Mátyás Irén szellemében folytatja a Zsámbéki Színházi Bázis

Kezdődik a Zsámbéki Színházi Bázis 30. évada, amelynek első előadásaként Marivaux a 2. váratlan szerelem című művét láthatja a közönség pénteken.

zsambek

 

 

Mi vár Zsámbékon?

 

Az idei programot a Zsámbéki Színházi Bázis nemrégiben elhunyt igazgatója, Mátyás Irén emlékének ajánlják - közölték a szervezők. Az idei nyári szezonban többek között Jámbor József, Horváth Csaba és a Fortedanse, Vidnyánszky Attila, valamint Rusznyák Gábor munkáit láthatja a közönség. Új előadással jelentkezik a Kompánia Színházi Társulat, a K2 színház és két előadással érkezik a Manna Kulturális Egyesület.

 

A határon túlról vendégül látják a sepsiszentgyörgyi Osonó Színházműhelyt, valamint újra megrendezik a Határon Túli és Hazai Amatőr Színjátszók Fesztiválját, a Zsámbéki Szombatok alapítója, Bicskei Gábor emlékének ajánlva.


A Zsámbéki Színházi Bázison az évad első előadása Marivaux a 2. váratlan szerelem című darabja Kováts Kriszta rendezésében. Az előadást pénteken és szombaton láthatja a közönség. A Kovátsműhely produkciójában Nagy-Kálózy Eszter, Lengyel Ferenc, Kálid Artúr, Sipos Vera, Kovács Ádám és Cserna Antal játszik, a zene Szirtes Edina Mókus, a koreográfia Bodor Johanna munkája.

 

Június 30-án, valamint július 6-án és 7-én Németh Ákos Definíció című darabját játsszák, amelyet Jámbor József állított színpadra.

 

Vásárhelyi Nóra, a Zsámbéki Színházi Bázis új vezetője korábban elmondta: Mátyás Irén szellemében folytatják a munkát, megtartva a kísérletező, a fiataloknak teret adó szemléletet. A 30. évadban több előadás foglalkozik a fiatalokat érintő problémákkal és a kisebbség helyzetével. Szólt arról is, hogy az idei évad célja új közönségréteg megszólítása és színházra nevelése, elsősorban a középiskolás korosztályt szeretnék bevonzani a színházba. A Zsámbéki Színházi Bázis varázsát az adja, hogy új előadások születnek, az idén tíz bemutatóra készülnek.

 

Ezek közül két előadást emelt ki, amelyeket a MaNNa Kulturális Egyesülettel közös produkcióként mutatnak be. Az egyik az Osborne Dühöngő ifjúság című művéből Dühöngő címmel készülő előadás, amelyben a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Kaposvári Egyetem Művészeti Kara és a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem végzős hallgatói együtt dolgoznak. A másik előadás Mark Ravenhill Állampolgári ismeretek című darabjából készül Tengely Gábor rendezésében. Az előadást osztálytermi változatban is bemutatják.

 

A k2 Színház Az isten és a részegek című, Fábián Péter és Benkó Bence rendezte előadással érkezik Zsámbékra, a Kaposvári Egyetem hallgatói a Rusznyák Gábor rendezte Kabaré (avagy az elveszettek) című előadást adják elő, Simon Balázs rendezésében pedig a Pinokkiót láthatja a közönség.

 

matyas-iren

 

Az Ellenfény így írt Mátyás Irén munkásságáról:

 

"(...) Mátyás Irén nem egyszerűen csak előadásokat szeretett volna teremteni Zsámbékon (amelyek mindig táplálkoznak a hely szelleméből is), hanem a nyári szűkös körülmények között is igazi műhelymunka menedzselésére vágyott. A Bleont-korszakban magyar és román színészek találkozására helyezte a hangsúlyt, arra volt kíváncsi, hogy az eltérő színházi nyelvet beszélő személyiségek miképp képesek egymásra hatni. De későbbi munkája során is a magyar színházi gondolkodás megújítása vezérelte. Ezért keresett izgalmas formákat, különleges vállalkozásokat, érdekes találkozásokat. Ezért hívott jó néhány vendégelőadást is (többek között Purcarete Phaedráját vagy Vlad Mugur utolsó rendezését, a kolozsvári Hamletet.  (…)

Mátyás Irén mindig is úgy emlegette a készülő színházi törvényt, mint a zsámbéki színház végzetét. Így történt, hogy – önkormányzati fenntartó híján – kikerültek az intézményes finanszírozásból, és csak a „hatos kategória” pályázati pénzeire számíthattak. De az utóbbi években nyárra sosem derültek ki a pályázati döntések, és minden évben újabb és újabb zárolások sújtották a már elnyert pénzeket is. Így minden újabb szezon egy-egy újabb halálugrás volt Zsámbékon.

Amikor Mátyás Irén egyszer arról beszélt, hogy neki nem tud fizetni a zsámbéki színházi bázis, viszont saját maga fizeti a bázis villanyszámláját és egyéb rezsijét, akkor megértettem, hova jutottunk: a 2000-es évek végén, a 10-es évek elején Magyarországon egyedül azok személyes erőfeszítése tartja fenn a kultúrát, akiket a kultúrának kéne eltartania. Sötét idők járnak, nem tudjuk magunkat mivel hitegetni. Mátyás Irén halála azt is bizonyossá tette, hogy abba halunk bele, amiért élnünk kellene".

Sándor L. István írását itt olvashatják.

süti beállítások módosítása