Irodalmi stand-uppal is vár a Jurányi - Villáminterjú Orosz Dénes rendezővel

Március 10-én különleges stand-up esttel vár a Jurányi Inkubátorház. Többek között fellép Orosz Dénes film- és színházrendező.

Így beszélnek ők avagy Írók stand-upolnak a Jurányiban, a Cabaret Ma sorozat részeként:

Mikor? 2014. március 10-én 19 órakor

Ajánló a program elé: "Ülnek íróasztaluk mögött misztikus magányban és alkotnak. Némán. Gyakran csak az íróasztalfióknak. De egyszer csak... csodálatos! ahogy fölállnak! és megszólalnak! És ezen az estén négyen is. Egymás után."

Teslár: Teslár Ákos a Nehéz kutya és az Ezeket kidobtam című regények írója. A Túl a Maszat-hegyen című színdarab legkevésbé híres társszerzője.

Orosz: Orosz Dénes filmrendező, forgatókönyvíró, a méltán népszerű Poligamy, valamint a nagy port kavart és hatalmas közönségsikert arató Coming out című filmek író-rendezője.

Karafiáth: Karafiáth Orsolya "Kultúrdémon."

Nényei: Az Ők c. be nem mutatott, és a Mozgófénykép c. bemutatott darab írója.

 

irodalmi stand up

 

Villáminterjú Orosz Dénessel:

Filmrendezőként és forgatókönyvíróként hogyan lett közöd a színház világához? 

Főiskolásként Göttinger Palival (rendező, a szerk.) egymás melletti szobákban laktunk a kollégiumban. Szabó Borit (író-dramaturg), a Telefondoktor íróját később ismertem meg. Az egyik felolvasás után együtt kértek föl, hogy rendezzem meg a darabot. Mindig is vágyódtam a színház felé, ráadásul pont az első filmem, a Poligamy után belefért az időmbe, ezért nagy örömmel láttam neki a munkának. Imádtam a darabot: Bori szuperül írta meg, ráadásul a főhős figurája nagyon passzol Pali személyiségéhez. (Göttinger Pál egyedül játssza a darabot.)

Nem volt nehéz filmrendezőként egy színházi rendezőt instruálni?

Nem, mert régóta ismertem Palit és tudtam, mire képes. Ráadásul egy nyelvet beszélünk.

Milyen különbséget tapasztaltál a színházi és a filmes világ között?

A filmezés a legpénzigényesebb művészeti ág, ezért pontos terv és időbeosztás szükséges, nem fordul elő az, amit a színházi embereknél tapasztaltam, hogy azt mondják „jó, majd visszahívlak”, aztán elfelejtenek keresni. Sokkal gyakorlatiasabb a filmes világ. Mire eljutsz a forgatókönyv megvalósításáig, addigra már minden elemzésen túl kell lenned: a felvételkor -kis túlzással- szinte csak reprodukció történik. Ezzel szemben a színházban, a próbák alatt folyamatosan váratlan impulzusok érnek. 

 

 

Orosz Denes

A Madách Színház műsorra tűzte a Poligamy című filmedből készült musicalt: hogy jött a felkérés?

A Haction-tévésorozatban együtt dolgoztam Szente Vajkkal, akinek elmondtam, hogy szerintem jó színdarab lenne a Poligamy-ból, és hogy vannak is ötleteim, miként lehetne a film dramaturgiai hibáit kijavítani. Vajk beszélt Szirtes Tamással, akinek nagyon megtetszett az ötlet, és azt javasolta, hogy legyen belőle musical. Izgalmas volt színpadra írni a filmet, és látni a történet megszületését egy másik médiumban. A musicalváltozat persze sokkal harsányabb, színesebb-szagosabb lett – ez egy ilyen műfaj, ráadásul a nézők imádják, alig lehet rá jegyet kapni.

A nézők most megint új oldaladról ismerhetnek meg: te is fellépsz március 10-én az Irodalmi stand-upon a Jurányiban...


Nényei Pál kereste meg Litkai Gergelyt az elképzeléssel, hogy készülhetne egy írói stand-up est. Engem is felhívtak, hogy van-e kedvem hozzá. A Coming out körüli hajcihőt épp most pihenem ki, úgyhogy belevágok. 

Mi a véleményed a stand-up műfajáról?

Rendkívül gazdag műfaj, sok mindent ki lehet belőle hozni: friss reflexiót ad arra, ami velünk történik. Jó volna, ha itthon is olyan színvonalas és sokféle lenne, mint mondjuk Angliában.

Hogyan készülsz az estre?

Nem vagyok az az improvizálós fajta, úgyhogy megírom előre a szöveget. Igazából úgy fogok nekiállni, mint egy forgatókönyvnek. Számomra ez egy izgalmas kaland: fogalmam sincs, milyen leszek, lehet, hogy belebukok, de legalább ezt is kipróbálom.

Szerző: Antal Klaudia

Usz.: Színház.hu

 

 

süti beállítások módosítása