Carmencita Brojboiu Kecskeméten dolgozik - Villáminterjú Cseke Péterrel

Több szempontból is különleges próbafolyamatnak lehetnek részesei a Most mindenki együtt! című előadás létrehozói. 

A produkció díszleteit és jelmezeit nemzetközi hírű alkotóművész, Carmencita Brojboiu jegyzi. S mivel a darab egy rézfúvós zenekarról szól, a színészeknek azt is meg kell tanulni, hogyan lehet előcsalogatni hangokat egy tubából, trombitából, vagy kürtből. Az eddig elért eredményekről a karmesteri pálcát birtokló Cseke Péter mesélt. 


Hogy haladnak a zeneórák? A november 15-ei bemutatón mindenki meg tudja majd szólaltatni a hangszerét?

Lelkesen dolgozunk a probléma megoldásán, és máris elkönyvelhettünk komoly sikereket. Több szereplőnek már az oktávváltás sem okoz gondot, ami igen nagy szó, hiszen - zenetanárainktól tudjuk -, akadnak olyan „civil” növendékek, akik két év alatt jutnak el idáig. Lassan arra kell rábeszélnem a színészeket, hogy hagyjanak teret a profi zenészeknek, hiszen az előadáson, a takarásban ott lesz egy profi rézfúvós zenészekből álló zenekar is.

A Most mindenki együtt ritkán játszott színpadi mű. Nem riasztja, hogy mások túl nehéznek ítélték az előadását?

Sőt! Nagyon szeretem a közösség és az egyén kapcsolatával foglalkozó darabokat. Márpedig Peter Buckman fantasztikusan dolgozza fel a témát ebben a művében. Egy sor olyan problémát feszeget, amely nap mint nap érint mindannyiunkat, akik közösségek tagjai vagyunk lakóhelyünkön, munkahelyünkön, baráti körünkben, családunkban. Mire képes egy közösség? Önmagáért működik, vagy kell, hogy legyen feladata, célja? Hajlandó-e áldozatot hozni? Működik-e a tagok közötti szolidaritás? A mű másik síkja, a középszerű szándékok megnyugtató kisvárosiasságának ellentéte, a valódi, legalább szándékaiban túlmutató ambíciókkal. A darab egy műkedvelő zenekarról szól. Amikor egy igazi profi zenész csatlakozik hozzájuk, megkerülhetetlenné válik a kérdés: vajon az az előbbre való, hogy a közösség tagjai jól érezzék magukat, vagy ennél fontosabb, hogy a maximumot hozzák ki magukból, ezzel szolgálva nagyobb közösségüket, a várost. Peter Buckman sajátos angol humorral, remekül megformált karakterei segítségével keresi a választ a kérdésre.

 

Cseke Peter
Mégis ritkaságszámba megy a színpadi előadása.

Nem könnyű darab, ez is tény. A cselekmény pergő dialógusok sorából áll össze, amit megnézni különleges élmény, jól előadni színészt próbáló feladat. A szereplőknek sokszor csak egy-egy mondatuk, vagy félmondatuk van, hogy megteremtsék azt a bizonyos pillanatot. Éppen úgy, mint egy zenekarban, amikor csak egyetlen hangot kell befújni, de azt kristálytisztán, a megfelelő pillanatban. 

Az előadás díszlet- és jelmeztervezője, Carmencita Brojboiu, nemzetközileg elismert alkotó. Hogyan sikerült rábírnia, hogy London, Párizs, Prága, Moszkva és persze Kolozsvár után Kecskeméten vállaljon feladatot?

Tegyük hozzá: Magyarországon most dolgozik első ízben! Nagyon büszkék vagyunk, hogy Kecskeméten lesz látható a munkája. Az egyeztetés másfél évig tartott, akkor láttam Carmencita kiállítását az Országos Színháztörténeti Intézetben. Azonnal felvettem vele a kapcsolatot. A tervei hihetetlenül erősek és hatásosak. Megérintik a nézőt, ami számomra rendkívül fontos. Persze jó „ajánlólevél” volt a kolozsvári színház, amelynek 2007 óta tagja a művésznő, és amelyet az európai színjátszás egyik meghatározó helyének tartok. Összeszedtem hát maradék román tudásomat (Cseke Péter Nagyváradon született – a szerk.), és felhívtam Carmencitát. Sok-sok egyeztetésen át vezetett az út odáig, hogy októberben egy hatalmas dobozt hozott a postás. A Most mindenki együtt díszletterve lapult benne. Nagyszerű munka! Carmencita eredetileg azt szerette volna, ha Kolozsvárott gyártatjuk le a díszletet, azonban meggyőztem róla, hogy a kecskeméti műhelyünk képes lesz megvalósítani az elképzeléseit. A napokban erről személyesen is meggyőződött, és elmondhatom, hogy rendkívül elégedett volt. 

 

Carmencita BrojboiuCarmencita Brojboiu

 

A Most mindenki együtt az idei évad 5. bemutatója lesz! Milyenek az eddigi visszajelzések?

Beigazolódott, amit sejtettünk: a Marica grófnővel méltóképpen nyithatjuk meg az új évadot. Nagy Viktor rendezése, amely megőrizte az operettjátszás hagyományait, ugyanakkor friss és mai, elnyerte közönségünk tetszését. A Lúdas Matyi bemutatóját pedig olyan nagy érdeklődés kísérte, hogy immár szombat délelőtti előadásokat is tartunk. A napokban egyik vendégemnek szerettem volna megmutatni a produkciót, ám azzal kellett szembesülnöm, hogy egy tűt sem lehet leejteni az előadáson... Sikert hozott a két kisszínházi előadásunk is: Réczei Tamás Déry-darabja a közelmúlt magyar történelme iránt érdeklődőkre reveláció erejével hatott. A Jövőre, veled, itt című előadásunk pedig a könnyed kikapcsolódásról gondoskodik. Úgy érzem, minden okunk megvan az optimizmusra, hiszen ez még csak a kezdet!

 

Forrás: Kecskeméti Katona József Színház

süti beállítások módosítása