Kortárs tánc és költészeti eseményt ajánl a Szkéné Színház és a Púder Bárszínház Horváth Csaba művészeti vezetésével.
A Szkéné Színház Horváth Csaba koreográfus-rendező művészeti vezetésével, a Forte Társulattal közösen indít útjára Testversek címen egy költői sorozatot, mely a fizikai színház, a kötött improvizáció, a hangok, szavak, versek és a test organikus összefonódásán alapul.
Az előadások helyszíne a Ráday utcai Púder Bárszínház.
Ajánló a sorozat elé:
A szerelem a szexualitás esztétikája.
A tánc a test a lélek és a szellem mozgása.
A vers a lélek az elme és a szavak világának esztétikája.
A táncvers a szavak érzéki vágya a megtestesülésre.
A költészet, a vers és a tánc lényegénél fogva azonos tőről fakadó művészet. Egymást kiegészítő, egymásra ható, egymással szimbiotikus kapcsolatot kereső, egymást erősítő eseménysor. Érzéki lényegénél fogva a vers és a mozgás szimbiózisa- a szerelemmel rokon világot teremt.
A költészet, a vers és a tánc lényegénél fogva azonos tőről fakadó művészet. Egymást kiegészítő, egymásra ható, egymással szimbiotikus kapcsolatot kereső, egymást erősítő eseménysor. Érzéki lényegénél fogva a vers és a mozgás szimbiózisa- a szerelemmel rokon világot teremt.
A költészet az ember autonóm hangtevékenységében fogant. A nyelvfejlődés bontakoztatja ki az őshangból. A hang misztériuma a költészet jeleseit mindig is inspirálta, mert a hang elidegeníthetetlenül emberi és személyes, ugyanakkor, bár érzékileg felfogható, de teljességgel anyagtalan, és így megfoghatatlan.
„Az emberi hang, a kiáltás, a gesztus, a tett, a zaj, a hang, a csönd, minden és bármi... lehetővé teszi a költő számára, hogy felkeltse, felébressze az érzékiség más rétegeit, hogy elérje vagy feltárja a tudat más horizontjait vagy dimenzióit. Egyénit vagy kollektívet... Ideje, hogy a verset vizuálissá, tapinthatóvá, hallhatóvá, közvetlenné, érzékileg aktívvá tegyük. Hogy gyökerestül kiszakítsuk. Hogy kilőjük, hogy katapultáljuk, a dolgok kellős közepébe."..írja Bernard Heidsieck.
A Test táncának egyesítése a verssel intermediális – közbenső - élményt teremt, annak tudatában, hogy idővel minden intermédium új médiummá válik, de ez a létrejövő az új intermédium csak a létező hagyományok között kap életet.A testversek jelzőjeként használt „kötött improvizáció" fogalom ellentmondásosnak tűnhet, de ebben az esetben a vers, a hangok, a ritmus az idő behatárolja a test mozgását, illetve a testi korlátok határt szabnak a költői képek lehetséges kibontásának. Az ebből eredő feszültség viszont egy új testnyelvi minőség születését vetíti előre.
Olyan fórum nyílik ezáltal kortárs költőknek, táncművészeknek, ahol kölcsönös inspirációt nyerhet művészetük, ahol a világról alkotott képük művészi lenyomata egyesülhet.
Mi vár a sorozat első állomásán? - Szegény Zoli:
A Szegény Zoli című "testvers-bárszínházi happeninggel" vár a sorozat első állomása.
A Szegény Zoli című táncos-színházi előadásban Pallag Zoltán, székesfehérvári származású, elsőkötetes kortárs költő versei kerülnek színpadi adaptációra. Pallag a verseiben egyes szám első személyben emlékezik vissza hét évig tartó párkapcsolatának különböző stádiumaira. Követve Pallag egoista és öniróniával teli hangvételét, az előadás címét a költő Szegény Zoli című verse adta.. A vers, a tánc és a film műfajait egymás mellé rendelve, az abszatrakció irányába való haladás, a kivűlről befelé tartó építkezés, Zoli figurájának személysiégfejlődése jelenik meg a fizikai színház eszközeinek felhasználásával…..
Szegény Zoli: Viktor Balázs e.h.
zene: Antal Attila
jelmez: Fogl Noémi
Koreográfus: Kiss Anikó
Költő: Pallag Zoltán
Időtartam: 35-45 perc
A belépés ingyenes!
Helyszín: PÚDER BÁRSZÍNHÁZ ÉS GALÉRIA
Budapest, 1092, Ráday utca 8.
Időpont: 2014 március 8. 20 óra
Művészeti vezető: Horváth Csaba, koreográfus
Programvezető: Tana-Kovács Ágnes, művészeti vezető