Vidnyánszky Attila volt a Lánchíd Rádió Kettesben című műsorának vendége. A Nemzeti Színház direktora elmondta, tíz éve haragban áll a magyar kritikusokkal, és előre tudja, mit fognak írni a rendezéseiről. Arról is beszélt, mivel jár egy igazgatóváltás.
"Igazából minden igazgatóváltás újrarendeződést jelent egy színházi társulaton belül. Most még mindenki keresi a helyét. Ez egy természetes folyamat, és szerintem még egy évig is el fog tartani. Lesznek még szerződtetések, a pályázatomban is leírtam, hogy nem egy nekifutásra fog kialakulni a társulat. Például nincs 25 év alatti színészünk, méghozzá tudatosan, hiszen hivatalosan együttműködünk a Kaposvári Egyetem Művészeti Karával, illetve a budapesti Színművészeti Egyetemről is bedolgoznak majd januártól a színészhallgatók. Közülük többen is a Nemzeti Színház társulatának tagjai lehetnek majd" - számolt be Vidnyánszky Attila.
Az általa vezetett Nemzeti Színház első bemutatóját, a Vitéz lélek című előadást érő kritikákkal kapcsolatban a direktor elárulta, ő már vagy tíz éve haragban áll a magyar kritikusokkal. „Nem tartom a szakma részének a kritikát. Ők újságírók, akik a színházra szakosodtak, a színházat csak kívülről látják, annak lényegéhez semmi közük, és egy ilyen átpolitizált világban, mint a miénk, nyilván állást foglalnak. Ők állást foglaltak öt-hat évvel ezelőtt, és a barikádnak nem azon az oldalán állnak, ahol én állok. Ha leülök beszélgetni színészekkel, rendezőkkel, a 90%-uk negatívan nyilatkozik erről, de a szakma döntő többsége a 'jobb nem provokálni a kritikust' elvén a véleményét nem teszi publikussá" - hangsúlyozta Vidnyánszky Attila.
Fotó: Czeglédi Attila, MTI
A rendező úgy véli, a kritikusok nagyon sok kárt okoznak a magyar színházi szakmának. "Ez a borzasztó igazodási vágy, ami a szakmában dolgozó emberekben van, ez a borzasztó megfelelési kényszer, amitől szörnyülködöm, amióta Magyarországra kerültem, és amit nap mint nap tapasztalok, ez szerintem megbénítja a fiatal rendezőgenerációt. Az emberek többsége nem tud a lelkéből alkotni, nagyon kicsi az a sáv, akik teljes mértékben azonosulni tudnak azzal, amit tőlük vár a szakma hangadó, vagy korábban hangadó része, mert azért elég szépen izmosodik a mi világunk is hálistennek. A többség csak magára erőlteti azt a gondolatvilágot, azt a megszólalási módot, amit elvárnak tőle, és ez meg is bénítja őket, és mielőtt megszülethetnének, mint alkotók, addigra megbénulnak és belenyomorodnak ebbe a rendszerbe" - mutatott rá a Nemzeti direktora.
Vidnyánszky Attila szerint ezt a rendszert ma, ilyen formában a magyar kritikusi gárda ápolja, építi, és harcosan képviseli. "Meg kell nézni, kiknek adnak díjakat. Az a nevetséges, hogy mi, a szakmán belül már egy héttel a kritikusdíj átadása előtt 98%-os pontossággal tudjuk, hogy kik fogják kapni. És nem azért, mert ezek a legjobb előadások és alakítások, hanem kultúrpolitikai szempontból tudjuk, hogy ez ezért kapja, ez meg azért. És ugyanez ment a POSZT kapcsán is. Ezen nagyon nehezen lehet változtatni, én a magam részéről megpróbálom ezt az életemből kizárni. Ez leginkább a színészekre hat, hiszen nem tilthatom meg, hogy olvassák a róluk szóló kritikákat. Hálistennek a magyar nézőre nem hat, hiszen ha olvasnák a rólam szóló kritikákat, nem járnának az előadásaimra. Rémisztgettek, hogy a Nemzetiben nem lesznek majd nézők, és kihez fogok majd szólni. Ez a meccs még nem játszódott le, de az első menetet már biztos, hogy mi nyertük, illetve az a gondolkodásmód, amit mi képviselünk" - szögezte le Vidnyánszky.
A Lánchíd Rádió adása itt meghallgatható.