Új játszóhelyet avat az Operettszínház március 21-én: az Átrium Film-Színházban kiköt a La Paz luxushajó, fedélzetén egy új, zenés darabbal, az Amerikai komédiával.
Bár a történet a bemutatóig titok marad, az alkotók a premier előtt sajtótájékoztatón meséltek a darab születéséről - természetesen szving - és dzsesszzene mellett.
„Az Amerikai komédia egyfajta kísérlet lesz: megpróbálunk olyan helyen zenés színházi előadást csinálni, ahol eddig nem volt erre példa. Az Átrium Film-Színházba odavarázsoljuk a tengert, egy luxushajót, matrózokkal, utasokkal” – mondta az előadás művészeti vezetője, a Budapesti Operettszínház direktora, Kerényi Miklós Gábor. A főigazgató kiemelte, hogy bár a libretto egy harmincas években született darab alapján íródott, Lőrinczy Attila tollából egy modern nyelvezetű, szellemes, drámai fordulatokkal, poénokkal teli darab született. „Igazi kuriózumnak számít az is, hogy egy elismert avantgard író egyszercsak dalszöveg írásra adta a fejét. Emellett Lőrinczy Attila olyan zeneszerzővel, Bársony Bálinttal dolgozott együtt, aki eddig színdarabhoz, drámai cselekményhez nem írt zenét” – tette hozzá KERO®.
Kerényi Miklós Gábor hangsúlyozta, örül annak, hogy olyan művészekkel dolgozhatnak együtt, akik először próbálják ki magukat a zenés színház világában, mert az Operettszínház számára fontos, hogy teret adjon újabb és újabb alkotóknak. „Hiszem, hogy egy ilyen típusú zenés színháznak, mint a miénk, feladata, hogy a magyar szellemi életet azzal is támogassa, hogy a tehetséges alkotókat, művészeket színpadhoz juttatja, lehetőséget biztosít számukra, hogy megmutathassák magukat – ez történt az Amerikai komédia esetében, hiszen ennél a produkciónál egy kiváló csapat dolgozott együtt, akik közül többen először kirándultak a zenés műfaj világába.”
Az Amerikai komédia izgalmas története Lőrinczy Attila tollából született. Az írót a Budapesti Operettszínház egy olyan libretto megírására kérte fel, amelyhez jól illik majd Bársony Bálint 20-as-30-es éveket idéző szving – és dzsessz-zenéje. „Az író ember, ha egy ilyen feladatot kap, olvasni kezd, hogy ihletet nyerjen – én is ezt tettem. A 30-as, 40-es évekbeli szerzők prózáit, regényeit, darabjait forgattam, így találtam rá Aszlányi Károly 1938-as darabjára, amit annak idején a Belvárosi színházban mutattak be Mezei Máriával és Latabár Kálmánnal a főszerepben. Gondoltam ez remek lesz: Amerika, hajó, bolondos szerelmi történet, csak kicsit kell átdolgoznom” – mesélte Lőrinczy Attila, aki a munka során a második jelenetnél rájött, hogy az eredeti szövegből egy sor sem maradt, mindent átírt.
„Végül az eredeti Aszlányi darabból megmaradt az alaptörténet, de a szöveg teljes egészében az én munkám lett – talán 10 mondatot hagytam meg ’kegyeletből’ Aszlányitól, ám azok tényleg nagyon jó poénok” – vallotta be a szerző.
Az új szöveg mellett új szereplők is megjelentek a darabban: egy szerelmespár - Falusi Mariann és Földes Tamás - akik olyan nagy szerelemben égnek, hogy a hajóút végén boldogan „szabadulnak meg” egymástól , és egy fékezhetetlen életkedvű édesanya, akit Felföldi Anikó alakít.
A libretto után Lőrinczy Attila hozzálátott a dalszövegek írásához, ami számára teljesen ismeretlen terület volt. „Ez a feladat különösen nagy élményt jelentett, mert soha nem csináltam még ilyet, ám végül nagyon élveztem ezt a munkát is” – nyilatkozta a szerző, aki a dalokon Bársony Bálinttal közösen dolgozott.
Az Artisjus- és Fonogram díjas zeneszerzőnek és szaxofonművésznek az Amerikai komédia az első színpadi munkája. „Nagyon örültem, amikor Lőrinczy György, a darab kreatív producere megkeresett azzal a feladattal, hogy egy 30-as 40-es évek hangulatát idéző szvinges színházi művet írjak. Ezzel régi vágyam vált valóra, ugyanis mindig szerettem volna kipróbálni, milyen lehet színházi körülmények között dolgozni. Nagyon nagy szerencsém volt Lőrinczy Attilával, is, akiről kiderült, hogy eléggé muzikális, és eleve olyan szövegeket írt, amelyekben érezni lehetett a ritmust. Attilával az egész nyarat a Lupa-szigeten töltöttük, ahol szépen sorban születtek meg a dalok. Ahogyan Lőrinczy Attila fogalmazott, a dalszerzés kicsit olyan volt, mint a horgászás: ki kellett várni” – mondta Bársony Bálint, aki zenekarával maga is színpadra lép az előadásban.
Réthly Attila rendező, aki szintén először dolgozik az Budapesti Operettszínházzal, elmondta remek csapatot kapott, hiszen az Operett oszlopos tagjai, mint Felföldi Anikó, Janza Kata, Dolhai Attila vagy Földes Tamás vagy a fiatalabb színészgeneráció képviselői mellett, mintBálint Ádám és Brasch Bence, együtt dolgozhat Falusi Mariannal is, aki vendégművészként szerepel az előadásban.
A rendező kiemelte a musical tánckar szerepét is. „Bátran mondhatom, hogy ők lesznek az előadás szíve lelke” – vélte a rendező, aki bár az Operettszínház társulatával elsőször dolgozik együtt, a darab szerzőjével, Lőrinczy Attillával már több közös produkcióban is együttműködött. Réthly Attila alkotótársai voltak még a fedélzeten Kocsis Tamás koreográfus, Khell Csörsz díszlettervező és Velich Rita jelmeztervező.
Hogy hogyan alakul a La Paz luxushajó utasainak sorsa, március 21-én kiderül, egy biztos: a fedélzeten rengeteg különös alak gyűlik össze, szerelemből és intrikából nem lesz hiány – és persze tombol a szving és a dzsessz Janza Katával, Dolhai Attilával, Bálint Ádámmal, Falusi Mariannal, Földes Tamással, Felföldi Anikóval és Brasch Bencével a főszerepben.
Kodova Michaela/ Színház.hu