Jiří Kylián csodálatos rejtvényei - Roboz Ágnes a világhírű koreográfusról

Jiří Kylián minden művében feladja a rejtvényt. Mélyen hat a nézőre, de sohasem direkt módon. Élete két fő témája jelenik meg műveiben. Történetei a szerelem és a halál témáját járják körül, legyen az komédia vagy tragédia, de mindig hű marad önmagához - vall a világhírű koreográfusról Roboz Ágnes mesternő, aki több mint 30 éve ápolja barátságukat.

György Renáta írása:

 

Tudok egy magyar néptáncot! – ezzel kezdődött ismeretségük, amikor a fiatal Kylián, kezdő koreográfusként a Netherland Dans Theater-hez került és először találkoztak. – Eltáncolta a havadtői párosomat, amelyet évekkel korábban tanítottam az Ő mesternőjének – emlékszik vissza Roboz Ágnes, akit 1971-ben hívott meg a holland kulturális ügyek minisztériuma, hogy a királyi konzervatóriumban karaktertáncokat tanítson. Ez volt az első találkozásuk, de országhatárokon és évtizedeken átívelő szakmai barátságunk egy másik történettel kezdődött.

 

Roboz Agnes foto Homoki Laszlo

Roboz Ágnes, fotó: Homoki László 

 

– Megnéztem egy pas de deux-jét, ami nagyon nem tetszett és ezt nem rejtettem véka alá... Hogy tudsz ilyet csinálni? – kérdeztem. Nem volt boldog, de azt hiszem ezzel kezdődött minden, mert rendszeresen meghívott eztán a premierjeire – emlékszik vissza barátságuk kezdetére Roboz Ágnes.

 

Különleges kapcsolatuk elmélyült az évek alatt.

Izgalmas, személyes levelezésük talán egyszer bekerül a tánctörténelemkönyvek hasábjaira.

 

„Egyik levelében azt írta, hogy mindenképpen látogassam meg, mert nála lesz a nagymamája, aki a világ legjobb paradicsomlevesét készíti. A nagymama, aki központi figurája az életének egy faluban született Leoš Janáček zeneszerzővel, akinek Jiří megkoreografálta valamennyi művét. Emlékszem éppen akkor készült egyik darabjára. A szobája tele volt ikonokról szóló könyvekkel. Jiří Kylián elmélyülő alkotó, akire a könyvek, az életének eseményei, mindaz ami körülveszi, a világ, amelyben él nagyon mélyen hat. Klasszikus balett alapú képzést kapott de folyamatosan tanult modern technikákat például Marta Grahamnél Amerikában. Úgy működik, mint egy szivacs, mindent magába szív, amit aztán az Ő érzékeny, sajátos mozgásvilágán keresztül jelenít meg." – emlékezik vissza Roboz Ágnes.

 

A mesternő, vagy, ahogy a táncszakmában mindenki ismeri, A Roboz, csodás történetek örzője. Órákig hallgatjuk az elmúlt évtizedek és a jelenkor tánclegendáihoz kapcsolódó sztorikat, amelyből kiderül, hogy a közös kelet-európai háttér és szellemiség mennyire megnyithat egymás felé két művészt. S, hogy mennyire fontos a mesterek szerepe egy egész életpálya során. Levelezésük is olyan kapocsról tanúskodik, amelyben érezhető a mesternő alkotói korszakokon átívelő, megbecsült véleménye, aki – mint mondja – mindig érdeklődött az emerek és a műveik iránt. Ma is aktív, lehetőségeihez képest ott van a főpróbákon, premiereken. A táncművészet egyik nagy véleményvezére, ahogy mostanában hívnánk.

 

kylian eastshadow

East shadow 

 

East shadow

 

– Amit az East shadow-ban megvalósít ez egy új műfaj szerintem. A hármas osztatú színpadon egyszerre jelenik meg az élő tánc, az állókép és a film tökéletes összhangba hozva. A darab különlegessége még, hogy két érett táncossal dolgozik, feleségével Sabine Kupferberggel és Gary Chrysttel – mondta a mesternő.

 

Jiří Kylián új darabja az Aicsi Triennálé 2013-ra készült. E rendezvény hivatalos bemutatójára 2013. szeptember 14-én Nagojában (Japán) került sor a japán földrengés és cunami emlékére.

 

– Jiří nem ül repülőre, így nem ment el a nagojai premierre. Ezért rendeztek egy házi bemutatót a darabjának a Korso Theater-ben. Roselyn Anderson, az asszisztense és jobb keze hívott fel, hogy megkaptam-e a meghívót, eltudok-e menni a bemutatóra. Amikor az előadás végén találkoztunk, felkapott és azt mondta: nagyon örülök, hogy eljöttél. Féltem, hogy ha meglátod, megint azt fogod mondani, hogy hogyan tudsz ilyet csinálni?

 

Erről szól a barátságunk, Ő számon tartott engem,azt, hogy vagyok. Én pedig mindig elérhető távolságban voltam, de sosem akartam zavarni a magánéletét – jegyezte meg Roboz Ágnes.

 

jiri

Jiří Kylián 

 

Szeretet és halál...

 

Keserédes kelet-európai lénye leginkább izgalmassá és titkokkal telivé tette munkáit, amelyet talán sohasem értett meg egészen holland közönsége. – Jiří mindig hű önmagához. Élete két fő témája, a szerelem és a halál jelenik meg mindig más-más formában és történetben – legyen az tragédia vagy komédia – de nem ismétli önmagát. Jiří mindig ilyen. Ilyen intellektuális, elmélyült. Soha nem láttam tőle ízléstelen dolgokat, persze lehet, hogy csak találkozik az ízlésünk. Minden művén gondolkoznod kell, hat rád, de sohasem direkt módon. Számomra Ő a csúcs a jelenkori művészetben – vallja Kyliánról a mesternő – mert mindig feladja a rejtvényt.

 

Szerző: György Renáta / Nemzeti Táncszínház

 

 

süti beállítások módosítása