"Rendezőként felülbírálom az írót" - Bereményi Géza a Kincsemről

Bereményi Géza Kincsem című színdarabjának ősbemutatóját nemrég tartották a Thália Színházban. A szerzőt - aki egyben az előadás rendezője - kérdezte a Magyar Nemzet. Lapszemle.

 

A Magyar Nemzet cikkéből:

 

"Ő egy olyan csodalény volt, aki ötvennégy versenyen indult, és mind az ötvennégyet megnyerte. Sosem volt beteg, fekve aludt és egy macska volt a barátja. Rengeteg legenda és történet született körülötte, hiszen az emberek képzeletét nem hagyta nyugodni ez az egyetlen és megismételhetetlen élőlény. Úgy tudom, Angliában kilenc szobra van, Magyarországon parkot neveztek el róla, az utódai máig fejedelmi családból származónak tartatnak" - mesélt a legendás versenylóról Bereményi Géza.

 

"Kincsem első és egyetlen marad. Színpadra írni az ő történetét szinte lehetetlen, hiszen a ló, mint főszereplő, nem színpadi téma. Filmen elképzelhető. Egyszer csak megkeresett Losonczi Gábor filmproducer – aki maga is lovas ember, tart versenylovakat –, és felkért a Kincsem-forgatókönyv megírására. Elolvastam az elérhető forrásokat. Először arra gondoltam, hogy ezt a könyvet nem fogom megírni, ám kaptam egy üzenetet. Egy ismerősöm azt mondta egy társaságban, ami hozzám is visszajutott, hogy nem érti, miért akar a Géza forgatókönyvet írni egy ló történetéből, aki sosem vesztett. Hogyan lesz benne konfliktus? Ekkor felhorgadt bennem a becsvágy, elhatároztam, hogy megmutatom: ebből is lehet forgatókönyv. El is készült, a film megvalósítása azonban még húzódik" - számolt be az író.

 

Beremenyi-Geza

 

Bereményi Géza elmondta, amikor felmerült, hogy írnia kéne a Thália számára egy színművet, azon kapta magát, hogy megkérdezte: a Kincsem jó lesz? Így készült el a darab első változata, amit később átdolgozott, mert nem találta elég színházszerűnek. "A színpadi változat természetesen egészen más történetté vált, mint a forgatókönyvben szereplő. A színpadon ugyanis nem történetmesélés folyik. Sokkal személyesebbé tettem a konfliktusokat, az egész koncentráltan az emberi szenvedélyekről szól. Kincsem egy titokzatos lény az egészben, akiről folyton beszélnek. Ilyenkor meg szokták kérdezni, hogy jelenik meg a ló a színpadon, amire az a válasz, hogy sehogy sem" - mondta a Thália igazgatója.

 

"Ebben a történetben nem várnak a csodára, itt bekövetkezik. A vesztesekből győztesek lesznek, korábbi győztesekből vesztesek. A csoda átstrukturálja az életeket. Nem reménykedett benne senki, egyszer mégis megjelent, minden hozzá közelálló életét megváltoztatta. Kincsemről nagyon sok legenda maradt fent, ami azt bizonyítja, hogy az emberek álmodoznak arról, milyen lenne, ha egyszer csak felbukkanna az életükben egy ilyen lény" - fogalmazott Bereményi Géza.

 

A Thália direktora az ősbemutató előkészületei kapcsán elárulta: rendezőként ő is "veszekedett" a szerzővel, és végül a rendező győzött, mert ő a "túlélő". "Rendezőként felülbírálom az írót, mert a színpadi megvalósítás alatt rájövök, hol tévedett. Ami a színészeket illeti, ott valóban kiváltságos a helyzetem, hiszen már akkor tudtam a szereposztást, amikor írni kezdtem a darabot. Hallottam a színészek hangját, amikor a dialógusokon dolgoztam. Ez nagyon jó" - mesélte Bereményi Géza.

 

A teljes interjú itt olvasható.

 

süti beállítások módosítása