Művészlelkek címmel tartja a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ének tanszaka hagyományos, év végi nyilvános operavizsgáját vasárnap délelőtt a Magyar Állami Operaházban. Elsőként a fiatal zeneszerző, Solti Árpád La Violetta című egyfelvonásos vígoperája ősbemutatóként hangzik el.
"Olyan megzenésíthető darabot kerestem, amely a színházról, kiváltképp a zenés színházról, az éneklésről szól, és amivel nem mellesleg a tanszak vezetéséről leköszönt Marton Évát és születésnapját is ünnepelhetjük. Így jutottam el Molnár Ferenc Az ibolya című egyfelvonásos színművéhez" - mondta el az MTI-nek Almási-Tóth András, a Zeneakadémia színpadi játék-tanára és opera program koordinátora. „A La Violettában színházi kórusba felvételiznek énekesnők, a Gluck-mű a kedvesét a zene hatalmával visszaszerezni próbáló művészről szól, az Offenbach-darab pedig ennek a témának kifordítása” – nyilatkozta Almási-Tóth András rendező a Fidelio-nak. (A műsorválasztás és a rendezői koncepció további részleteiről, valamint a zeneakadémiai operaéletről bővebb összeállítást olvashatnak a Fidelio.hu-n).
A rendező arról is beszélt, hogy a vígjátékban épp annyi szerep van, ahány a hallgatókra jól kiosztható. A librettó alapvetően nem tér el a Molnár-műtől, csupán a titkár szerepét változtatták titkárnőre. "Nagyon érdekes karaktereket kelthetnek életre a növendékek, színpadilag remekül játszható operát mutatunk be. Az ének és a zeneszerzés szak már tavaly is együttműködött" - emlékeztetett rá Almási-Tóth András.
Tavaly Bella Máté A tavasz ébredése című alkotását mutatták be, amely Wedekind műve alapján a felnőtté válás problémáját dolgozta fel erős drámai eszközökkel. "Idén a felkérés eleve vígoperára szólt, könnyed hangulatú darab született, amely azonban igen komoly énekesi feladatokat ad vizsgázóknak - részletezte a tanár. Olyan sokrétű zenét komponált a doktori iskolát végző Solti Árpád, amely egyszer filmzenére emlékeztet, máskor dzsesszes, sőt idézeteket is elrejt, akár egy hangkaleidoszkóp."
A könnyedség mellett a La Violetta rendkívüli koncentrációt igényel az előadóktól - jegyezte meg. "Molnár darabjaiban a szöveg pergetése, a hangsúlyok igen fontosak, hogy a poénok üljenek. Az éneklésnek pedig az egyik legkényesebb része az érthetőség, a hallhatóknak fokozottan összpontosítaniuk kell a szövegre. Solti egyébként tudta, ki, melyik figurát fogja játszani, így a hangjukra írta a szólamokat."
Gluck Orfeusz és Euridikéjéből két jelenet hangzik el. "A tanulmányi gyakorlatot mutatja be ez a rész, a barokk stúdiumok betetőzéseként, ebben főként a két mezzóra, Balga Gabriellára és Vörös Szilviára építek. Molnár színházi világából a művészlélekre közelítünk rá Gluck operájával. Ez a viszonyítási pont a vizsgát záró Offenbach darabhoz, Az Orfeusz az alvilágban nagyon jó anyag a szintén bemutatkozó elsősöknek, mert felszabadítja őket a színpadon" - magyarázta.
A Művészlelkek június 30-án vasárnap délelőtt 11-kor kezdődő előadásában a Magyar Állami Operaház színpadára lép Balgová Gabriela, Gaál Csaba, Gheorghita Orsolya, Imai Ayane, Murvai Dénes, Vincze Klára, Vörös Szilvia és Yoshida Makiko, valamint T. Gippert Béla (m.v); közreműködik Kocsár Balázs és Sándor Szabolcs vezényletével a Concerto Budapest, a Zeneakadémia rezidens zenekara.