Kovács Gerzson Péter kortárs táncegyüttese, a TranzDanz idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. E jubileumi évet december 19-én a Lábán-díjas Bankett című előadás Nemzeti Táncszínház-béli felújításával zárja a társulat, amely fennállásának két és fél évtizedes történetében először mutatkozik be a Nemzeti Táncszínházban, ráadásul az alapító koreográfus is színpadra lép.
Az alkotók ajánlója:
bankett (francia/német): valaki tiszteletére, valamilyen esemény megünneplésére rendezett közéleti, ünnepi lakoma. (Idegen szavak és kifejezések szótára, Akadémiai Kiadó, 1976)
A Bankett egy sok szálon futó ponyvaregény, szappanopera, népmese eltúlzott figurákkal, archetípusokkal. Szürreális. Álom. Ez a játék olyan, mint a mai hétköznapok, ahol mindenki mindenkinek társa és intrikusa, szövetségese és ellensége, barátja, haragosa, szeretője és elszeretője, vezér és katona, prostituált (és) rendőrkapitány, munkás-paraszt-értelmiségi, művész-műértő, kicsinyes és még kisebb. Ők az én közelmúltam (és közeljövőm) szereplői, ez a Délhez, Északhoz, Kelethez, Nyugathoz kötődő KÖZÉP, és a mesék, a mítoszok… a valóság…
A táncjáték hősei sajátos torra gyűlnek össze, de vajon ki mit ünnepel, ki mit búcsúztat?
A TranzDanz-ról:
A TranzDanz produkcióról-produkcióra újjászerveződő, megújuló társulat, ahova Kovács Gerzson Péter (KGP) koreográfus, látványtervező a klasszikus balett, a kortárs tánc és a néptánc legtehetségesebb szólistáit, művészeit hívja meg. Zenész társai szintén a zenei élet legkülönbözőbb területeiről érkeznek: az elektronikus zajzenétől a neoklasszikus kortársig, az akusztikus ethno-jazztől az innovatív DJ-kig, a népzenétől a korabarokkig.
KGP 1989-től 3 évig Franciaországban dolgozott a Ballet du Fargistan táncos-asszisztenseként, majd ismét Magyarországon, folytatta a TranzDanz-zal megkezdett munkát. 1996-ban Londonban a Laban Center-ben látványtervezői diplomát szerzett (Visual Design for Dance).
1992-ben a világ legrangosabb kortárs koreográfiai versenyén, a Rencontres Choreographiques Internationales de Bagnolet-en (Párizs) elnyerte az ADAMI Előadói Díját és a Zsűri Zenei Különdíját, így máig az egyetlen magyar díjazottja a versenynek. 1993-ban a Fővárostól az év Legjobb Alternatív Produkciója Díjat kapta. A Co-Ax című produkció 2000-ben a III. Országos Kortárs Összművészeti Fesztiválon a zsűri Előadói Díját, 2001-ben a IV. Fesztiválon a Coda című produkcióval a zsűri Produkciós Díját, és a darab táncosa a Legjobb Táncosnő Díját, a Magyar Stúdiószínházi Műhelyek XIII. Fesztiválján a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma megosztott alkotóközösségi díját, a darab zeneszerzője – Dresch Mihály – a legjobb zenéért járó díjat kapta. 2003-ban a Tánc Fesztiválján Kovács Gerzson Pétert a Legjobb Férfi előadó Díjával tüntette ki a zsűri.
2006-ban a magyar tánc-szakma Harangozó Gyula Díjjal, a hazai kortárs tánc független szakértőiből álló zsűri Lábán Rudolf Díjjal tüntette ki, 2009-ben a Magyar Táncművészek Szövetségétől az Évad Legjobb Alkotója Díját kapta meg, 2010-ben ismét Lábán Díjban részesült, és a XIII. Országos és Nemzetközi Kortárs Összművészeti Találkozón a re-DNS című produkcióval a Fődíjat hozta el.
Bankett
Zeneszerző: DJ Palotai
Jelmeztervező: Szűcs Edit
Technikai munkatárs: Payer Ferenc
Koreográfus, rendező, látványtervező: Kovács Gerzson Péter
Forrás, fotók: TranzDanz