A Pécsi Harmadik Színház kezdeményezésére március első felében Székely Csaba erdélyi író Bányavidék-trilógiájának mindhárom darabját megtekinthették a nézők Pécsett. Az előadások köré szervezett nyílt szakmai szimpóziumról olvashatnak beszámolót.
A Pécsi Harmadik Színház beszámolója:
,,Sok inspirációt adtak az előadások”, ,,itt most elkezdődött valami”, ,,érdemes lenne egy kiadványban is rögzíteni az elhangzottakat” – efféle megjegyzések üthették meg a fülét annak, aki előadóként, hozzászólóként vagy pusztán érdeklődőként részt vett a Bányavidék-trilógia köré szervezett nyílt szakmai szimpóziumon a Művészetek és Irodalom Házában. A múlt csütörtöki tanácskozás a záróakkordja volt színházunk azon kezdeményezésének, mely három egymást követő napon tárta a közönség elé napjaink egyik legfoglalkoztatottabb írójának, Székely Csabának három drámáját: a Bányavirágot, a Bányavakságot és a Bányavizet.
Amikor 2013 őszén kiderült, hogy nemcsak a Pécsi Harmadik Színház, hanem a Pécsi Nemzeti és a vele együttműködő kaposvári Csiky Gergely Színház is bemutat az évad folyamán egy-egy drámát Székely Csaba Bányavidék-trilógiájából, rögvest megfogalmazódott az ötlet színházi menedzserünk, Simon István fejében: a Szkéné Színház meghívásával mindhárom drámát a közönség elé tárhatnánk. S ha már sikerül megírásuk időrendjében, egymást követő napokon bemutatnunk az egyes darabokat, e különleges színházi csemegét érdemes lenne megkoronázni egy szakmai szimpóziummal is. Meghívni a szerzőt és hazai mentorát, Radnóti Zsuzsát, valamint olyan dramaturgokat, színikritikusokat, szerkesztőket, irodalomtörténészeket, színház-esztétákat és egyetemistákat, akik munkájuk, illetve tanulmányaik okán érintettek a témában.
Első szóra kezdeményezésünk mellé álltak a teátrumok, s az előadások rendezői. Hivatalosan még meg sem hirdettük a sorozatot, máris híre ment a színházrajongók körében, így pillanatok alatt, előjegyzésben elfogytak a jegyek. Végül többhónapos egyeztetést követően, március 10-14. között megvalósult a terv: 10-én a Pécsi Harmadik Színházban a Bányavirágot játszottuk Vincze János rendezésében; 11-én a Pécsi Nemzeti Színház Kamaraszínháza tűzte műsorára a Bányavakságot, melyet a kaposvári teátrummal közös produkcióként Bérczes László állított színpadra; 12-én pedig a Csizmadia Tibor rendezte Bányavízzel vendégszerepelt a budapesti Szkéné Színház nálunk, a Pécsi Harmadik Színházban.
A negyedik napon, március 13-án a Művészetek és Irodalom Háza adott méltó otthont annak a nyílt szakmai tanácskozásnak, melyen felkért előadók tartottak 15-20 perces referátumot az irodalmi művekkel, s a belőlük létrehozott színházi előadásokkal kapcsolatban. Radnóti Zsuzsa, a Vígszínház fődramaturgja Székely Csaba drámáinak a pesti magyar komédiában gyökerező előzményeiről beszélt, dr. Nagy Imre egyetemi tanár a művek nyelvezetét vette górcső alá, Lőkös Ildikó dramaturg a három darab színpadi megvalósításának érdekességeiről szólt. P. Müller Péter egyetemi tanár a három produkció kritikai elemzését adta, akárcsak Szűcs Katalin, a Criticai Lapok főszerkesztője. Kovács Dezső, a Kritika című lap szerkesztője a trilógiát a groteszk látásmód alakváltozatainak tükrében vizsgálta. Az előadások rendezői és a jelenlévő színészek is megosztották gondolataikat, élményeiket a művek és az előadások kapcsán.
A Széchenyi téri kulturális intézmény emeleti előadóterme zsúfolásig megtelt érdeklődőkkel: a bölcsészkarra járó egyetemistákkal, a teátrumok munkatársaival, s legnagyobb örömünkre pedagógusokkal, színházba rendszeresen járó nézőkkel. Akadt, aki kapva kapott az alkalmon, s az íróval dedikáltatta kötetét, melyben a trilógia darabjai olvashatók.
A konferencia első része Simon István, a második P. Müller Péter moderálásával zajlott. A PTE Bölcsészkarának dékánhelyettese zárszavában azt mondta: szakmai szempontból nagyon hasznos volt ez a tanácskozás, melynek fontos hozadéka lehetne, ha arra sarkallná a rendezőket, dramaturgokat, kritikusokat, irodalomtudósokat, hogy Székely Csaba íróról, az ő drámáiról, s a belőlük született színházi előadásokról alkotott véleményüket, gondolataikat, elemzéseiket egy kötetben publikálják. Miként tették ezt ír kollégáik Martin McDonagh kapcsán.
A kortárs magyar drámaírók elkötelezett segítője, Radnóti Zsuzsa nem fukarkodott az elismerő szavakkal. Így összegzett: "A Pécsi Harmadik Színház nagyszerű kezdeményezésével elindult valami. Tiszteletre méltó, ahogy hónapokon át, lépésről lépésre előkészítették ezt a fesztivált. Gyönyörűen épültek egymásra az előadások, a színházi esték koronájaként pedig az elméleti tanácskozás irányította a figyelmet e fontos drámákra és értékes produkciókra. Ebben a pár napban Európában éreztem magam."
Immár elárulhatjuk: őszre hasonló rendezvényt tervezünk, Spiró György a Pécsi Harmadik Színházban jelenleg futó drámáit (Kvartett, Prah, Príma környék) fűzve csokorba, s kiegészítve azt egy szakmai diskurzussal. Októberben tehát ismét elhozzuk Európát Pécsre!
Forrás: Pécsi Harmadik Színház