Az öldöklés istene a Jászai Mari Színházban

Október 5-én mutatták be a tatabányai Jászai Mari Színházban Yasmina Reza Az öldöklés istene című komédiáját.

istene

 

 

A színház ajánlója:

 

Az egyik házaspár kisfia bottal kiveri a másik házaspár kisfiának két fogát. Ám a szülők nem esnek egymásnak, hanem leülnek, hogy civilizáltan és kulturáltan megbeszéljék a dolgot, levonják a konzekvenciákat és átgondolják a teendőket. „Az öldöklés istene” azonban rájuk zárja az ajtót, és innentől nincs menekvés: szembesülniük kell gyereknevelési csődjükkel, sőt egész életük csődjével.

A sokszoros díjnyertes mű írónője szerint az egész emberi civilizáció nem más, mint maga a darab: bohózat.

 

az öldöklés istene

 

Pálfi Katal és Honti György az előadásról:

 

Ki az "öldöklés istene"?

Pálfi Kata: Nincs jelen, mégis ott van. Nem zár ránk valódi ajtókat, mi mégsem szabadulhatunk a szituációból, amit egy játszótéri csete-paté vált ki. Az esetet a mi fiunk foga bánja, a "tettes" szülei pedig átjönnek, hogy együtt, szépen, civilizáltan megbeszéljük a történetet. Ez egy ideig működik is, ám egyszer csak lefeslik rólunk a jólneveltség álarca.

Honti György: Amikor kiborul a bili, kiderül, hogy ez a hal is a fejétől bűzlik. Hogy a látszatboldog polgári élet mögött micsoda bánatok és sérelmek lappanganak. Az általunk játszott Véronique és Michel házasságában is.

Mi rejtőzik az ő álarcuk mögött?

Pálfi Kata: Véronique egy meg nem értett "művésznő". Szociálisan nagyon érzékeny, de az elképzeléseit rákényszeríti másokra, köztük a férjére is. Aki egyébként kereskedőként dolgozik, és mivel a munkáját sikeresen végzi, ezzel lehetőséget teremt a feleségének arra, hogy könyvet írjon, művésznő legyen.

 

Honti György: Michelről kiderül, hogy nagyon is erős véleménye van a világról, hogy nem olyan kultúrlény, mint amilyennek korábban mutatkozott. Nagyon szereti a feleségét, de ketrecben él. Igaz, szerintem ebbe a ketrecbe akkor is visszavágyna, ha kiengednék.

 

Pálfi Kata: Látszólag mindkét házaspár élete rendben van, menetrend szerint működik. Csakhogy eljön az a pillanat, amikor porszem kerül a gépezetbe. És a szituációból képtelenek vagyunk kilépni.

 

Honti György: A két pár anyagi helyzete közötti különbség mellékes. A világnézeti különbségek buknak ki. Bebizonyosodik, hogy igaz a latin közmondás: ember embernek farkasa.

A közönség mire számíthat? Lesz megoldás?

Honti György: Ez nem központi kérdés, nem egy tézisdarabról van szó. Sokkal fontosabb a tükör, amit a történet a néző, a társadalom elé tart. A szerző, Yasmina Reza nagyon tudhat valamit az emberi működésről, mert addig-addig forgatja a szituációt, míg magunkra ismerhetünk belőle.

 

Pálfi Kata: Az a sok közhely, ami elhangzik, sokaknak ismerős lehet. Férjek és feleségek használják őket nap mint nap. Mi, színészek is azon dolgozunk, hogy a történet nagyon igaz legyen, hogy a nézők nevessenek rajta és akár saját magukon: az életük különös komédiáján.

 

(Forrás: 24 óra)

 

Guelmino Sándor rendező a darabról: 

 

 

Yasmina Reza: Az öldöklés istene

Komédia egy felvonásban
Fordította: Bognár Róbert
 
Szereplők:

Véronique Houllié: Pálfi Kata
Michel Houllié: Honti György
Annette Reille: Major Melinda
Alain Reille: Crespo Rodrigo

Díszlettervező: Cziegler Balázs
Jelmeztervező: Kárpáti Enikő
Súgó: Dobos Erika
Rendezőasszisztens: Bischof Ildikó
 
Rendező: Guelmino Sándor
 
További előadások:
október 18., október 30., november 2., november 20., november 21., november 23., november 28.

 

süti beállítások módosítása