Robert Thomas Szegény Dániel! című bűnügyi komédiáját Kiss Attila rendezésében július 5-én vette kezdetét a dunaújvárosi Petőfi Művészeti Liget idei programsorozata. A főszereplőt, Daniel Dubois-t Csadi Zoltán játssza, aki a Bartók Kamaraszínházban eltöltött éveiről, munkásságáról és a szerepéről mesélt.
A Bartók Kamaraszínházban bizonyítottál rendezőként, színészként, a szervezési csoport vezetőjeként is kiveszed a részed az előadások népszerűsítéséből. Hogyan értékelnéd az eddigi pályafutásodat a színház életében?
Színészként 2005 óta dolgozom itt, néhány éve a színház lehetőséget biztosított számomra, hogy négy fiatal alkotótársammal együtt saját értelmezésünk mentén, Párizs ege alatt címen Edith Piaf Estet szerkeszthessünk és adjunk elő. Ezt követte az első komolyabb rendezésem az Anna, amelyet Kosztolányi Dezső Nero a véres költő című regényének színpadi adaptációja követett. Számomra nagyon fontos az, hogy ezek a szakmai kihívások, előrelépések a teátrum falain belül történtek meg. Ahhoz, hogy az ember ki tudjon bontakozni, elengedhetetlen az az inspiráló közeg, amely a Bartók Kamaraszínházban adott számomra. Jó érzéssel tölt el, hogy számítanak az ötleteimre, az elképzeléseimre és ezeket meg is tudom valósítani a kollégáimmal.
A Petőfi Művészeti Liget keretén belül idén első ízben mutatkozik be a Líra Pavilon, amelynek te vagy az ötletgazdája, a szervezője és az egyik előadója is. Honnan jött az ötlet, hogy verses zenés estékkel gazdagítsd a programokat?
Fontosnak tartom, hogy a líra műfaja ma is élő legyen, rengeteg olyan kortárs költőnk van, akik magas művészi színvonalon írnak és alkotnak. Ezeket kell eljuttatni a nézőkhöz olyan formában, amely a 21. századi ember igényeit ki tudja elégíteni. Fontos, hogy a fiatal generáció számára is érdekes legyen. Egy vers mondanivalóját, értelmezését gazdagítja, ha más művészeti ágakkal, mint például zenével, képzőművészettel, táncművészettel társítjuk. Minél színesebb az előadás, annál érdekesebb és figyelemfelkeltőbb.
Mire számíthatnak azok a nézők, akik ellátogatnak a Líra Pavilon műsoraira?
Célunk az, hogy olyan műsort állítsunk össze, amely az adott kor társadalmi kérdéseiről, a minket érintő élethelyzetekről szólnak. A Nőkről, Férfiakról című verses zenés estén két zenész is csatlakozott hozzánk, amelynek nagyon örültem. Mindig is elvárásként fogalmaztam meg önmagam számára, hogy a színháznak nyitnia kell a Dunaújvárosban élő és alkotó művészek felé. A Líra Pavilon első, irodalmi estjének létrejöttében, megvalósulásában a Sándor Frigyes Zeneiskola két zenepedagógusa, Tótin Katalin és Tótin István is közreműködött.
Ugyancsak Kiss Attila rendezésében korábban már játszottál bűnügyi komédiában (Mennyből a hulla) jelenleg pedig a Szegény Dániel! főszerepét alakítod, amelyet a színházi bemutatók szempontjából, szintén a ritkaság számban menő „krimi” műfajába lehet besorolni. Korábbi előadásokkal kontrasztba állítva mennyiben lesz más ez a darab?
Az elmúlt évadban teljesen más műfajú előadásokban játszottam. A Sirály című dramatic reality ugyan Csehov klasszikus műve alapján készült, de igazán mai nyelven és formában állította színpadra a rendező. Ezt követte a Kabaré, amely a musical irodalom egyik legnagyobb klasszikusa. A Szegény Dániel! bűnügyi komédia, amelynek a műfaja lehetővé teszi, hogy könnyed, szórakoztató, nyári színházi estét kínáljunk a nézőknek. Ez az előadás egyszerre képes a nézőt kikapcsolni, megnevettetni ugyanakkor gondolkodásra ösztönözni. A cselekmény váratlan fordulatai, a történet komikus jelenetei a szórakozás mellett a néző figyelmét, éberségét is fenn tudja tartani. A rendező, Kiss Attila a realista színházi hagyományok mentén értelmezi a művet, de az egyes karakterek tulajdonságait felerősítve a humor és az irónia kerül a középpontba.
Hogyan jellemeznéd a figurát? Dániel a „nagy átverés áldozata” vagy inkább vérbeli profi?
Dániel elhiszi magáról, hogy ő mindennel tisztában van, és az igazság az ő pártján áll. Azonban egyre kuszább szálakat kell kibogoznia, váratlan, fura szituációkba kerül. Ő áldozat, akit átvernek és becsapnak, de az majd csak később derül ki, hogy pontosan minek vagy kinek is az áldozata.
A következő évadban milyen szerepekben láthatnak téged a nézők?
A Szegény Dániel! műsoron marad a színház stúdióteremében. Bízom benne, hogy legalább akkora sikere lesz, mint a Mennyből a hulla című előadásnak. A padlás című félig mese félig musicalben, a Herceget alakítom, ezt követően Szép Ernő két egyfelvonásos darabjában fogok játszani. A harmadik bemutatónk pedig, Molière Amphitryon című komédiája lesz, amely különleges produkciónak ígérkezik.
Az interjút készítette: Mudra Ágnes