Tasnádi István : "Nem ideológiai, hanem szakmai alapon kell kritikát írni"

Tasnádi Istvánt kérdezte a Vasárnapi Hírek. Az író többek közt arról is beszélt, mit gondol az állami kritikus-képzésről. Lapszemle.

 

A Vasárnapi Hírek cikkéből:

 

Színházkritikus-képzést indítana Vidnyánszky Attila a Károli Egyetemen, ahol Tasnádi István is tanít. A kérdésre, tervez-e közreműködni ebben, az író így felelt: "Hát ez lenne csak igazi káosz... Állami kritikusképzés a református Károlin? El sem tudom képzelni, hogy a német-francia szellemiségű, szemiotikai iskolázottságú, szakmailag rangos tanszéki oktatók kívülről diktált ízlés szerint tanítsanak. A tanszék saját kidolgozott programmal rendelkezik - az egyetemi autonómiáról nem is beszélve. Bár állítólag tanárokat delegálnak erre a képzésre... Nem ideológiai, hanem szakmai alapon kell kritikát írni - és jól. Ha az a cél, hogy olyan kritikusokat neveljenek ki, akik a rosszról, a giccsről is hozsannát írnak, ahhoz nem kell egyetemi képzés."

 

"Nagyon sokat tanultam az alternatív színházi világtól, amit mostanában függetlennek neveznek, onnan jövök, a 'szélekről', ahogy Vidnyánszky Attila is, aki a beregszászi társulatot vezette. Méltatlan lenne ebből az új pozíciójából átírni a történetet! Egy nemzeti vagy városi színháznak teljesen más a funkciója, mint a mobilis, baráti szövetségeken alapuló, kísérletezgető, komoly kockázatot vállaló társulatoknak. Ezek jelentik a kőszínházak szellemi utánpótlását, hiszen gyakran az általuk kikísérletezett formai megoldásokat emelik be később. Elvágni az utánpótlást a legnagyobb szűklátókörűség lenne" - hangsúlyozta Tasnádi István.

 

tasnadi istvanFotó: Dusa Gábor


Az író az interjúban azt is elmondta, nem tudatos döntés eredményeként fordult a gyerekirodalom felé. Először lánya 6. születésnapjára írták anyukájával, Jeli Viktóriával a Rozi az égen című mesekönyvet, ezt követte A kőmajmok háza és az Időfutár-sorozat. Ezzel párhuzamosan kérték fel a Kolibri Színháztól, hogy írjon nekik ifjúsági darabot, ez lett a Cyber Cyrano, amely egy megtörtént esetet dolgoz fel a netes ismerkedés veszélyeiről.


Az Időfutár című rádiójáték-sorozatról Tasnádi István elmondta: egy szerethető történetfolyam, amihez nagyszerű színészek adják a hangjukat. "Kiderült, hogy a rádiójáték nem halott műfaj, az emberek szeretnek ilyesmit hallgatni. Ugyanakkor az is hozzájárulhatott a sikeréhez, hogy a hangoskönyv mint műfaj, igencsak népszerű lett az elmúlt időszakban" - tette hozzá az író, aki azt is elárulta, hogy A kőmajmok háza című forgatókönyve elnyerte a Médiatanács pályázatán a megfilmesítés jogát, hamarosan indul a szereplőválogatás, a forgatás nyáron kezdődik.

 

"Ez nem a személyes misszióm, mára a színházak többsége rendelkezik ifjúsági és tantermi programokkal. Pezseg a gyerekkönyvpiac, az ifjúsági is kezd magára találni. A gyerekirodalom élőbb, jobban bekapcsolódik közönsége életébe, mint a felnőtteké. A gyerek még nem sznob, egyből jelzi, ha valamit nem ért vagy nem tetszik neki. A visszajelzés hiánya miatt hagytam abba az első kötetem megjelenése után a versírást, mert láthatóan nem érte el az embereket. Nem számított, pedig kitettem a lelkem. A 'magas művészet' sajnos nem követel helyet a mindennapokban, a kultúrának pedig ez lenne a célja, különben öncélú, nyelvi kísérletek és magánmitológiák gyártásába fullad" - mondta Tasnádi István.

 

A teljes interjú a Vasárnapi Hírekben olvasható.

 

süti beállítások módosítása