A walkürt már nem fütyülték ki Bayreuthban

A Rajna kincsénél lényegesen nagyobb tetszést aratott a Bayreuthi Ünnepi Játékokon szombat este Frank Castorf nagy izgalommal várt új Ring-feldolgozásának második része, A walkür: a fesztivál megmenekülni látszik a bukástól, és talán a két intendáns helyzete sem olyan ingatag, mint ahogy azt a napokban sokan vélték.

A Rajna kincséhez képesti - ha nem is 180, de - 150 fokos fordulatról írt az APA osztrák hírügynökség, míg a német dpa azt emelte ki, hogy elsősorban a Siegmundot éneklő Johan Botha és a Siegelindét játszó Anja Kampe aratta le a babérokat, "a Festspielhaus már az első felvonás végén a feje tetejére állt". A legnagyobb ünneplésben azonban Kirill Petrenko orosz karnagynak volt része - csakúgy, mint péntek este. Többen ezért már nem is Castorf-, hanem Petrenko-féle Ringről beszélnek.
 walkure

 

Nem bánt viszont kesztyűs kézzel a hallgatóság a Brünnhilde szerepében bayreuthi bemutatkozását ünneplő Catherine Fosterrel, akit a második felvonás végén a közönség egy része kifütyült. Hozzáértők szerint a szoprán - az első angol, aki Bayreuthban Brünnhildét énekli - valóban nem a legjobb napját fogta ki: a darab elején gondjai voltak a magas hangokkal, mások szerint viszont csak lírai megközelítésben énekelt. Később "feljavult", így az előadás végén ugyanolyan viharos ünneplésben volt része, mint a Wotant éneklő Wolfgang Kochnak.

 

A Rajna kincsétől eltérően a rendezés most nem zavarta annyira a közönséget. A színpadkép ezúttal visszafogottabb volt a péntekinél. A walkür egy azerbajdzsáni olajfúró tornyon játszódik (A Rajna kincsét az 1960-as évek Amerikájába, egy benzinkútra és egy motelbe - valójában egy kuplerájba - ültette át a rendező, aki Wotanból stricit és nőkereskedőt csinált.)
Castorf koncepciója azonban mindent egybevetve nem sokat változott, továbbra is filmszerű hangulatot igyekszik teremteni. Az énekeseket operatőr kíséri a forgószínpadon, kivetítő is van - ilyen közelről csak ritkán lehet látni a sztárokat "munka közben".
  Ennél több izgalmas ötletre nem futotta, a színpadkép viszont ismét pompás - jegyezte meg a dpa, amely szerint Frank Castorf "nagy témája", vagyis az, hogy manapság az olaj az emberek aranya, megint csak nem nyer kifejtést. Az pedig végképp nem derül ki, hogy mire utal az első felvonásban a pulyka a ketrecben.
 

Akárhogy is, a fesztivál elkerülni látszik a bukást ebben a fontos évben, amikor az egész világon megemlékeznek Richard Wagner születésének 200. és halálának 130. évfordulójáról. A német és a nemzetközi sajtó a Wagner-fesztivál előtti hetekben arról cikkezet, hogy a két intendáns - Katharina Wagner és Eva Wagner-Pasquier -, valamint Frank Castorf között nézeteltérések voltak. Arról szóló hírek jelentek meg, hogy amennyiben az új Ring megbukik, a testvérek nem számíthatnak szerződéshosszabbításra az ünnepi játékok élén. Rossz előjel volt, hogy Castorf azt mondta: nem tudja, szereti-e egyáltalán Wagner zenéjét, és arra panaszkodott, hogy a fesztivál működése az egykori NDK-ra emlékezteti, ahol ő született, és ahol egy kívülállóban sem bíztak meg.

 

Castorf - a berlini Volksbühne intendánsa és a német színházi élet "fenegyereke" - a bukásnak kikiáltott nyitódarab végén nem jelent meg a színpadon, ami találgatásokra adott okot. Ugyanígy tett szombaton is, de addigra kiderült, hogy az alkotóktól azt kérték, csak a ciklus negyedik része, Az istenek alkonya után járuljanak a közönség elé. A péntek esti pfujolással kapcsolatban a rendező megjegyezte, "együtt tud élni vele".

 

A tetralógia harmadik darabját, a Siegfriedet hétfőn, A negyedik művet, Az istenek alkonyát pedig szerdán mutatják be az augusztus végéig tartó fesztiválon.

süti beállítások módosítása