Dermedési pont címmel tartanak bemutatót a Független Thália Projekt keretében november 26-án a Thália Színházban. A produkciót Rába Roland rendezésében a K.V. Társulat három színésznőjével láthatja a közönség.
A darabról:
"A K. V. egy női társulat, és ha már független csapat, akkor arra gondoltam, hogy ne egy megírt darabot dolgozzunk fel, hanem foglalkozzunk olyasmivel, ami körülöttünk van. Induljunk ki magunkból" - idézi a Füge Produkció közleményben Dermedési pont - Bemutató a Thália Színházbanszavait.
A rendező elmondta: a Dermedési pont három nőről szól - Bartsch Kata, Száger Zsuzsanna és Urbanovits Krisztina megformálásában -, akik Pesten élnek és azon gondolkodnak, hogy elmenjenek vagy maradjanak. A darab azonban elsősorban a nőkről és problémáikról szól. Számtalan történet hallható majd féltékenységről, szeretői viszonyokról, szexualitásról, gyerekről, szülésről, főzésről és érdekes találkozásokról - tette hozzá.
Urbanovits Krisztina, Száger Zsuzsanna és Bartsch Kata
"Elsősorban Pedro Almodóvar nőalakjai inspirálnak, mert nagyon szélsőségesek, egyszerre tragikusak és megigézőek, fájdalmasak és kiszolgáltatottak. Jó lenne egy ilyen történetet színházi formában, magyar nőkkel megvalósítani. Olyat, hogy röhögés közben a gyomra is összeszoruljon az embernek" - idézik a rendezőt.
Az előadás szövege a színészek improvizációin alapul. A munkafolyamat első szakaszában a rendező workshopra hívta a szereplőket, amelyen a legkülönbözőbb témákban születtek rögtönzések - részben saját élményekből kiindulva, részben pedig kitalált helyzetekre építve.
A munkafolyamat második szakasza volt a jelenetek kiválogatása és annak eldöntése, hogy hol van még szükség kiegészítésekre. Ekkor alakult ki a három karakter és a hozzájuk tartozó élet- és eseménysor. A szövegkönyvet Rába Roland és Zöldi Gergely írta. Az előadás díszlete és a jelmez Daróczi Sándor munkája.
A K.V. Társulat 2007-ban jött létre, a női látásmód - a nőket érintő problémák színrevitele, női tabutémák feltárása - témaválasztásaikban, előadásaikban kulcsszerepet kap. Ugyancsak fontos számukra, hogy kortárs problémákról beszéljenek kortárs szövegeken keresztül. A Dermedési pont lesz a társulat 8. bemutatója.
Interjúrészlet Rába Rolanddal:
2011-es Yerma című rendezésed az anyaság, a gyermek utáni vágy témájával foglalkozott. Legújabb előadásod, a Dermedési pont középpontjába ismét a nők kerülnek.
Amikor megkerestek a K.V. Társulat alapítói, Urbanovits Krisztina és Száger Zsuzsanna, megkérdeztem mit jelent a rövidítés, a K.V.: külön vélemény. Beszélgettünk és kiderült, hogy mindnyájunkat foglalkoztat a jelenség, hogy egyre többen és többen mennek ki külföldre dolgozni. Az előadásban olyan nőket ismerhetnek meg a nézők, akiknek van valami olyan problémájuk itthon, amit jó lenne maguk mögött hagyni. A három nő közül azonban csak ketten akarnak igazán elmenni Magyarországról, ami komoly vitához vezet.
A kivándorlás lesz a Katonában bemutatásra kerülő Illaberek című előadás témája is. Ennyire fontos társadalmi kérdés most ez?
Nyilván súlyos kérdés, hiszen a felmérések azt mutatják, hogy több százezer ember dolgozik külföldön, ami korábban nem volt jellemző – a húgom is már két éve kinn él Londonban. Színházban azt vizsgálhatom, hogy egy adott helyzetben miért merül fel és mit jelent ez a döntés. Ha ezt a problémát lefordítod a kapcsolatok szintjére, hogy én, itt hagylak, és soha többé nem jövök vissza, akkor drámailag egy nagyon érdekes szituációt kapunk.
Benned is felmerült már a menni vagy maradni kérdés?
Igen.
Végül miért nem mentél?
A félelem és a nyelvtudás hiánya, de leginkább a gyávaság miatt. Minden ember életében eljön az az időszak, amikor tényleg megpróbálhatná külföldön, hiszen akkor is megéri, ha nem sikerül, mert tapasztalni kell. Én azonban gyáva voltam és nem mentem.
Folytatást a PestiEstben találnak.
Forrás: Színház.hu, PestiEst, MTI