Wagner 200 - Kifütyülték A Rajna kincsét Bayreuthban

Kifütyülte a Bayreuthi Ünnepi Játékok közönsége Frank Castorf várva várt új Ring-feldolgozásának nyitó darabját, A Rajna kincsét péntek este a premieren, a rendező a darab végén nem ment ki a színpadra.

A nézősereg javarésze elégedetlen volt a Richard Wagner születésének kétszázadik évfordulója alkalmából készült új tetralógia első részével, a dpa német hírügynökség szerint hangosan pfujoltak. Azt egyelőre csak találgatják, hogy Castorf esetleg ezért nem jelent meg a színpadon a darab végén. Akadnak, akik szerint elképzelhető, hogy csak a negyedik mű, Az istenek alkonya bemutatója után megy ki közönséghez. Mindenesetre a Kirill Petrenko karnagy vezette énekesek között péntek este hiába keresték őt a nézők. "Előbb tekintsék meg, aztán kövezzenek meg engem" - mondta még a fesztivál előtt az új Ring-feldolgozásról Frank Castorf.

 

bayreuth2

 

A dpa kritikusa arról írt, hogy A Rajna kincse különösen híján volt az ihletnek. Castorf - a berlini Volksbühne intendánsa - az 1960-as évek Amerikájába ültette át a darab cselekményét. A fényűzően berendezett színpad egy motel vagy egy benzinkút volt - ízlés szerint - a 66-os út mentén. Wotan (Wolfgang Koch) ebben a világban egy strici és nőkereskedő, Fricka (Claudia Mahnke) és Freia (Elisabet Strid) pedig a tulajdonai. Loge (Norbert Ernst) figurája leginkább egy korai lesifotóshoz hasonlítható. Az óriások, Fasolt (Günther Groissböck) és Fafner (Sorin Coliban) Castorf felfogásában nem többek verekedős bajkeverőknél, míg a rajnai sellők (Mirella Hagen, Julia Rutigliano és Okka von der Damerau) csábító szépségek, akik fehérneműben rohangálnak.
Mindezt a közönség nemcsak a színpadon láthatja, hanem egy nagy kivetítőn is, amely a színpadnak azokról a részeiről mutat képeket, amelyeket nem lehet jól belátni.

 

Rendezésében Frank Castorf csak arra nem ad magyarázatot - jegyzi meg a kritikus -, hogy mindez mire fel? Nincs válasz arra, hogy Freia istennőnek miért kell testhez tapadó lakkbőrruhát viselnie, mint ahogy arra sincs, hogy Mime (Burhard Ulrich) miért vonja fel a melegmozgalom szivárványszínű zászlaját - írta.

 

bayreuth1

Fotók: Enrico Wawrath

 

A koncepció sok eleme hatásvadász, ami néhol szórakoztató, de semmi esetre sem lebilincselő - vélekedett. Castorf a premier előtt azt mondta - idézte fel a dpa -, hogy számára az új feldolgozás központi kérdése az, hogy manapság mi az emberek aranya. Mint mondta, szerinte az olaj. "Rendben, a történet egy benzinkúton játszódik, és Loge egy alkalommal olajat önt Alberich fejére, Castorf interpretációja azonban nem megy tovább" a magyarázatban - mutatott rá a kritikus.

 

Megjegyezte azonban, hogy három opera még hátravan. A ciklus a továbbiakban Azerbajdzsánban és a Wall Streeten játszódik.
Bár a rendezés nem, az énekesek teljesítménye elnyerte a közönség tetszését. A nézők mindenekelőtt az Alberichet éneklő Martin Winklert jutalmazták, a basszusnak tapsviharban volt része. A legnagyobb elismerést azonban Kirill Petrenko karnagy söpörte be.

 

A közönség soraiból többen A Rajna kincsének misztikumát hiányolták a feldolgozásból, míg mások megjegyezték, hogy Castorf víziója kétségbeesett próbálkozás volt arra, hogy sokkoljon és a címlapokra kerüljön.
 

Voltak ellenvélemények is, a Die Zeit című lap munkatársa például dicsérte a darabot.

 

süti beállítások módosítása