"Legnagyobb ellenségünk az unalom" - Halász Péter az Operaházról

Az Operaház új fő-zeneigazgatója, Halász Péter mesélt tartalmi partnerünknek, a Fideliónak a művészet hozzáférhetőségéről és arról, mit lehet az operával elmondani a 21. század emberének. Lapszemle.

 

A Fidelio cikkéből:

Fidelio


"Tizenkilenc éves korom óta csak látogatóba járok haza, most harminchét vagyok, az elmúlt nyolc évben Németországban éltem - a hazai viszonyokat így elsősorban a sajtóból ismerem. De ahányszor hazajöttem, mindig megnéztem néhány előadást, és amióta 2010-ben Fischer Ádám hívására bemutatkozhattam az Operaházban, többé-kevésbé rendszeresen, eddig mintegy harminc alkalommal vezényeltem az együttest. De a valódi, elmélyült ismerkedés az zenekarral, a Házzal nyilván csak most kezdődik" - mondta Halász Péter.

A frissen kinevezett fő-zeneigazgató szerint az Operaház történetének egy hihetetlenül izgalmas fejezetét írjuk most. Halász Péter úgy véli, az Andrássy úti palota mellett az Erkelnek nyilvánvalóan a Volksoper szerepe jut, a művészet "hozzáférhetőségéről" kell szólnia, de fontos, hogy ez semmiképp sem jelenthet minőségbeli különbséget, sokkal inkább a repertoárt kell szegmentálni és bővíteni is.

 

halasz peter

Fotó: Operaház

 

A kérdésre, mit lehet az operával elmondani a 21. század emberének, a fő-zeneigazgató így felelt: "Mindannyiunkban megvan a vágy, hogy az élet nagy, húsbavágó kérdéseire választ kapjunk. Számomra a jó operaelőadás egy hihetetlenül intenzív és sokrétű próbálkozás arra, hogy ezekre a kérdésekre valamiféle választ kapjunk, hiszen minden eszközzel él, amivel csak a színház élhet. Az összes nagy opera tematikája olyan alapvető emberi konfliktusokat, kérdéseket boncolgat, amelyek időtlenek, rólunk, nekünk szólnak. Kicsit idealistaként talán azt is mondhatnám, hogy az opera arra való, hogy jobb embert faragjon belőlünk. A legnagyobb ellenségünk az unalom; abban a pillanatban, amikor a néző felteszi magában a kérdést, hogy minek is ülök én itt, a produkció vesztett" - fogalmazott Halász Péter.

 

"Rengeteg feladatunk van: Európában az operaházak minden létező eszközzel próbálnak az emberek életének részévé válni, és nekünk is tovább kell menni ezen az úton. Modern kommunikáció, nyitott, sokféle élményt kínáló ház, a műfajt népszerűsítő rendezvények, tévés és internetes közvetítések; ezer és egy módja van annak, hogy az opera megtalálja a befogadóját" - tette hozzá a fő-zeneigazgató.

 

A teljes interjú itt olvasható.

 

süti beállítások módosítása