Kritikus kedd - Új sorozatot indít a székesfehérvári színház

A nevető magyar színpadi irodalom leghíresebb suhanca, Bendegúz, a kamaszkori megaláztatásokat, a felnőttek basáskodását nem tűrve, különösen tiszta humorral és legénykedő ügyességgel védi meg becsületét – ezúttal Székesfehérváron, Bereményi Géza vadonatúj átiratában. A színház Kritikus kedd címmel új sorozatot indít az előadásokhoz kapcsolódóan.

 

 

A darabról:


Bagó Bertalan rendezésében és Bereményi Géza vadonatúj átiratában Indul a bakterház a székesfehérvári Vörösmarty Színházban. A Bakter szerepét Gáspár Sándor játssza, a Banya Kubik Anna lesz, Patást Sághy Tamás alakítja, Závodszky Noémi pedig Csámpás Rozi bőrébe bújik. Kricsár Kamill a Piócás, Derzsi János Konc bácsi lesz. Bendegúz szerepében Árgyelán Ádám, Csóka Csaba, Parrag Levente és Sasvári Levente lép színpadra.

A kis Bendegúz fájdalmasan éli meg a tanyasi világ nehézségeit, mégis talál egy kivezető utat a szenvedésből: csínytevésekkel szórakoztatja magát. Gyerekkorában sokféle dolgot tartottak róla: hogy csodagyerek, de leginkább azt, hogy akasztották volna fel kétnapos korában. De mivel nem akasztották fel, és ideje is akad bőven, próbál igazságot tenni a neki jutott igazságtalan világban: „lássanak hát csodát a kicsik és a nagyok, a becsületes ember én magam vagyok”. Viszont a becsületességét az őt körülvevő felnőttek, az édesanyja, a Bakter, a Banya és a Patás csupán nyaklevesekkel és botütésekkel jutalmazza. Bendegúz okosabb annál, hogy ezt eltűrje, így lépten-nyomon visszavág: más lucernáját legelteti le a tehenekkel, kiönti a tejfölt, összetöri a tojásokat, elnáspángolja a Banyát, és olyan jóízűeket kacag melléje, hogy élvezet hallgatni. Amikor egyedül van, szünös-szüntelen zsémbel a bajusza alatt, szidja az egész világot, mert meglátása szerint nem jól van kitalálva. Az őt szemmel tartó felnőttek boldogtalansága végtelen, beszűkült kis életük ritkán rejt mosolyokat és nevetést, így a Bendegúz viccein sem hahotáznak. Ők morgolódnak rá, a gyerek meg rájuk, a két fél párhuzamosa így szalad a napok végtelenségében, akárcsak a sínpárok, amiken alig jár vonat. 

 

bakterhaz25

 

Kritikus keddeket indítanak Fehérváron:

 

Barbara Berckhan, német kommunikációs szakember szerint „A kritika értelmes és fontos visszajelzés, amely előrevihet bennünket. De csak akkor, ha úgy adják elő, hogy be tudjuk fogadni, és meg tudjuk emészteni.”. A 2013/14-es évadtól a Vörösmarty Színház szorosabbra fonja szakmai kapcsolatát a színikritikusi társadalommal.


Bemutatóikat követően a közönség jelenlétében kritikai előadásokat, szakmai fórumokat, műhelybeszélgetéseket szervezünk ismert hazai kritikusok vezetésével.

 

Rideg Sándor Indul a bakterház című komédiája Bagó Bertalan rendezésében, Gáspár Sándorral a főszerepben legközelebb október 8-án (kedden) kerül színre, az előadás után 21.30 órakor a színház kávézójában megtartják az első kritikus keddet.

Az első közönségtalálkozót Jászay Tamás a Revizor című kritikai portál szerkesztője, állandó szerzője vezeti. 

Közreműködik: Gabnai Katalin, egyetemi tanár, kritikus, Koltai Tamás egyetemi tanár, újságíró, színikritikus, Kovács Dezső író, kritikus, szerkesztő, Proics Lilla színikritikus, Stuber Andrea színikritikus, szerkesztő, olvasószerkesztő, rádiós műsorvezető, Szűcs Katalin Ágnes, kritikus, a Criticai Lapok főszerkesztője.

 

bakterhaz14


Kubik Anna az Indul a bakterház vendége:

 

Kubik Annát a Demokrata kérdezte a Vörösmarty Színház Indul a bakterház című legújabb bemutatójáról, melyben a színésznő a banya szerepét alakítja. Lapszemle.


"Valóban, többnyire naivaként vagy tragikaként gondoltak rám a rendezők is, de azért hála istennek soha nem voltam teljesen beskatulyázva: játszottam groteszket, abszurdot, vígjátékot, nagyon fiatalon például a Karnyóné Boriskáját, amit nagyon szerettem" - mondta Kubik Anna.

 

A színésznő elárulta, a nagy hősnő- és asszonyszerepek után már nagyon vágyott arra, hogy újból "utolérje" egy vígjáték. "Különben meg miért ne lehetnék én a banya? Korban abszolút ott tartok, a lányom huszonhárom éves, akár unokám is lehetne" - tette hozzá.

 

A kérdésre, mennyire tudott elvonatkoztatni Horváth Teri legendás filmbeli banyájától, Kubik Anna így felelt: "Akadt már az életemben néhány ilyen csapdahelyzet, hiszen sokszor játszottam sokak után. Ez óhatatlan, hiszen a nagy szerepeket mindig nagy színésznők kapják meg, nekem pedig csodálatos elődeim voltak Júliától Melindán át Johannáig. A Liliomfi Kamilla kisasszonyával volt annak idején egy nagy küzdelmem, Dajka Margit alakítása egyszerűen nem ment ki a fejemből. Iglódi erre félrevont egy próbán, és azt mondta, jó, akkor ezt már tudjuk, most nagyon kíváncsiak lennénk arra, milyen Kubik Anna Kamillája. Ez óriási lecke volt, ezért itt már az olvasópróbán megpróbáltam kiverni a fejemből Horváth Teri bámulatos alakítását" - mesélte Kubik Anna.

kubik anna indul a bakterhaz

 

A színésznő szerint a darabban mindenki buta és gonosz, és reméli, nem az jön ki senkinek a végén, hogy az előadásban a vidéket gúnyolják, hiszen ilyen falu "nincs és nem is volt soha", inkább kifejezetten a butaságot, a babonát, a hülyeséget szerették volna kinevettetni, és azt megmutatni, milyenné válik az ember, ha nem szeretik.

A színművésznő az interjúban arról is beszámolt, miért hagyta ott 24 esztendő után a Magyar Színházat. "Úgy éreztem, már nem az a társulat van, ahova én szerződtem, ráadásul profilváltás volt - gyerek és ifjúsági színház lett -, én meg még szeretnék eljátszani egy-két rám váró nagy szerepet. De azt hiszem, ennyi idő után egy kis változásra is vágytam: most nagyon jó, hogy újra szabad vagyok, pláne, hogy a lányom is felnőtt, és már nem azt mondja, hogy mikor jössz meg, hanem hogy mikor mész el, mama" - mondta Kubik Anna.

 

A teljes interjú a Demokrata c. lapban olvasható.

 

süti beállítások módosítása