Kedvezőtlennek ítélik a Salzburgi Ünnepi Játékokon fellépő énekesek a világhírű fesztiválon uralkodó munkakörülményeket: mint mondják, túl sokat, feleslegesen és pihenő nélkül kell próbálniuk.
Laura Aikin szoprán, aki a Felsenreitschuléban játszott Harrison Birtwistle-operában, a Gawain című darabban főszerepet énekel, egy pénteki sajtóbeszélgetésen arra panaszkodott, heteken át úgy kellett próbálnia, hogy a színpadot élő moha, nagy por és mesterséges köd borította. A premier előtt pedig 36 órán belül le kellett tudniuk két zenekari próbát és a főpróbát. A bemutatóra a társulat fele lebetegedett vagy teljesen kimerült. Szerinte az előadás kezdete után 20 perccel már hallható volt, hogy az énekesek nem bírják.
Elisabeth Kulman a program miatt panaszkodott, mind mondta, nem járható út, hogy öt nap alatt négyszer játsszák a Falstaffot. A burgenlandi magyar származású mezzo sztár legalább két-, de inkább háromnapos szünetet szorgalmazott az előadások között. Felidézte, japán turnéján Edita Gruberova elérte, hogy az előadások között két-három pihenőnapot kapjanak. "Riccardo Muti azt tanácsolta nekem, hogy kövessem Gruberova példáját: egy héttel a premier előtt beteget jelentett, és nem próbált. A premieren mégis ragyogó volt" - mondta az énekesnő, aki szeretné, ha fizikoterapeuták, masszőrök, és pszichoterapeuták is az énekesek rendelkezésére állnának az ünnepi játékokon.
Kulman felidézte: márciusban két és fél hétig próbálták a Falstaffot, az énekesek megtanulták a szerepet és a rendezést. Salzburgban mégis három és fél hetes új periódust írtak elő számukra júliusban, a szereplők azonban legtöbbször statisztaként lézengtek a színpadon, mert elsősorban a színpadi technika volt előtérben. Amikor viszont Zubin Mehta karmester nem sokkal a premier előtt megérkezett a zenekarral, hirtelen megint embert próbáló munka várt rájuk.
A próbákra az énekesek nem kapnak honoráriumot, ezt Alexander Pereira intendáns vezette be. "Szó nélkül tudomásul vettük ezt. Énekelni és játszani akarunk, célunk a lehető legjobban teljesíteni a rendező és a karnagy kívánságait. De régebben sokkal nagyobb védelmet élveztünk, most egyre nehezebb" - vélekedett Laura Aikin, hangsúlyozva, hogy más operajátszó helyeken azért még jó körülmények uralkodnak.
Az énekeseket orvosok is támogatják: Ingo Titze, a Utahi Egyetem munkatársa, Matthias Weikert regensburgi szakértő, valamint Joseph Schlömicher-Thier, a fesztivál háziorvosa egyaránt arról beszél, hogy sok énekes hangja túl van terhelve. Hangsúlyozták, a hang "érzékeny műszer", amelynek megfelelő környezetre van szüksége ahhoz, hogy jól működjön.
"Az alig másfél centis hangszálaktól egy ember függ. A ragyogás mögött sok a gond" - fogalmazott Schlömicher-Thier. Rámutatott, hogy a szopránok 44, a basszusok 22 és a tenorok 19 százalékánál jelentkeztek panaszok. A hormonok központi szerepet játszanak ebben, mint ahogy a munkakörülmények is. "Egy pihenőnapra mindenképp szükség van két előadás között, két nap jobb, a három ideális, négy ellenben sok, mert 'leépül' az izomzat" - tette hozzá. Hangsúlyozta, egy fesztiválnak arra is figyelnie kell, hogy orvosi szempontból is tisztelettel bánjon művészeivel.