Vidnyánszky Attila elismerte, hogy politikai hátszéllel került a Nemzeti Színház élére, de ezt nem tartja kínosnak, mert évtizedek óta így működik a kulturális élet irányítása. Az igazgatót az Origo kérdezte.
A kérdésre, kinek drukkol a Vígszínház-pályázaton, Eszenyi Enikőnek vagy Balázs Péternek, Vidnyánszky Attila elmondta, Balázs Pétertől 8-10 éve nem látott előadást, de a Vígszínházban sem járt, amióta Eszenyi igazgatja, de Balázs Pétert ízig-vérig színházi embernek tartja és Eszenyi Enikővel is jó a kapcsolata. Úgy véli, bárkit is választanak, biztos tele lesz a Vígszínház.
Fotó: Mudra László - Origo
Arról, nem érzi-e kínosnak, ahogy a Nemzeti élére került, Vidnyánszky így nyilatkozott: "Tudni vélhető, kihez vagyok lojális. A hazámhoz, a nemzethez, a magyar kultúrához. (…) Alföldi Róberttől miért nem kérdezte meg senki 2008-ban, hogy nem tartja-e kínosnak a kinevezését? Hónapokkal előtte lehetett tudni, hogy ő kerül a Nemzetibe. Ez a baj: kettős mérce működik. Balázs Pétert politikai, és nem szakmai alapon támadják, ahogy Eszenyi Enikőt sem a szakmai érvek támogatják, hanem a politikai szimpátia. Pedig folyhatna a vita, a pályáztatás szakmai alapon is, mégsem ez történik. Hol vannak a szakmai érvek? Akárki mellett születik döntés, abban nem a szakmai, hanem a politikai érvek esnek majd döntő súllyal latba. Na de, ez így megy évtizedek óta, álszent dolog ezen most háborogni. Amikor a szakmánk bizonyos képviselői - tudatosan - összekeverik a szakmai és a politikai érveket, az nem segít, hanem tetézi a szakmánk amúgy sok gondját" - fejtette ki a Nemzeti igazgatója, aki bevallotta, az ő esetében is "volt egyeztetés", Balog Zoltán, L. Simon László, illetve Halász János kérte, hogy pályázzon.
Vidnyánszky szerint, ettől függetlenül semmilyen politikai nyomás nincs rajta. "Nem is tudnék ilyen körülmények között dolgozni. De azt mindig is mondtam, hogy az olyan színház, amely a hétköznapok mocsarába ragadó valóságot mutatja, nem az én utam. Olcsónak, hatásvadásznak, kiégettnek tartom a provokációra épülő művészetet is. Ilyen az európai színházi trend már két évtizede, amihez sokan igazodnak. A szakmát amúgy is évtizedek óta egyféle igazodási kényszer torzítja-nyomorítja. Fontos volna, hogy végre szabadon gondolkozó művésznemzedékek kezdjék meg a pályafutásukat. Azt határozotton állíthatom, hogy Európában már látszanak a paradigmaváltás jelei, a jó irányú változás már érzékelhető" - magyarázta az igazgató.
Vidnyánszky arról is beszélt, hogy már megtörtént a Nemzeti Színház felszentelése. "Aki hívő, érti ezt, és merem remélni, hogy aki nem hívő, azt nem sérti ez a történés" - tette hozzá.
A jegyeladás kapcsán elárulta, az elmúlt évek hasonló időszakával összevetve teljesen jól állnak.
Új posztjáról is szót ejtett, hiszen a napokban választották a Kaposvári Egyetem művészeti rektorhelyettesévé. "A következő lépés, hogy a képzés kapcsolódhasson egy-egy olyan intézményhez, ahol az egyetemen oktatottakat élesben lehet alkalmazni. A Nemzeti Színház igazgatójaként biztosítom is ezt a lehetőséget: az általam rendezett János vitéz plakátjától a jelmezeken át a díszletekig, a fotókig mindent a kaposvári művészeti kar diákjai készítenek majd tanáraik vezetésével, a kaposvári színésznövendékek mellett ugyanakkor a budapesti színművészetisek is játszanak majd az előadásban. A képzésben pedig még tovább kell lépni, a pedagógiai kar felé is, és célom, hogy a jövő művészei számára gazdasági, vállalkozói és jogi ismereteket is oktassunk. Az integrációnak ezt a modelljét karolta fel az egyetem, mert úgy gondolják, ezek a törekvések az egész intézmény számára hasznosíthatók. A rektorhelyettesi poszt lényege az integráció folyamatának összehangolása, a keretek kidolgozása az érintettekkel közösösen. A Színházi Intézet vezetéséről lemondok, és az inkább konzultatív, stratégiai rektorhelyettesi posztért járó fizetésemet sem veszem fel, azt a Színházi Intézet javára fordítjuk. Jelezni szeretném, hogy a Magyar Teátrumi Társaság elnökeként és a Színházművészeti Bizottságban végzett munkámért sem veszek fel fizetést" - szögezte le Vidnyánszky Attila.
A teljes interjút itt elérhetik.