Az Orlai Produkciós iroda Kulka János és Keresztes Tamás főszereplésével mutatja be Peter Shaffer világsikerű darabját, az Amadeust. Az olvasópróba után Szikszai Rémusz rendező, a Vádli Alkalmi Színházi Társulás vezetője válaszolt.
Szikszai Rémusz
Szikszai Rémusz: Az olvasópróbán felolvastam a darabot, mondtam róla pár szót és megmutattam a díszletet. Tükörfalak vannak benne, tükörkeretek. Lipótmezőt, vagy más kastélyból lett bolondokháza érzetét keltik és a benne lévő tárgyak is erre utalnak majd, hiszen a darabnak ez az alaphelyszíne, de nem annyira konkrét, mint inkább egy elvont tér készül. Ez pedig jól passzol a darabhoz, amelynek Salieri visszaemlékezései adják a történetét.
A közönségnek valószínűleg lesz egy előképe, amikor beül az előadásra...
Szikszai Rémusz: Meg kell küzdenünk az Amadeus legendájával, hiszen a Forman film immár klasszikussá vált, és születtek legendás színházi feldolgozások Magyarországon is. Igyekszünk olyan produkciót létrehozni, ami érvényes.
A díszletterv
Van a történetnek valóságalapja?
Szikszai Rémusz: Természetesen nem úgy történt, ahogy azt Shaffer megírta a darabban, de lehetett volna úgy is. A történet előzménye, hogy a siket Beethoven - aki Salieri tanítványa volt- vezetett ún. beszélgető füzeteket, amelyekben egyirányú beszélgetéseket rögzítettek a látogatói, tehát ha valaki nála járt, az leült és jegyzetelt, Beethoven pedig szóban válaszolt. Az egyik füzetben olvasható, hogy Bécsben pletyka járta, miszerint az öreg, haldokló mester, Salieri megbolondult, és azt állította, hogy ő mérgezte meg Mozartot, aki akkor már rég nem élt. Innen vette a történetet Puskin, neki jutott először eszébe, hogy a Mozart – Salieri viszonyt meg kellene írni... Azt szokták mondani, hogy a színház nem feltétlenül az élet...
Miért döntöttél úgy, hogy ezt a történet te is elmeséled?
Szikszai Rémusz: Orlai Tibor kért fel rendezni. Nagyon inspirált, hogy a két főszerepet Kulka János és Keresztes Tamás játszaná, mégis hosszan gondolkodtam mielőtt igent mondtam volna. Ugyanis elolvastam a harminc évvel ezelőtti fordítást és nagyon „porosnak" találtam. A maga korában biztos rendben volt, de ma túlbeszéltnek, lassúnak hat. Így jött az ötlet, hogy Zöldi Gergely újrafordítsa a darabot. Úgy hiszem, egy jól mondható, frissebb szöveg született.
Hatalom és a művészet viszonyáról az Amadeus-történet is sokat elárul, akárcsak azok a Vádlis produkciók, amiket az utóbbi időben rendeztél, mint a Caligula helytartója vagy a Képmutatók cselszövése, vagy az I. Erzsébet...
Szikszai Rémusz: Valóban, II. József figurája nagyon fontos szereplője ennek a történetnek, ami bemutatja, milyen kiszolgáltatottságban éltek a kor művészei - ha nem volt mecénásuk, aki eltartsa őket, akkor éhen haltak. Ezt a témát is körüljárja a darab, de a középpontban mégiscsak egy tehetséges ember áll, aki felméri, hogy van egy nála jóval tehetségesebb és ezt nem bírja elviselni. Nem a zsenit vádolja, hanem Istent, vele fordul szembe, mert azt érzi, ez méltánytalan. Az egykor nagyon híres Gluck, látva egy Mozart kottát azt mondta, hogy "mindannyiunkat el fog törölni a Föld színéről". Beethoven pedig azt állapította meg, hogy Mozart után már nem lehet harmóniában gondolkodni. Muszáj szétszedni a dallamot, muszáj diszharmóniát keresni a zenében, mert azt, amit Mozart megírt, már nem lehet továbbfejleszteni, az ő isteni harmóniáin nem lehet túltenni.
Az eddig rendezéseid formakereső, alternatív, független előadások. Kíváncsi vagy, hogy lehet a Belvárosi Színház közönségének fogalmazni?
Szikszai Rémusz: Igen. Ugyanakkor nem vagyok benne biztos, hogy van egy külön közönsége a Belvárosinak. Ebben a produkcióban is az érdekel a leginkább, hogy milyen színházi formát találunk ennek a darabnak, ami szabadon bírja engedni a fantáziát. Azt folytatnám, amit a Vádlival elkezdtünk, jelentést és költőiséget szeretnék találni. Egyébként ebben a produkcióban is sok olyan színésszel dolgozom együtt, akikkel a Vádliban is: Fodor Tamással, Kaszás Gergővel, Tamási Zoltánnal. A díszletet Varga Járó Ilona, a jelmezeket Kiss Julcsi készíti. Orlai Tibor látta az összes munkámat, valószínűleg azt érezte, hogy ezt a sokszereplős, mozgalmas történetet jól tudnám elmesélni. Most összesen hat hetünk van elkészíteni az előadást ebből a viszonylag nagy terjedelmű műből, ami tele van zenével.
Olvasópróba
Milyen zenékre számíthatnak a nézők?
Szikszai Rémusz: Keresztes Tamás fog zongorázni, Murányi Márti csodálatos operaénekes, szintén benne van a produkcióban, szóval lesz élőzene is. Van olyan muzsika, ami felvételről fog szólni, lesz sok Mozart és Salieri is. Rengeteg zenét hallgattam a felkészülés közben, Mozart opera kavalkád van most a fejemben. Csodálatos!
Forrás: Orlai Produkció, Színház.hu
Usz.: Színház.hu