Szinetár Miklós: "Soha nem soroltam be sehova"

Szinetár Miklós Veszprémben próbálja A víg özvegyet. A rendező többek arról mesélt a 168 Órának, mi vonzza a műben, miért kap sok kritikát, és miért látja úgy, hogy "régi reflexek" alapján ítélik oda a Kritikusok Díját. Lapszemle.

 

A 168 Óra cikkéből:


"Kicsiny, eladósodott országban játszódik, amely minden nemes és nemtelen eszközt bevet, hogy pénzt szerezzen. Ez az operett varázslatos, életvidám zene, csak a vége szomorú. Alaphelyzetével, atmoszférájával időtlenül aktuális Kelet-Közép-Európában" - felelelt Szinetár Miklós arra a kérdésre, mi vonzza Lehár művében.

Hozzátette, addig folytatja a rendezést, amíg igény van rá, bár az írás egyre jobban érdekli. Nemsokára megjelenik Pályázat című könyvének folytatása is - számolt be Szinetár Miklós.

A rendező az interjúban elmondta, munkásságát a rendszerválátás előtt és után is sok kritika érte. "Ösztönözte a támadásokat, hogy soha nem soroltam be sehová. Nem tartottak modernnek, de közben irritáltam a konzervatívokat is. Jó kritikája annak van, aki tartozik valahová. Ezért is szimpatikus nekem – bár alkotóként nyomába sem érek – gróf Bánffy Miklós sorsa. Remekművek maradtak utána, ám elhallgatták, mert nem tartozott sehová" - hangsúlyozta Szinetár Miklós.


szinetar miklosFotó: hetivalasz.hu


Az ország és a színházi szakma megosztottságát felvető kérdésre Szinetár Miklós így felelt: "Minden színház azzal küzd, miként lehet húsz forintot megspórolni. Működésük kapcsán nem látszik sem kapitalista, sem szocialista modell. Az állam ad pénzt, de nem eleget. Mégsem arról beszélünk, hogyan lehetne másként csinálni. Nem kerül szóba, hogy a színészek többsége életen át nem keres egy lakásra valót. Nincs tisztességes tévés feladat, színvonalas szinkronlehetőség. Minden arról szól: ússzuk meg olcsón, fizessük alul a színészt, vagy dolgoztassunk nímandokkal. És mindeközben paradigmákról, elvekről megy a duma. Nacionalizmusról, liberalizmusról, bezártságról, nyitottságról."

 

Szinetár Miklós leszögezte, 2010 előtt senkit sem rekesztettek ki nemzeti elkötelezettségéért. "Zsámbéki Gábor az egyik legfelkészültebb magyar színházrendező. Sokra tartom a 'köreihez' sorolt alkotókat is. De egy meghatározó véleményformáló csoport részéről valóban létezik kirekesztés. Ők régi reflexek alapján működnek. A kritikusok díjára – ritka kivételektől eltekintve – elsősorban három teátrum jön számításba. A Katona József Színház, az Örkény Színház, illetve az elmúlt években az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színház. A Radnótiban, a Vígben, más pesti színházakban vagy vidéken nincsenek jó produkciók?" - tette fel a kérdést Szinetár Miklós.

 

A teljes interjú itt olvasható.

 







süti beállítások módosítása