November 7-én látható a Bakelitben a prágai Nemzeti Színházban 2012-ben bemutatott Edge című kortárs táncelőadás, mely nemzetközi együttműködéssel jött létre, és az ötven év feletti „öregek” életéről, problémáiról szól. Móger Ildikóval, a produkció magyar közreműködőjével készült villáminterjú.
Be tudná mutatni röviden az eddigi pályáját, milyen kapcsolatban volt-van a tánccal, alkotással?
1974-ben, tehát jövőre lesz 40 éve, hogy diplomáztam a Táncművészeti Főiskola (lánykori nevén: Balettintézet) táncművészeti szakán. Ezt követően a Pécsi Baletthoz szerződtem, ahol 3 évet töltöttem el, majd felkerülvén Budapestre, a Színház-és Filmművészeti Egyetemen tanítottam 15 évet, jazz-táncot, zenés-mesterséget. Eközben 1983-ban elvégeztem a Táncművészeti Főiskola mester szakát. Ami akkoriban szokatlan volt, a fiatalabb korosztály számára (jogosan) legalábbis furcsa, hogy nemigen lehetett külföldre, főleg nem "nyugatra" utazni. Ennek ellenére én sokszor hosszabb- rövidebb ideig ösztöndíjas voltam Kölnben, és Párizsban is. Alapvetően a klasszikus balett engem már a VI. évfolyamtól (az intézet 9 éves) nem érdekelt. Annál inkább a más szokatlan mozgás- nyelv, pontosabban más technikák. Mary Hinkson, Matt Matox, Christophel Bruce, Pina Bausch órái, ill. előadásai zsigerig hatottak. Már az intézetben is koreografáltam színészi mesterség vizsgákra, majd Pécsett, a Várszínházban illetve az ország majd' minden prózai színházában (pl. Miskolc, Jancsó Miklós rendezte Csárdáskirálynő), valamint mozifilmekben (pl. Huszárik Zoltán: Csontváry, Bódi Gábor: Psyché) folytattam ezt a tevékenységemet.
Hogyan került ebbe a visegrádi (nemzetközi) projektbe és hogyan érintette, hogy a szép-korúakkal akart foglalkozni a táncelőadás?
Egy ismerősöm szólt, hogy lesz egy casting, volna-e kedvem részt venni rajta. Volt. Tetszett az ötlet, s mivel szeretem a szokatlan dolgokat, meg aztán bevállalós is vagyok, így nem okozott gondot a fiatal csapat, ez alatt az alkotókat értem. Az, hogy már semmi, nem megy úgy, mint mondjuk 30 éve, ami szakmánkba természetes, és ezt nagyon jól érezte a cseh stáb is... Nem is várnak tőlünk semmi extrát, elég extra az, hogy még fel tudunk menni a színpadra! Összességében elmondhatom, hogy nagyon jó érzés, hogy még KELLÜNK! Ez megsokszorozza az energiánkat!
Mi az erőssége az EDGE táncelőadásnak, ami november 7-én vendégszerepel a Bakelit Multi Art Centerben? Hogyan és kinek ajánlaná?
Az erőssége?!? Talán a humor, ami a táncnál illetve a mozgással való kifejezésnél, jóval nehezebb dolog mosolyt, pláne nevetést kiváltani a nézőkből, mint verbálisan. Igen, azt gondolom ez nagyon fontos: a humor. Jó szívvel ajánlom minden korosztálynak, bár a lányom, aki 31 éves, azt kérdezte: - Mama, kit érdekelhet ez??? Szerencsénkre pl. Zsolnán kb. max. 30 - 35 éves volt a közönség, ...és állva tapsoltak a végén! Azt hiszem, ez önmagáért beszél.
Bemutatná a partnereit, akivel színpadra lép majd?
Maya Zagatova versenytáncos, táncpedagógus; Beatrixe Schönherr Barisnyikov, Nurejev partnere is volt; Jano Sedal körülbelül olyan kaliberű színész a cseheknél, mint nálunk a Cserhalmi György; Krzystof Raczkowski remek lengyel táncos, színész; Martin Balik, bábszínész és Alois Bilek úr, aki sztepp-táncos. Feltétlenül meg kell említenem a koreográfusnőt Lucia Kasiarovát, valamint a rendezőnőt Petra Tejnorovát is. Remek velük együtt dolgozni.
Hol szerepeltek eddig az előadással és milyen fogadtatása volt a darabnak?
Az előadás eddig Prágában, Bonnban és Zsolnán mutattuk be. Ez most egy hosszabb turné lesz. Prágában kezdtünk, pár nap múlva Budapest (november 7. 20:00 Bakelit) utána Pozsony, Besztercebánya, majd Kassa vár ránk. Eddig sikerünk volt és nagyon bízom benne, hogy a budapesti közönségnek is tetszeni fog ez a keser-édes-vidám produkció.
Forrás: Bakelit M.A.C.