontosabban, hogy a színészi játék és a különleges audiovizuális megjelenítések "összeolvadjanak”. „A színpadon természetesen megjelennek olyan „csodák” is, mint a zárt ajtókon való átjárás, vagy a Metró Szellem fantasztikuma, amivel képes a metró vonalakat megváltoztatni, tárgyakat mozgatni. Ez a darab a varázslatos és a valóságos dolgok furcsa, különleges keveréke” – vélte KERO®.

 

EDV 0193

 

A természetfeletti és a technika kéz a kézben jár a Ghostban, és ezt a színészek és az alkotók egyaránt tapasztalják. „Mindig próbáltunk haladni a korral, a technikai berendezéseink, gépeink mindig korszerűek voltak, 2013-ban azonban eljutottunk oda, hogy csodálatos eszközöket is alkalmazunk a színházban, mint a vetítőgépek, lézerek, távirányításos technikai újdonságok, amelyek segítségével megpróbáltunk egy nagyon korszerű, látványos előadást létrehozni” - mondta Somfai Péter az Operettszínház műszaki vezetője.

 

EDV 1066

 

„Amellett, hogy a Ghost igazi látványszínház, egy remek lehetőség arra, hogy olyan új látványelemeket, vizuális effekteket vigyünk színpadra úgy, hogy a színészek játéka, a zene, a díszlet, és a technika teljes összhangban legyen, és együttesen nyújtson igazi színházi élményt”  - tette hozzá a műszaki szakember, aki hangsúlyozta, nem jó, ha az előadás hangulatából a nézőt kizökkenti egy effekt, vagy egy trükk, hanem azoknak az előadás szerves részévé kell válniuk. „Az ilyen típusú, technikailag „megbolondított” előadás sokkal nagyobb figyelmet és koncentrációt igényel a színészek és a technikai szakemberek részéről egyaránt "– tette hozzá az Operettszínház műszaki vezetője.

 

EDV 9952

 

„A Ghostban újdonság és ezért számomra szakmai kihívást jelent, hogy speciális effekteket alkalmazunk a zenében. Ebben a produkcióban nem csak a zenekar játszik, hanem samplereket is használunk, számítógépekkel dolgozunk, ez sokkal bonyolultabb feladat, mint egyszerűen egy zenekart irányítani. A Ghost egy abszolút 21. századi musical, ez azt jelenti, hogy minden színpadi effekt a zenében is megjelenik” – fogalmazott Balassa Krisztián, a musical zenei vezetője, aki azt is elárulta, hogy engedélyt kaptak pár zenei módosításra, így az operettes előadásban az amerikai és az angol vonal elegyéből alkotottak valami egyedit.

 

EDV 0308

 

A Ghost zenéjét egyébként Glen Ballard és az a Dave Stewart szerezte, akit bár producerként, zeneszerzőként és üzletemberként is világszerte nagyra tartanak, a közönség leginkább a Eurythmics tagjaként ismerhetett meg. „A musicalekben nincsenek közelik, ezért csak a dalok segíthetnek jobban megértetni a történet lényegét. Nagyon nagy szerencsénk volt, hogy olyan tehetséges zenészekkel dolgozhattunk együtt, mint Dave Stewart és Glen Ballard. Ők, ketten remekül átlátták a történet mély érzelmi szálait, és csodás dalokká formálták azokat” – mondta zeneszerző társairól a film és a musical szövegírója, Bruce Joel Rubin.

 

EDV 0876

 

A technikai újdonságok mellett az érzelmek is átszövik a budapesti előadást is átszövik. „Bár divatos téma a „szellemesdi”, népszerű színpadi eszközzé vált a LED fal és a különböző vetítésfajták, nagy zenés színházi produkciókban mindenfelé egyre divatosabbak a technikai különlegességek, számunkra ez a darab itt és most, 2013-ban elsősorban mégis az emberek közötti kapcsolat mindent fölülíró szépsége, a szerelem legyőzhetetlen ereje és a barátság elvesztésének szörnyű fájdalma miatt oly nagyon fontos. Úgy érezzük a Ghost című musical kiváló egy komoly és egyben nagyon szórakoztató játékra, slágergyanús zenékkel, remek főszereplőkkel. Egy nagyon emberi történet földöntúli elemekkel, sok-sok meglepetéssel, nem kevés öniróniával és rengeteg érzelemmel. Ez így, együtt az a Ghost, amit mi szeretünk, és jó szívvel ajánljuk Mindenkinek!” - nyilatkozta Kerényi Miklós Gábor.

 EDV 0006

 

Szereplők:

 

Sam Wheat:  Dolhai Attila / Kerényi Miklós Máté

Molly Jensen: Vágó Bernadett / Muri Enikő

Oda Mae Brown: Szulák Andrea / Peller Anna

Carl Bruner:  Mészáros Arpád Zsolt / Szabó Dávid

Willie Lopez:  Németh Attila / György-rózsa Sándor

Metró Szellem: Szabó P. Szilveszter / Brasch Bence

Kórházi Szellem: Földes Tamás / Józsa Imre

Clara: Vörös Edit / Kisfaludy Zsófia

Louise: Bori Réka / Czigány Judit

Miss Santiago: Siménfalvy Agota / Ullmann Zsuzsa

Furgeson: Dézsy Szabó Gábor

 

Közremuködik:

Sz. Nagy Ildikó, Nagy Bea, valamint a Budapesti Operettszínház

Zenekara és musical együttese

 

Zenei vezető: Balassa Krisztián Karigazgató: Drucker Péter

Zenei munkatársak: Axmann Péter, Nagy Gábor, Puskás Dóra, Mihalics János, Déri Judit

Koreográfus asszisztens: Papp János, Szabó Erika

Rendezôasszisztens: Sipos Richárd

A rendezô munkatársa: Bori tamás

Tánc- és játékmester: Rogács László

 

Vetítés: Madár, Bori Tamás, Fullscreen

Szcenikus: Lőrincz Sándor

Hangmérnök: Fazekas László, Halász Viktor

 

 

Díszlettervező: Khell Csörsz

Jelmeztervezô: Velich Rita

Világítás, Vizuális Effektusok: Somfai Péter

Koreográfus: Tihanyi Ákos

 

Rendezô: KERO ®

süti beállítások módosítása