A világhírű magyar szoprán, Marton Éva adja a nevét ahhoz a budapesti nemzetközi énekversenyhez, amelynek szervezésben és rendezésében egyaránt részt vesz a Zeneakadémia Koncertközpont és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem - jelentették be az intézmény szerdai sajtótájékoztatóján.
A nyolctagú nemzetközi zsűrit Marton Éva vezeti, a középdöntőket 2014. szeptember 16. és 19. között rendezik. A döntőt szeptember 20-án tartják, 21-én a Magyar Állami Operaház ad helyet a verseny gálaestjének.
A 42 ezer euró összdíjazású megmérettetésre 18 és 32 év közötti énekesnők és 18 és 35 év közötti énekesek jelentkezését várják a világ minden tájáról. Az esemény hátteréről Szabó Stein Imre kommunikációs igazgató elmondta: az előzsűrit Marton Éva vezeti, ketten dolgoznak vele. Kép- és hanganyag alapján határoznak a továbbjutásról, az anyagokat postán is fel lehet adni, de 2014 januárjától fel is tölthetők a honlapra (martoncompetition.org), amelyen egyéb információk már most olvashatók.
A bíráló testület tagjául kérték fel Ókovács Szilvesztert, a dalszínház főigazgatóját, Kocsár Balázs karmestert, Jelena Obrazcova orosz mezzót, Sabino Lenoci szakírót, itáliai versenyek alapítóját, Miguel Lerínt, a barcelonai Francisco Vinas verseny menedzserét, Pal C. Moe-t, a Glyndebourne-i Fesztivál casting menedzserét és Peter Mario Katonát, aki a londoni Királyi Opera casting igazgatója.
Fotó: Kallos Bea, MTI
"Számomra nagyon fontos, hogy kiemelkedő egyéniségek legyenek a zsűriben és többségükben külföldiek legyenek, nehogy elfogultság jöjjön szóba. Valamennyiüket ismerem, vagy színpadon, vagy valamilyen versenyen működtem velük együtt" - mondta el az MTI-nek Marton Éva.
Hozzátette: az ő karrierjét nem befolyásolták a versenyek, pályája elején mindössze egyszer jelentkezett az Erkel Énekversenyre, bár várományosa volt valamilyen magas elismerésnek, mégis visszalépett. Megkapta Puccini Toscájának címszerepét, és úgy vélte, a szerepre kell összpontosítani, a tökéletes kivitel hosszú távon fogja meghatározni az életét, a pályafutását. A bukaresti Enescu-versenyen pedig valószínűleg szándékosan "kiejtette" a zsűri - megfelelően az akkori légkörnek.
Ma is elképzelhetőnek tartja, hogy egy rendkívüli tehetség "robbantson". A versenyt nem puszta versengésnek tartja, hanem az előéneklés egy formájának. "Nemcsak arra számítok, hogy a zsűritagok felfigyelnek valakire. Meghívtam rangos menedzsereket is, akik ott ülnek majd a nézőtéren, kapcsolatok alakulhatnak ki" - tette hozzá.
Kortárs zene nem lesz az ajánlott repertoárban, hiszen az ázsiai aspiránsok talán hátrányban lennének, de ő személy szerint örömmel hallgat új versenyszámot. Barokk zene, belcanto és verista művek természetesen szerepelnek a választékban. "A legfontosabb azonban az, hogy a középdöntőben mindenkinek kötelező egy Liszt-dal előadása, elvégre Liszt Zeneakadémiáján tartjuk a versenyt" - hangsúlyozta Marton Éva.
Forrás: MTI