Mesét szövünk - Villáminterjú Simon Balázzsal

A felnőtté válásáról, az életben felmerülő válaszutakról, és a küzdelemről szól az Utcaszak színház darabja a Hajótörés. A maszkos, interaktív mese előadása kapcsán Simon Balázst kérdezte Artner Sisso.

Kinek ajánlanád a Hajótörés című előadást?


Simon Balázs: Elsősorban három év fölötti gyerekeknek és a szüleiknek. Nem tartozik kifejezetten a kamaszoknak szánt előadásaink közé, de nekik is izgalmas lehet az interaktivitása miatt, mert mesét szövünk benne és az mindenkinek érdekes. Három rövid jelenetet mutatunk be, amit a tetőponton abbahagyunk, majd megkérjük a gyerekeket, hogy adjanak azoknak címeket. Ezt követően a közönség megszavazhatja a legjobb címet, és ötleteket is adhatnak a mese befejezésére. Míg a zenészünk elénekel egy dalt, addig előkészülünk, vagyis az ötlethalmazból összekovácsolunk egy improvizációt és előadjuk a befejezéseket.

 

Miről szól a három jelenet?

 

Simon Balázs: Az első a királyfi felnőtté válásáról, a választásokról, például a házasság és a kalandozás között. A második egy veszély jelenet, amelyben a királyfi egy szörnyeteggel küzd.
A harmadik jelenetben pedig van egy trónbitorló, akit az anyukája menedzsel.

 

IMG 6138

 

A Hajótörés címet mi magyarázza?

 

Simon Balázs: Az, hogy olyan pillanatokban állítjuk le a jeleneteket, amikor a szimbolikus hajó veszélyben van. 

 

Mit jelképeznek a jellegzetes maszkjaitok?

 

Simon Balázs: A maszk a leggyorsabb karakterformálási módszer, rögtön olvashatóvá válik, hogy ki az, aki belép a színpadra. Olyan helyszíneken, ahol nincsen színházi keret, ott rögtön megteremti a színház tekintélyét és erős archetípusokat ébreszt fel az emberben, a félelem a ragaszkodás és a kíváncsiság jelenik meg általa. A gyerekek számára pedig egyből színházat jelent. Hiszen az alakoskodó gyerekjáték alakoskodó szabályait használjuk mi is.

 

Milyen célkitűzéssel és mióta működik az Utcaszak színház? 

 

Simon Balázs: Hat éve létezik és azzal a céllal, hogy a színházat olyan helyzetekre adaptálja, ahol jelen pillanatban az egy teljesen irreleváns dolog. A megfelelő eszközökkel, úgy mint az amatőr csoportok generálása, fenntartása, foglalkozások, gyerektáborok, pedagógusképzés, elhivatott helyi vezetők előadó művészeti képzése a társadalmi problémákra is válasz adható. Szeretnénk összehozni az embereket, de úgy, hogy aztán a csoportokat sok mindenre lehessen még használni a civil életben és az önkormányzatiságban.

 

IMG 4979

 

Hogyan kell elképzelni egy ilyen összekovácsoló folyamatot?


Simon Balázs: Az előadással kezdődik minden, elmegyünk valahova és a magunk tiszta eszközeivel játsszunk, lekötjük a fiatalok figyelmét, miközben a felnőttekkel is folyik egyfajta diskurzus. A gyerekeket együttműködésre hívjuk, aztán táborba invitáljuk: miután hazamennek, megkérjük őket, hogy csináljanak a saját környezetükben hasonló dolgokat. Mindannyian megérzik azt a szabadságot, amit ez az előadó művészetre fókuszáló létforma ad.
Így együtt dolgozunk egész falvakkal, csoportokkal, közösen pályázunk. Ez lett az Utcaszak, amely hivatalos nevén Utcaszínházi Alkotóközösség néven fut. Egyrészt pszicho-dinamikus, valamint improvizációs tréningeket tartunk előadó művészettel foglalkozó fiataloknak, másrészt olyan felnőtteknek, akiket érdekel a szociális színházi munka.

 

Kik szerepelnek a Hajótörés előadásban?

 

Simon BalázsDomonkos Ágnes pszichológus és színész, Lipka Péter a tánc világából érkező kortárs előadóművész, táncterapeuta, gyógypedagógus és a táborok szakmai vezetője. Simó Krisztián drámapedagógus, magyartanár és színész, valamint Bernáth Atom Tamás zenész, szociálpedagógus.


IMG 4963

 

Miért pont a Zsámbéki Bázist választottad?

 

Simon Balázs: Tízedik éve a kőszínház biztonságát odahagyva keresem a színházban az autonóm előadási lehetőségeket. Ilyen volt 2002-ban a Zsámbéki Bázisra való kiköltözés, ami ebben megerősített.
Az ötlet úgy jött, hogy Irénnel (Mátyás Irén) a háborús témára írt (Kovács Kristóf írta) Csontzene helyszínét kerestük és kikönyörögtem, hogy a katonai bázis alsó része helyett nézzük meg a fenti részt is, aztán beleszerettünk a helybe. Irén először megijedt, hogy nem fogja tudni megteremteni a körülményeket, de talán le is térdeltem elé, így belement és onnantól már nem volt kérdés. Aztán itt volt a közösen megpályázott Pulcinella közlegény című előadás is (erről nevezték el a Pulcinella hangár játszóhelyet), amely egy város szélére települő színház és vidámpark ötlete volt.

Mitől lehetne népszerűbb a Bázis?

 

Simon Balázs: Fontos lenne az, hogy fesztivál legyen itt, sokkal több nézővel, mert a terület alkalmas, de megmaradhatna emellett az inkubátor funkció is, ami az előadásoknak nyújt hátteret. Kicsit messzebb vagyok, és úgy látom, hogy nem fejlődik eléggé a terület, nem válnak speciális alkotóterekké a helyszínek. 

 

 

 

 

A Hajótörés című előadást augusztus 31-én 17 órakor mutatják be Zsámbékon a Zárdakertben.

 

süti beállítások módosítása