Október 5-én mutatták be a tatabányai Jászai Mari Színházban Yasmina Reza Az öldöklés istene című komédiáját.
A színház ajánlója:
Az egyik házaspár kisfia bottal kiveri a másik házaspár kisfiának két fogát. Ám a szülők nem esnek egymásnak, hanem leülnek, hogy civilizáltan és kulturáltan megbeszéljék a dolgot, levonják a konzekvenciákat és átgondolják a teendőket. „Az öldöklés istene” azonban rájuk zárja az ajtót, és innentől nincs menekvés: szembesülniük kell gyereknevelési csődjükkel, sőt egész életük csődjével.
A sokszoros díjnyertes mű írónője szerint az egész emberi civilizáció nem más, mint maga a darab: bohózat.
Pálfi Katal és Honti György az előadásról:
Ki az "öldöklés istene"?
Pálfi Kata: Nincs jelen, mégis ott van. Nem zár ránk valódi ajtókat, mi mégsem szabadulhatunk a szituációból, amit egy játszótéri csete-paté vált ki. Az esetet a mi fiunk foga bánja, a "tettes" szülei pedig átjönnek, hogy együtt, szépen, civilizáltan megbeszéljük a történetet. Ez egy ideig működik is, ám egyszer csak lefeslik rólunk a jólneveltség álarca.
Honti György: Amikor kiborul a bili, kiderül, hogy ez a hal is a fejétől bűzlik. Hogy a látszatboldog polgári élet mögött micsoda bánatok és sérelmek lappanganak. Az általunk játszott Véronique és Michel házasságában is.
Mi rejtőzik az ő álarcuk mögött?
Pálfi Kata: Véronique egy meg nem értett "művésznő". Szociálisan nagyon érzékeny, de az elképzeléseit rákényszeríti másokra, köztük a férjére is. Aki egyébként kereskedőként dolgozik, és mivel a munkáját sikeresen végzi, ezzel lehetőséget teremt a feleségének arra, hogy könyvet írjon, művésznő legyen.
Honti György: Michelről kiderül, hogy nagyon is erős véleménye van a világról, hogy nem olyan kultúrlény, mint amilyennek korábban mutatkozott. Nagyon szereti a feleségét, de ketrecben él. Igaz, szerintem ebbe a ketrecbe akkor is visszavágyna, ha kiengednék.
Pálfi Kata: Látszólag mindkét házaspár élete rendben van, menetrend szerint működik. Csakhogy eljön az a pillanat, amikor porszem kerül a gépezetbe. És a szituációból képtelenek vagyunk kilépni.
Honti György: A két pár anyagi helyzete közötti különbség mellékes. A világnézeti különbségek buknak ki. Bebizonyosodik, hogy igaz a latin közmondás: ember embernek farkasa.
A közönség mire számíthat? Lesz megoldás?
Honti György: Ez nem központi kérdés, nem egy tézisdarabról van szó. Sokkal fontosabb a tükör, amit a történet a néző, a társadalom elé tart. A szerző, Yasmina Reza nagyon tudhat valamit az emberi működésről, mert addig-addig forgatja a szituációt, míg magunkra ismerhetünk belőle.
Pálfi Kata: Az a sok közhely, ami elhangzik, sokaknak ismerős lehet. Férjek és feleségek használják őket nap mint nap. Mi, színészek is azon dolgozunk, hogy a történet nagyon igaz legyen, hogy a nézők nevessenek rajta és akár saját magukon: az életük különös komédiáján.
(Forrás: 24 óra)
Guelmino Sándor rendező a darabról:
Yasmina Reza: Az öldöklés istene
Véronique Houllié: Pálfi Kata
Michel Houllié: Honti György
Annette Reille: Major Melinda
Alain Reille: Crespo Rodrigo
Díszlettervező: Cziegler Balázs
Jelmeztervező: Kárpáti Enikő
Súgó: Dobos Erika
Rendezőasszisztens: Bischof Ildikó