A múlt héten először rendezték meg Dunaújvárosban a Börtönszínházak Országos Találkozóját. A seregszemle zsűrielnöki tisztjét Pogány Judit vállalta el, őt kérdezte a Magyar Narancs. Lapszemle és beszámoló.
A Magyar Narancs Pogány Juditot kérdezte:
Pogány Judit elmondta, nyolc éve ezelőtt volt egy bemutatja az Örkény Színház és a Pinceszínház közös produkciójaként, Anger Zsolt rendezésében, Pedig én jó anya voltam címmel. A monodrámát Vajda István szerkesztette egy gyerekgyilkos anyjával készült riport alapján.
"A szövegben is szerepel a szegedi Csillagbörtön, mint az ország legszigorúbb fegyházainak egyike, és itt is eljátszhattam a darabot. Egy hosszú teremben ültem nyolcvan elítélttel szemben, többségük gyilkosságért vagy gyilkossági kísérlet miatt volt ott. Ezek az emberek önszántukból ültek be erre az előadásra, és olyan lehetett nekik, mint egy kegyetlen szembesítés" - mondta a Kossuth-díjas színésznő.
"Döbbenetes volt az előadást követő személyes találkozás. Utána rengeteg levelet kaptam. Azt írták, hogy olyan ajándékot kaptak azon az estén, hogy amíg élnek, nem felejtik el. A mai napig szégyellem, hogy én akkor nem válaszolgattam. De felületesen nem akartam válaszolni a levelekre, ám az, hogy nekiüljek és valami igazi, jó gondolattal reagáljak, arra egyszerűen nem volt időm. Ezúton üzenem nekik, hogy a mai napig őrzöm a leveleket. És azt is, hogy számomra felejthetetlen élmény volt ez a találkozás, életem egyik legemlékezetesebb előadása" - mesélte Pogány Judit. A teljes interjú itt olvasható.
A Bartók Kamaraszínház beszámolója a találkozóról:
A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház adott otthont június 20-21-én az I. Országos Börtönszínházi Találkozónak. "A találkozó előzménye egy szakmai bemutató volt a stúdiószínpadon. A pálhalmai elítéltek hoztak egy előadást, ami elég jól sikerült, ezt követően fogalmazódott meg az országos találkozó igénye. Nagyon meglepett a hozzáállásuk, olyan szeretettel beszéltek az elítéltekről, hogy bár kezdetben ódzkodtam az egésztől, sikerült meggyőzniük. Mert a dologhoz azért hozzátartozik, hogy a városban nem fogadta mindenki lelkesedéssel a kezdeményezést. Még a baráti körömben is voltak, akik szerint az ilyesmi nem való közönség elé, a drámapedagógia legyen a börtön belügye. Erre azt mondtam, hogy a színháznak az a sajátossága, hogy közönség előtt zajlik" - nyilatkozta a Narancsnak Borsos Beáta, a Bartók Színház igazgatója.
A Pálhalmai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet felhívására a jelentkező 15 börtön közül, az előválogató Csadi Zoltán színművész 6 fogvatartott csoport előadását tartotta érdemesnek arra, hogy a nagyközönség előtt bemutatkozzon.
A kétnapos rendezvényen összesen hatvan fogvatartott lépett színpadra. Az eseménynek elsősorban drámapedagógiai jelentősége volt, hiszen a börtönökben folytatott művészeti tevékenységek komoly társadalomformáló erők lehetnek, elősegíthetik az elítéltek szocializációját, rehabilitációját és erősíthetik a társadalmi integrációt. A módszer nem egyedülálló, hiszen Olaszországban is vannak hasonló előadások, de Közép-Kelet Európában, így Magyarországon is ez volt az első ilyen jellegű rendezvény.
A szigorú biztonsági intézkedések mellett lebonyolított fesztivál előadásai, hol morális tartalmuk, hol pedig erős érzelmi hatásuk miatt különleges élményt nyújtottak a népes nézőseregnek, amely részben más börtönök parancsnokaiból, városi érdeklődőkből, de leginkább a jól ismert rabszürkébe öltözött fellépőkből, és a miattuk akár több száz kilométert utazó hozzátartozókbóll állt.
Pogány Judit színművésznő a zsűri elnökeként, nehéz döntés után négy díjat adott át a két napos eseményt záró gálaesten, remélve, hogy köszönhetően ennek az egyedülálló kezdeményezésnek is, majdan a börtönkapun kilépőknek lesz esélyük az újrakezdésre, hiszen a színház csodával határos módon képes pozitív irányba változtatni az ember értékrendjét.
A legjobb szövegkönyv díját az Állampusztai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet Társak című darabja kapta, amelyet Bakonyi Péter fogvatartott erre az alkalomra írt; a személyes élmények ihlette mű két különböző kultúrával rendelkező, más-más generációhoz tartozó ember kényszerű találkozását jeleníti meg.
A legjobb rendezés díját azIgazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyintézet Baráti kör (Arany János Családi kör című verse újragondolva) című előadása kapta. Az ironikus, humoros hangvételű jelenet, az ismert klasszikus vers saját életükre fogalmazott változata, a fesztivál legmegrendítőbb perceit szerezte.
A legjobb előadás díját a Tiszalöki Országos Büntetés-végrehajtási Intézet Mesteremberek című Szentivánéji álom drámarészlete nyerte el. Különleges hangulatot teremtett Shakespeare nehéz nyelvezete és a színpadi játék közvetlen játékstílusa.
A legjobb alakítás díját a Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézet A rátóti legényanya című előadás főszereplője kapta.
Ugyan nem lettek díjazottak, de nagyszerű produkciót láthatott a közönség a tököli Fiatalkorúak Büntetés-végrehajtási Intézetétől, akik A kíváncsi kiselefánt című művet adták elő, melyet Rudyard Kipling nyomán Szalay Álmos írt.
A Pálhalmai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet Bernátkúti és Mélykúti Alegysége Somogyi Ottó Borbála korcsmája című művével léptek színpadra.
Forrás: Magyar Narancs, Bartók Kamaraszínház