Máté Gábor színész-rendezőt, a Katona József Színház igazgatóját kérdezte a Vs.hu. Lapszemle.
"Ebben az évadban a színház izgalmas bemutatókon van túl, ha nem lenne ildomos vagy közel kötelező az álszerénység, még akár szuperlatívuszokban is beszélhetnék. De ez nem az én dolgom. A színházcsináláshoz jó terep, hogy a magyar közéletben alapvetően nem érzem jól magam" - fogalmazott az interjúban Máté Gábor.
A direktor a színházak jelenlegi szakmai állapotáról szólva elmondta, szerinte a szakmai ember nem választható el a közéleti embertől. "A színházak jelenlegi szakmai állapota, a színészet keresletének zuhanása, ezzel szemben a kínálat túlsága, ennek bonyolult összefüggése, az oktatásra való visszavetíthetősége, a kis híján ellehetetlenült Színművészeti Egyetem, ezzel kapcsolatosan az elmúlt 25 év oktatáspolitikája, az ezt megkoronázó utolsó négy év, a sok rosszkedvű, ingerült ember az országban. Ráadásul kiver a víz, ha arra gondolok, hogy egy csodálatos fiatal színésznő vásárolni indul a Tabánban, elmegy egy pad mellett, ahol őt meglátván két kopaszra nyírt, Borsodi sört kortyoló alak egy Hitlerjugend-dalba kezd, és nem szégyelli magát" - fogalmazott a Katona igazgatója.
Hozzátette: a színház virágzik, hiszen a társadalmi problémák valósággal tálcán kínálják magukat témaként az előadásoknak.
Fotó: Kozma Zsuzsi, vs.hu
Máté Gábort a függetlenek és a kőszínháziak kapcsolatáról is kérdezték. "Mára egyértelmű, hogy alternatív az, akinek nem jutott hely, státusz a kőszínházban. Vagy nem akarta, hogy jusson, mert ilyen is van bőségesen. Tizenvalahány éve az alternatív színház egyre erősebben képviselte az érdekeit, elérte, hogy a parlament megszavazza, jelentős összeget vonjanak el a kőszínházaktól, és ez kerüljön át hozzájuk. Ez meg is történt, abban az időben a kőszínházak kiabáltak, hogy ez méltánytalan. Most a függetlenek kiabálnak a megszorító intézkedések miatt. (...) Az alternatívok tehát igen sokan lettek – köztük egészen kiváló és meghatározó művészekkel –, ezért gondolhatták az új előadó-művészeti törvény kigondolói, hogy ott érdemes megszorítani. Ennek következtében azonban éppen azok a kiváló független alkotók szorultak összébb, akik még nagyobb támogatást érdemeltek volna. Művészi értelemben pedig, ha csupán neveket sorolok (nem is az összeset), azonnal érzékelhető, hogy a magyar színházi újítók mind a független szférában igyekeznek megfogalmazni magukat. Schilling, Bodó, Pintér Béla, Mundruczó, Horváth Csaba..." - sorolta Máté Gábor.
A színész-rendező szerint a rendszerváltás előtt a helyzetet talán sokban segítette, hogy a minőség volt a fő szempont. "Az egypárti rendszerben nem húzódtak árkok az ideológiák mentén. Egy ellenség volt: a bornírt szocialista hatalom. Ez adott volt. Tudtuk, hogy kik a rendszer kegyeltjei, és kik a megtűrtek, és persze azt is, kik a tiltottak. A politika ma is belebonyolódik a művészi munka megítélésébe" - fogalmazott Máté Gábor. "Semmilyen politikai cenzúra nem befolyásol (hiszen nincsen is), öncenzúrát nem gyakorlok" - hangsúlyozta a Katona direktora.
A teljes interjú itt olvasható.