A szombathelyi Weöres Sándor Színház drámapályázatára 174 pályamű érkezett. Székely Csaba első helyezése mellett, Kerékgyártó István második, Réczei Tamás - a kecskeméti színház művészeti vezetője - harmadik helyezett lett. Réczei Tamás a magyarországi egyházüldözések, sokak által ismeretlen fejezetét dolgozta fel pályázati művében. Ennek kapcsán adott rövid interjút.
Réczei Tamás a darabról:
- Hogyan kerültél kapcsolatba a témával, miért kezdett foglalkoztatni az apácarendek feloszlatása?
- Kaffka Margit: Hangyabolydulás c. regényének átdolgozása kapcsán kezdtem el kutatni, és akkor találtam egy naplót, amelyet egy fiatal szerzetes nővér írt, aki ekkor már az ún. földalatti egyházban volt tag, a hétköznapjaiban pedig gyógypedagógus gyakornokként dolgozott. Egyszerre fájdalmas és szenvedélyes, ahogyan a hétköznapi nehézségeket rögzíti, ám ami leginkább megfogott az egyetlen kép volt. Ez a kislány rájött, ha megfelelő számú ember kér engedélyt börtönbeszélőre, ugyanarra az időpontra és napra, akkor odabent, a találkozón, újra együtt lehetne a teljes rend, láthatnák egymást megint. Egy apáca, egy börtönőr, egy látogató felállásban. De a darab nem erről a helyzetről szól, hanem elsősorban a III/III-as ügynökség egyházi alosztályának munkájáról, fikcióba ágyazva. Illetve az iratok esetleges hiányosságairól, arról, mik az okai annak, hogy nem született meg az ügynöktörvény. Ahol felmerült bennem egy kérdés, amire nem találtam a választ, ott a fantáziámmal egészítettem ki a képet.
- Van olyan, aki magára ismerhetne a művedben?
- A művet egy ciszterci apátnő emlékezéseire építettem, akivel személyesen is találkoztam, aki a rendelkezésemre bocsátotta a memoárját, és lehetővé tette, hogy elolvashassam a teljes megfigyelési anyagát. Hozzá íródott az említett megható napló. A másik mintám, Lénárd Ödön lett.
- Ki volt ő?
- Piarista szerzetes, például, az Actio Chatolica titkára. Többször is letartóztatták. Hol bebörtönözték, hol kiengedték, egyszer, amikor szabadlábon volt, például villanyleolvasóként dolgozott. A szocializmusban ő is aktív közreműködőjévé vált a földalatti egyháznak. Ő töltötte a leghosszabb időt börtönben, összesen 17 évet! Már VI. Pál pápa kérdezett rá személyesen Kádár Jánosnál, mi ennek az embernek a bűne, hogy egyedüli papként még mindig rács mögött ül. Meg is jelenik az előadásban...
- Kádár János, vagy a pápa?
- Mindkettő és egyik sem. De a válasz maradjon talány a darab színrekerüléséig. Ha lesz olyan egyáltalán...
- Nem akarod megrendezni?
- Még nem gondoltam rá. Örülök, hogy sikerült egy olyan színművet írnom, ami úgy tűnik, mást is érdekelhet. Örültem, hogy a pályázat jeligés volt, hiszen igazi visszajelzést csak úgy kaphattam, ha kizárólag a leírtak számítanak.
- Ez nem az első darabod...
- Ez már a negyedik! A Winnetou átiratom volt az első egész estés. Azt követte az Amazonok c. időutazás, majd legutóbb, a Vasárnapi gyerekek, melyet meghívtak a Nyári Zsidó Fesztiválra, Budapestre az Átriumba. Nagy örömömre.
- Vannak újabb tervek?
- Igen. Déry Tibor börtönéveit dolgozom fel az eredeti levelek, kihallgatási jegyzőkönyvek, visszaemlékezések, börtönjelentések alapján. Szerencsés vagyok, mert ebben az évben elnyertem az Örkény István drámaíró ösztöndíjat egy másik tervemmel, azzal is el kell készülnöm idén.
Réczei Tamás, Fotó: Ujvári Sándor, MTI
Részlet Lénárd Ödön kihallgatási jegyzőkönyvéből:
- Ön több napos kirándulást szervezett egy egyetemista lánycsoportnak. Tudjuk, hiszen fotográfiák is készültek magukról, ahogyan a Nyugati pályaudvaron az indulásra várnak. Ugye, nem gondolja, hogy elhiszem, hogy napokig egyetlen férfiként van több tucat nővel, és közben nem történik semmi? Ha meg elhiszem, akkor azt kérdem, hát ember az ilyen? Nem szól? Csak azért nem sikerült egy magához kapcsolódó nőt felderítenünk, mert nyilván homokos. Vagy így, vagy úgy, de más nem lehetséges! És az egyiket be is fogjuk bizonyítani!
Részlet a színműből:
"KOMOR: Senki sem tudhatja pontosan, melyikünk, mit őrizhet a bespájzolt lekvárok alatt. 1989-ben zsákszámnyi iratot zúztak be a Belügyminisztérium III-as főcsoportjánál. Ám, hogy egynehány nem maradt-e ki a darából, s most illetéktelen, vagy inkább nagyon is illetékes kezekben állomásoznak ideiglenesen, várva a napvilágot, nincs rá fedező biztosíték!
FÉNYES: Bombabiztos helyen vannak? Csak vicceltem.
KOMOR: Nem voltak eléggé óvatosak, nővérem. Mi többet mondhatnék még? Gondolom, az Állambiztonsági Levéltárban már minden személyes anyagát kikérte. Bár nem értem, ide, hogyan jutott el! Nem volt kitakarva a nevem? (szünet) Annál én sem vagyok okosabb. Azok a betűk történethűek!
FÉNYES: És objektívek.
KOMOR: Mit nem hisz? Hát mindenükről pontos jelentés készült, még azt is kiolvastam, mikor menstruálnak! Elnézést. Nem leszünk egymásra jó hatással. Nem tudnám újraéleszteni".
Réczei Tamás pályájáról röviden:
Réczei Tamás,
a kecskeméti Katona József Színház művészeti vezetője.
2000-ben diplomázott a Színház-és Filmművészeti Egyetemen.
Tagja volt a debreceni és a székesfehérvári színháznak.
Írója volt, a Millenniumi Mesék és a Magyar elsők c. tv-sorozatoknak.
Eleinte színpadi átiratokat készített, Plautus, Goldoni, Szabó Lőrinc,
Laclos, Marquez műveiből.
Saját színjátékai: Winnetou, Amazonok, Vasárnapi gyerekek,
Hangyabolydulás.