Az évad második premierjére készül a Csíki Játékszín. Ábrahám Pál - Földes Imre - Harmath Imre Viktória című operettjét november 22-én mutatják be, Somogyi Szilárd rendezésében.
Somogyi Szilárd újra Csíkszeredában rendez
A Viktória című operettet a Budapesti Operettszínház rendezője, Somogyi Szilárd állítja színpadra Csíkszeredában. A rendező visszatérő vendég az erdélyi színházakban, így a Csíki Játékszín művészeivel is dolgozott már együtt. Az elmúlt évadban az ő rendezésében mutatták be az Isten pénze musicalt. Somogyi Szilárd ezúttal is az egy évvel ezelőtt jegyzett előadás művészeivel és stábjával viszi színre a Viktóriát: Gyarmathy Ágnes látványtervezővel, Horváth Gyula Antal koreográfussal és Bene Zoltán zenei vezetővel, a színművészek közül pedig többek közt Fülöp Zoltánnal, aki Viktória férjét, John Cunlight, amerikai nagykövetet alakítja.
Fülöp Zoltán még tavasszal, Budapesten, az I. Nemzetközi Budapesti Musical – Operett Fesztivál vendégeként igen elismerően nyilatkozott a fiatal rendezőről: „Szilárddal az Isten Pénzében találkoztunk először, bár előtte is sok jót hallottam róla, a munkájáról. Kicsit tartottam is tőle, mert azt beszélték róla, hogy nagyon tud!” – mondta a Csíki Játékszín művésze, aki örül, hogy erről személyesen is meggyőződhetett, és hogy munkakapcsolatuk a Viktóriával is folytatódik. „Szilárdnak a kisujjában van a zenés műfaj. Nagy örömömre ősszel ismét együtt dolgozhatunk és nagyon örülök, hogy a Viktóriában is számít rám” – fejtette ki Fülöp Zoltán.
Egy rendhagyó operett-szerzőről
Ábrahám Pál, a Viktória egyik szerzője talán a legkalandosabb életű magyar zeneszerző. Nyolc éves korában már csodagyerek zongoristának számított, tizenhét éves korában felvették a Zeneakadémia zeneszerző szakára, amit két év múlva családja nyomására abba kellett hagynia, és pénzügyi alkusz, mai nyelven bróker lett. Üzleti tevékenységei közben, az ekkoriban divatba jött amerikai jazz hódolójaként pesti zenekarokat vezényelt a később ismertetőjelévé vált fehér kesztyűben.
1930-ban megszületett a Viktória, és viharos gyorsasággal hódította meg Bécs és Berlin után Európa szinte valamennyi zenés színházát. Nem csoda, hiszen ebben az érdekes, izgalmas és fordulatos darabban Ábrahám szerencsésen ötvözte a Kálmán Imrére jellemző magyaros motívumokat, a modern és magával ragadóan tempós jazz-elemekkel.
Nem véletlen, hogy Ábrahám Pál, a két világháború közötti időszak egyik legismertebb és legsikeresebb operett-komponistája lett. Darabjai premierjén igyekezett részt venni, így bejárta az egész világot. Rajongott az amerikai dzsesszért, az ő munkáiért pedig még a hangosfilmipar is versengett.
A második világháborút követően visszatért Európába, de megrendült egészségi állapota miatt már nem volt képes alkotni. Utolsó éveit egy hamburgi elmegyógyintézetben töltötte.
A színház ajánlója
Ábrahám Pál, a modern jazz-operett úttörő zeneszerzője 1930-ban írta a Viktóriát. Leghíresebb művei, a Hawaii rózsája és a Bál a Savoyban a Viktória utáni években születtek, de már e korai operett dalai közül is jó néhány slágerré vált. „Ahol az ember felmászik a fára", „Nem történt semmi, csak elválunk csendben", „Honvéd banda", „Mausy", „Édes mamám..." – hogy csak a főbb dallamokat soroljuk, melyek e vidám-szomorú, romantikus történetet Béres Attila és Kállai István átdolgozásában, élőzenével végigkísérik.
Viktória grófnő új életet kezd és feleségül megy John Cunlight amerikai nagykövethez, mert úgy tudja, szerelme elesett az I. világháborúban. Koltay István huszárkapitány azonban tisztiszolgájával éppen fogságból menekül, amikor útjaik váratlanul kereszteződnek Japánban.
tervezőasszisztens: NAGY SZILVIA, SZAKÁCS ÁGNES
zenei vezető: BENE ZOLTÁN,
koreográfus: HORVÁTH GYULA ANTAL
díszlet-jelmeztervező: GYARMATHY ÁGNES