Minden gyerek jusson el színházba! - Az új alaptantervről

Szeptembertől a tanév során a diákok színházi előadásokat látogathatnak az új Nemzeti Alaptanterv részeként - írta közleményében a kerettanterveket kidolgozó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI).

 

Az új alaptantervnek köszönhetően a kerettantervek alapján évente legalább egy színházi előadást nézhetnek majd meg – egyelőre az 1., 5 és 9. évfolyamos – tanulók a Dráma és tánc óra keretében - áll az OFI közleményében. Az ötödik és a kilencedik évfolyamon kötelező tantárgy lesz a Dráma és tánc. Minden iskola a helyi tantervének megtervezésekor dönthetett arról, hogy ötödik évfolyamon heti egy órában a Dráma és táncot, vagy a Hon- és népismeretet tanítja kötelező tantárgyként, illetve kilencedik évfolyamon szintén hetente egyszer taníthatnak a diákjaiknak Dráma és tánc vagy Mozgókép és médiaismeret tantárgyat. A Dráma és tánc, mint önálló tantárgy tanításának célja az élményeken keresztül történő megértés, a kommunikáció, a kooperáció, a kreativitás fejlesztése, az összetartozás érzésének erősítése.


A tantárgy közműveltségi tartalmai, fejlesztési feladatai elsősorban tevékenységközpontú, gyakorlati képzés során sajátíthatók el, illetve minden évfolyamon hangsúlyozottan jelenik a színházi előadás közös megtekintésének lehetősége, és az azt követő előadások több szempontú és élményszerű befogadásának elősegítése, a színházi hatáselemek közös vizsgálata, eljutva a drámaelmélet legfontosabb alapvetéseinek megismeréséig.

 

jokai diak

Diákok a békéscsabai színház előtt (fotó: bekesmegye.com)

 

„A színházi előadás megtekintése minden diák számára hasznos.” - mondta Eck Júlia, a Nemzeti Alaptantervet kidolgozó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakértője, majd hozzátette: „A művészi tevékenységek semmi mással nem pótolható szerepet játszanak a képzelőerő, az empátia, az ízlés és az árnyalt kifejezés képességének fejlesztésében. Kora gyermekkortól kezdve ezek szolgálják a leghatékonyabban a forma-, a tér-, a ritmus- és a színérzék kibontakozását, a mozgáskoordináció fejlesztését, és elengedhetetlenek a figyelem, az emlékezet, valamint a kommunikációs készségek fejlesztésében is. A művészeti nevelés eredményességéhez pedig nélkülözhetetlen a művészeti intézmények látogatása.”

A program másik célja, hogy áthidalja a szociális helyzetből fakadó különbségeket. Vannak olyan családok, akik egyébként nem engedhetik meg maguknak, hogy kulturális programokra vigyék a gyermekeiket, az iskola segítségével és közreműködésével azonban újfajta élményekben részesülhetnek a tanulók, a közös program pedig elősegítheti a csapatszellem kialakulását.

Az iskolák több lehetőség közül is választhatnak. A színházak több gyermekeknek szóló programot kínálnak. A Magyar Állami Operaház például egy hónapja hirdette meg ifjúsági programját, az OperaKalandot. Az Erkel Ferenc Hunyadi László című operájára épülő program első előadás-szériájára 335 iskola jelentkezett szerte az országból, így több mint huszonhétezer diák jut el térítésmentesen az előadásra.

 

Forrás: OFI

 

süti beállítások módosítása