A nőkkel szembeni erőszak elleni fellépésről szóló előadást mutat be hétfőn az Újvidéki Színház, a dokumentarista produkciót a közeljövőben több nyugat-balkáni országban is játsszák.
A Hét című dráma Hedda Krausz Sjögren svéd drámaíró ötletén alapul, és minden előadásban az adott ország, illetve régió színészei, politikusai, újságírói, nőjogi aktivistái lépnek fel. Eddig több mint 20 országban állították színpadra az előadást mintegy 500 közszereplő közreműködésével, a fellépők között volt Meryl Streep és Hillary Clinton is.
Az előadás hét nőjogi aktivista vallomásán alapul, akik arról meséltek, milyen megpróbáltatásokat kellett kiállniuk azért, mert szembeszálltak a társadalmi normákkal Guatemalában, Észak-Írországban, Oroszországban, Nigériában, Afganisztánban, Pakisztánban és Kambodzsában. A projekt nyugat-balkáni turnéját a belgrádi Svéd Intézet támogatta.
Anja Suša, az újvidéki előadás rendezője
Az Újvidéki Színház ajánlója:
Miért előadás?
– kurázsi! harc! szabadság! igazság! –
A dokumentumdráma az már magában olyan műfaj, ami elrugaszkodik a normatív színházi értelmezéstől. Mit kezdhet az ember például Peter Weiss A vizsgálat című oratóriumával, amelynek alapanyagát az Auschwitz-per szolgáltatta? Mit tehet a művész Torsten Buchsteiner Nordostjával, amely hideg eleganciával tárgyal egy csecsen terroristatámadást egy moszkvai színházban? Vagy, nem utolsósorban, hogyan viszonyul Michal Witkowski Kéjpart című riportregényéhez? Az elidegenítés valahogy mindig ott van, ott kell, hogy legyen egy ilyen anyagban. Anja Suša rendezése, a Hét ezt a Verfremmdungot viszi tökéjre: előadása nem is igazán előadás. Felolvasás.
A dokumentumdrámának sokkal szélesebbek a határai, mint ahogy Szerbiában azokat feszegetni szokás: a színészek önéletrajzi vallomásain és a mások által megírt szövegek interpretálása mellett kismillió más megoldás is létezik. Interjúk, valós, ám távoli életek és azok szimulákrumainak beemelése, portrék és a nyilvánosságra irányított mondatok, amelyek valamiképp egy adott témát járnak körül.
Például a nőt.
A Hét című fölolvasószínházi projektum (amely ebben a minőségében járja a Nyugat-Balkánt) egyébként nem Anja Suša egyedülálló ötlete: a darabot a svéd Hedda Krausz Sjögren rakta össze, és keze produceri minőségben is ott matat a produkcióban. Szerbia mellett Albániát, Horvátországot, Makedóniát, Koszovót és Bosznia-Hercegovinát érinti a turné, amelynek neve is sokatmondó: Tizenhat nap a nők elleni erőszak jegyében. Szerbiában Niš, Novi Pazar és az Újvidéki Színház ad otthont a majdnem-előadásnak.
Miért nem előadás?
Mert az előadást színészek csinálják. Általában. Itt azonban már a test is dokumentum, az előadó teste. Persze, nem színészmentes buli ez, de nem is egészen marad meg az előadóművészet profijai között. Eddig tizenkilenc országban adták elő, és a fellépők között olyan sikeres nők fordultak meg, mint Meryl Streep (ez a kisebb meglepetés), vagy Hillary Clinton (ez a nagyobb). Nálunk újságírók, aktivisták, politikusnők, igazgatónők, sőt, a Frajle együttes tagjai állnak színpadra előadóként.
Miért nem előadás?
Sjögren szerkesztőként, nem pedig eredeti szerzőként jegyzi a darabot – a hét erős, többnyire aktivizmussal is foglalkozó nő történetét hét drámaírónő jegyezte le, ahogy egy újságíró jegyezné le az elhangzottakat. Így aztán hét társszerzőt számlálhatunk: Paula Cizmar, Catherine Filloux, Gail Kriegel, Carol K. Mack, Ruth Margraff, Anna Deveare-Smith és Susan Yankowitz dolgoztak a művön, amelyet guatemalai, észak-írországi, orosz, nigériai, afganisztáni, pakisztáni and kambodzsai nőjogi aktivisták interjúiból áll össze. Egyikük sem mártír, egyikük se szent, ám adott pillanatban mindannyian emberfeletti bátorságot tanúsítottak a küzdelemben, amely időnként még mindig, még ennyi év után is értelmetlennek tűnik.
Miért előadás mégis?
Mert minden olyan aktus, amely nyilvánosságot követel és hatással akar lenni a közönségére, minden olyan aktus, amely mozgásra és gondolkodásra kényszerít, minden olyan aktus, amely egy gyomorrúgással figyelmeztet: valami nincs rendben – színház. Színház a politikai kortesbeszéd, a kocsmai hordószónoklat, színház a melegfölvonulás és színház a nőjogi aktivizmus is, pláne egy olyan országban, ahol a nők jogai nagyrészt még mindig csak papíron léteznek.
Színház tehát Anja Suša rendezése is, méghozzá a legizgalmasabb fajtából.
Az Újvidéki Színház műsorán a Hét november 25-én látható. A belépés – mivel az aktivizmus nem profitorientált kapitalista csökevény, hanem tiszta együttlét – ingyenes. Jegyeket rendelni a 021 525 552-es és a 021 657 25 26-es telefonon lehet, vagy online rendeléssel az www.uvszinhaz.co.rs weboldalon.
Forrás: Újvidéki Színház, MTI