Vidnyánszky Attila a TV2 Tények Este című műsorának vendége volt. Andor Éva főként a Johanna a máglyán című előadásról és a Nemzeti Színház helyzetéről kérdezte.
Andor Éva először a november 29-én bemutatott rendezéséről, a Johanna a máglyán-ról kérdezte a Nemzeti Színház igazgatóját. Vidnyánszky Attila elmondta: gyakran beül megnézni az előadást, és a közönség reakciójából, a hosszú tapsból és a füttyökből az előadás végén úgy érzi, hogy sikeres a produkció, annak ellenére, hogy a kritika vegyesen fogadta. "Tudtam, hogy határozott állásfoglalásai, határozott gondolatai miatt sokan nem fogják szeretni. Én állást foglalok, és véleményem van erről a világról, amelyben élek, és ez a véleményem sok kritikus véleményével nem egyezik. Ráadásul most ez a divat. Tehát a Nemzetiben született produkciókat a kritikusok bántani fogják, sajnos ezt előre láttuk. Rosszabbul teljesítenek a színészek, ha a Nemzetiben játszanak, egyből gyengébb színészekké váltak attól, hogy ott vannak. Ez egy nagyon csúnya játék, és hát ezzel a kritika csak magát minősíti" - fogalmazott az igazgató.
A kérdésre, számára miről szól a darab, így válaszolt: "Nekem ugyanarról szól, amiről Claudelnek szólt és Honeggernek, tehát egy fantasztikus tettről, arról, hogy valaki túl tud lépni a saját kicsi emberi dolgain és képes eljutni egészen az önfeláldozásig a hazájáért, a hitéért. Nyilván az is benne van a darabban, hogy árulások tömkelege veszi körül az embert."
Fotó: MTI
Andor Éva az előadás egyik fontos jelenetéről, a "kártyás jelenetről" is kérdezte a rendezőt. Ennek során tudja meg Johanna, hogyan esett a hatalom áldozatául, amit egy kártyajáték formájában ábrázol az előadás, a kártyák színén pedig Nyugat-Európai újságok címlapjai, illetve az Európai Unió politikusai, többek között Rui Tavares és Daniel Cohn-Bendit portréi láthatók. Andor Éva megemlítette, hogy az igazgató korábban úgy nyilatkozott, nem szereti az aktuálpolitizálást a színpadon, most mégis ezt az utat választotta. A rendező így reagált: "Én úgy gondolom, hogy egy történelmi (...), óriási esélyt kapott Európa az Uniós egyesüléssel, de úgy gondolom, hogy akik a kormányrudat forgatják most, azok nem jó irányba forgatják. Aalapértékeket adtunk fel, amelyek mellett én hitet teszek ebben az előadásban, amelyek nélkül nincs értelme az Európai Uniónak. És hát ezt a határozott véleményemet fogalmazom meg ebben az 5 perces jelenetben. Egyébként úgy gondolom, aktuálpolitizálni nagyon könnyű a színpadon, tehát (...) ez egy könnyű játék, egy gesztus a részemről, és ez nem azt jelenti, hogy mostantól ilyen előadásokat fogok csinálni" - fejtette ki a rendező. Kérdésre válaszolva azt is hozzátette: ebben a képben Johanna valóban Magyarországot jelképezi.
Arról, hogy első igazgatói évadának feléhez érve mennyire elégedett a színház teljesítményével, Vidnyánszky Attila így felelt: "Én úgy gondolom, sokminden megvalósult abból, amit ígértünk. (...) Kinyitottuk a kapukat. Voltunk nemzetközi fesztiválon, egy sor turnét megvalósítottunk, (...) megszerveztük a nemzetközi fesztivált, játszunk havi 44-45 előadást, és volt három bemutatónk (...) szóval sokminden elindult (...) vendégjátékon volt egy sor vidéki színház, (...) a közönséggel való kapcsolatteremtés, a dialógus kialakítása a legfelelőségteljesebb, ilyen értelemben a leghosszabban tartó folyamat lesz, ez egy kulcsrésze a munkánknak, hogy megtaláljuk azt a nézőt, aki ért bennünket, velünk akar együtt gondolkodni, érezni. Ez hosszú hónapokig tarthat még."
Az igazgató azt is hozzátette: igyekeznek az új előadásokat - a Vitéz lélek-et és a Johannát minél többet játszani, hogy a sok emberből, aki bejön, kialakuljon a Nemzeti új közönségbázisa. "Nagy változás történt. Egy közönségréteg, amely a Nemzetibe járt, most máshova jár. És jönnek újak. Mindig azt mondom, hogy lesz egy döccenő, ez volt Debrecenben is, de hiszek az előadásaink erejében" - fogalmazott Vidnyánszky Attila.
Szóba került az is, hogy bár a bécsi Burgtheater visszautasította a Nemzeti Színház meghívását a színházban tavasszal megrendezésre kerülő nemzetközi színházi fesztiválra, mégis invitálták Vidnyánszky Attila egyik előadását Bécsbe, a szintén tavaszi Magyarország Fesztiválra. A Nemzeti Színházon kívül olyan független társulatok vesznek majd részt az eseményen, mint a Szputnyik Hajózási Társaság, a Pintér Béla és Társulata, Horváth Csaba Forte Társulata és a Krétakör. A nemrégiben Berlinben megrendezett, a magyar színház helyzetéről szóló fórum után Vidnyánszky Attila úgy nyilatkozott: szerinte nem a művészetére kíváncsiak Bécsben, hanem provokáció készül. A kérdésre, miért gondolja ezt, így válaszolt: "Ha a művészetemre lennének kíváncsiak, akkor már korábban is eljöttek volna, megnézték volna, vagy meghívták volna az előadásaimat. Egy szembeállításról van szó, hogy lám, itt vannak az innovatív, szakmából kiszorított alkotók, és itt van a Nemzeti Színház a maga elképesztően jó lehetőségeivel, és lám, ez ilyen ósdi, maradi, míg a progresszió egész másutt van. Én azért vállaltam el többek között ezt a kvázi megmérettetést, hogy az ellenkezőjét bizonyítsam, mert úgy gondolom, hogy kőszínházi falak között is lehet innovatív, mára reflektáló, remek színházat csinálni. (...) Berlin után nem volt jó a hangulatom, mert beszélgetni hívtak, és nem alakult ki párbeszéd. (...) Attól félek, hogy Bécsben is valami hasonló fog történni. De nagyon boldog leszek, hogy ha valóban nyitott emberek fognak hallgatni engem és kíváncsiak lesznek a véleményemre(...)."
Forrás: tv2.hu, Színházhu