"Mohács óta az egyetlen nyertes csatánk" - Fekete Péter újra Szatmárnémetiben
Január 10-én újra bérletszünetben látható a szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulatának Fekete Péter című, szilveszteri operett-előadása.
"Az operett, ha úgy tetszik, Mohács óta az egyetlen nyertes csatánk". (Bessenyei István, rendező)
A színház ajánlója:
A történet mi másról is szólhatna, mint a szerelemről, a fiatalságról? A 21. század rohanó hétköznapjaiban, a gazdasági válság kellős közepén is játszódhatna ez a romantikus mese, melynek egyik főszereplője Lucien úr, akit nem érdekel más, csupán a pénzhajhászás és a legjövedelmezőbb üzletek megkötése. Véletlenül botlik bele az örökké balszerencsés Pierre-be, és úgy gondolja, vissza nem térő alkalom a „váratlan vendég" szerencsétlenségét kihasználni és részvénytársaságot alapítani. Lehet-e a balszerencsére üzleti vállalkozást alapozni ? Beválhat, amíg közbe nem szól a NŐ. Lucien és Pierre is szerelmes lesz. A bonyodalmak egyre csak fokozódnak, de a fináléra mindenki megtalálja a boldogságot. A fordulatos történetben többek között a Szerelemhez nem kell szépség, a Lesz maga juszt is az enyém, vagy a Holdvilágos éjszakán is hallható.
Ingyenes belépőt is nyerhetnek
A Fekete Pétert ezúttal a megszokott jegyárak mellett tekintheti meg a közönség: felnőtteknek 18 lejbe, diákoknak és nyugdíjasoknak pedig 12 lejbe kerül a belépőjegy. Az előadásra ismét érvényesek a szilveszterre meghirdetett csoportos és egyéni kedvezmények: csoportos jegyvásárlás esetén minden 12 megvásárolt jegy után a 13-ik ingyenes, továbbá a 13-ik, 113-ik, 213-ik stb. egyéni jegyvásárló is ingyen belépőt nyer az előadásra.
Az előadás szereplői: Bodea Tibor, Kányádi Szilárd, Kovács Nikolett, Laczkó Tekla, István István, Gaál Gyula, Péter Attila Zsolt, László Zita, Varga Sándor, Marosszéki Tamás, Poszet Nándor, Kovács Éva - Poór Lili-díjas, Bándi Johanna, Gál Ágnes, Czintos József - Jászai-díjas, Tóth-Páll Miklós - Bánffy Miklós-díjas és Zákány Mihály.
A produkció rendezője Bessenyei István, díszletét Fornvald Gréti m. v. jelmezeit Szabó Anna tervezte. Az előadás zenei vezetője Manfrédi Annamária, koreográfusa Gabriela Tănase, dramaturgja Bessenyei Gedő István, rendezőasszisztense Végh Balázs, ügyelője és súgója pedig Varga Katalin.
Bessenyei István az operett műfajáról:
"Közhelyszámba megy, hogy színházi berkekben elég vitatott műfaj az operett, ugyanis vannak, akik szerint ez nem igazi színházi művészet, sokkal inkább olcsó szórakoztatás. Nekem kicsit árnyaltabb a véleményem ezzel a kérdéssel kapcsolatban, ugyanis a műfajt több okból is szeretem. Egyrészt úgy gondolom, hogy ennek a műfajnak már csak hungarikumként is van létjogosultsága. Az operett, ha úgy tetszik, Mohács óta az egyetlen nyertes csatánk. Ezt persze szimbolikusan értem, hiszen az operett éppen azért tudott nyerni, mert nem harcos műfaj: miközben történelmünk tele van sebekkel és vereségekkel, az operettjeink világában minden jól sikerült és sikerül: a katonák túlélik és megnyerik a háborúkat, az üzleti vállalkozások virágzanak, a szerelmek pedig végül mindig beteljesülnek. Akkor szerettem meg az operettet, amikor alkalmam volt megtekinteni egy barátom gyönyörű magángyűjteményét első világháborús képeslapokból. Amikor ilyesmiket nézeget az ember, akaratlanul is átértékelődik benne az operett fogalma. Egyszerűen, gyönyörűen, sőt, már-már giccsesen megfogalmazott képi üzenetek: például mosolyogva ül a katona a rózsával körbefuttatott lugas alatt, díszegyenruhában, mellén számtalan kitüntetéssel, galambok turbékolnak körülötte, és bíztató sorokat ír haza a kedvesének, akit talán soha többé nem ölelhet át. A történetírás persze feljegyezte a valóságot is: a fegyverropogással és halállal teli kegyetlen realitást. Tudjuk jól, a katona a fotózás után levette a díszruhát, átadta a soron következőnek, és visszatért a csatamezőre. Mire a fotó megérkezett, talán már nem is élt, de a képeslap vitrinbe került, vagy bekeretezték, és ez a kegyes, vizuális hazugság hosszú időre hitet és reményt tudott adni az otthon maradt hitvesnek a továbbéléshez. Hihetetlen kontraszt feszült a kicifrázott, rózsaszín látszatvalóság és a mögötte lévő, mélyen tragikus tartalom között". Folytatást a maszol.ro-n talál.
Forrás: Harag György Társulat, maszol.ro, Színház.hu