Ismét „Táncestek a Karmelita udvarban” címmel indít nyári programsorozatot a Nemzeti Táncszínház, 2013. július 30-augusztus 16. között. A sorozat egyik produkciójáról, az Imagine című koreográfiáról mesélt Földi Béla a Budapest Táncszínház művészeti vezetője.
A Nemzeti Táncszínház ajánlója:
Szerelem, szenvedély, hagyomány és család, emlékezetes történelmi pillanatok. Életünk történeteit jelennek meg a legváltozatosabb táncműfajokban a „Táncestek a Karmelita udvarban” című programban, 2013. július 30-augusztus 16. között a Budai Várban a tangó, a flamenco, a kortárs tánc és a hagyományainkat őrző néptánc nyelvén. A Budapest Táncszínház az Imagine, a Sec és a Sec/Bolero című előadásaival vesz részt Nemzeti Táncszínház nyári programjában. A legfrissebb ezek közül az Imagine, amelyet Földi Béla koreografált és a Stravinsky Inspirációk előadás része. Ennek kapcsán beszélgettünk Földi Bélával, a Budapest Táncszínház művészeti vezetőjével.
fotó: Dusa Gábor
Földi Béla szavaival:
Mi inspirálja Stravinky műveiben?
Az Imagine a Stravinsky Inspirációk című estünk egyik részlete. Az előadás a zeneszerző – a tánc irodalomban nagyon ismert – zeneműveit dolgozza fel két vendégkoreográfus által. A Tűzmadár és a Tavaszi áldozat mellett ezért úgy gondoltam, hogy egy személyes témát viszek színre. Ez az Imagine, amelyben a művészet örök jelenléte, annak fennmaradása és időntúli inspirációja kerül megfogalmazásra. Egy művész hallhatatlan lelke tapinthatóvá válik. Az érdekel, hogy az idő múlásával az alkotó művész jelenléte a világban mennyire időtálló. Például Stravinsky a mai napig inspirálja a kortárs művészetet, színházakat tölt meg. Az Imagine nem cselekményes balett, nincs leírható dramaturgiája. Sokkal inkább érzelmi szálak szövevénye, amelyhez a zeneszerző Italian suit-jét, egy nagyon finom vonós, lírikus zenét választottam, nem véletlenül. Talán az embernek sajátos fogalmai lesznek a kor előre haladtával és önmaga is szentimentálissá válik.
Melyik Stravinsky darab áll Önhöz közelebb?
Szívesen mondanám művészként, hogy a saját darabom, de a Stravinsky Inspirációk című előadásból Raza Hamadi Tavaszi áldozata a leginkább elkészült, igazi mestermunka. Nagyon muzikális, és közelebb álla ahhoz, amit úgy hívunk, hogy dramaturgikus, cselekményes balett. Ez ma már nem divat a kortárs táncművészetben, én azonban szeretem.
Milyen új darabtervek foglalkoztatják? Hogy telik a nyári szezon?
Évad vége van, ilyenkor az oxigén felvételünk már nem százszázalékos. A nyáron pihenünk egy hónapot, elmegyünk a brünoi táncfesztiválra a Sec-kel, szervezünk egy nagyszabású tánckurzust a Depo-ban és már zajlanak a következő évad új premierjének előkészületei. Anna Frank naplóját szeretnénk táncszínházi előadásként feldolgozni. E világhírű, nagyszabású esthez sikerült megnyernünk egy Kossuth-díjas színészt és egy Kossuth-díjas zeneszerzőt. Izgalmas munkának nézünk elébe.