Jonah Bokaer nemzetközi hírű táncos-koreográfus Other Myths című előadásának bemutatására május 24-én kerül sor a budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum nemrég megnyílt Hantai Simon kiállításának kísérőprogramjaként. A táncművészeti alkotás nemzetközi együttműködésben valósul meg, öt különböző nemzetiségű – horvát, osztrák, brit, magyar, szlovén – táncos segítségével.
Beyond Front@/Bridging New Territories program része a produkció
A Beyond Front@/Bridging New Territories elnevezésű projekt Horvátország, Ausztria, Nagy-Britannia, Magyarország és Szlovénia kortárs táncszervezeteinek valamint társult partnereinek (Portugália, Görögország, Olaszország, Szerbia és Szlovákia) együttműködése, melynek célja, hogy fiatal táncosok és koreográfusok számára nemzetközi téren bemutatkozási lehetőséget és munkát biztosítson, valamint lehetővé tegye későbbi munkakapcsolatok kialakítását.
E program keretében valósul meg az Other Myths című alkotás is, melyre egy nemzetközi felhívást követően választják ki a résztvevőket. A projekt során az öt sikeresen pályázó alkotó számára lehetőség nyílik megismerkedni és együtt dolgozni a térspecifikus előadások nemzetközi hírű táncművészével, miközben hasznos tapasztalatokat gyűjthetnek a kéthetes, közös munkafolyamat során.
Az együttműködés nem fejeződik be a bemutatóval, hiszen a hazai előadás után a darab egy európai nemzetközi turné keretében, 2014. május-júniusában ellátogat Zágrábba is, alkalmat adva a táncosok nemzetközi bemutatkozására.
Kiállításra épül az előadás koncepciója
Az Other Myths című előadás koncepciója a bemutató helyszínére, a május 9-én nyiló Hantai kiállításra épül. A kiállítás Hantai Simon, magyar származású francia festő életművének átfogó jellegű, retrospektív tárlata lesz, amely bemutatja a nemzetközileg elismert alkotó művészetének fő aspektusait, korszakait, a Magyarországon készült korai munkáktól egészen az utolsó alkotásokig.
Jonah Bokaerről
Jonah Bokaer, az egyik legígéretesebb fiatal amerikai koreográfus munkáinak többsége – melyekben a koreográfiát digitális médiával vegyíti – gyakran a más művészekkel kialakított interdiszciplináris együttműködéseknek az eredménye. A klasszikus képzettségű táncos koreográfusi-, médiaművészeti- és térspecifikus munkáit számtalan díjjal jutalmazták, turnéi nemzetközi ismertséget hoztak neki.
A 33 saját koreográfiát, tíz videót, három interaktív installációt, három motion capture-t (digitális mozgásrögzítés) alkalmazó előadást, két mobil alkalmazást, és egy filmet számláló alkotó munkái bejárták a világ fontosabb fesztiváljait és bemutatóhelyeit. Legutóbbi munkái Európa-szerte számos fesztiválon bemutatkoztak, köztük az Avigoni Fesztiválon is. Munkáival az Egyesült Államokon kívül többek között járt már Belgiumban, Kanadában, Kubában, Dániában, Franciaországban, Németországban, Görögországban, Hollandiában, Indiában, Olaszországban, Luxemburgban, Spanyolországban, Svájcban, Thaiföldön és az Egyesült Királyságban. Saját munkájával most első alkalommal mutatkozik be a magyar közönség előtt.
Múzeumi környezetre 2002 óta készít koreográfiákat, az első ilyen jellegű előadása a Solomon R. Guggenheim Museum tereibe készült. Majd ezt követte több másik felkérés a New York-i MoMA, a New Museum, illetve a Museum of Arts and Design részéről. Európai múzeumok közül többek között a Nîmes-i Le Carré d'Art, a valenciai IVAM, a svájci Kunst Halle Sankt Gallen és a luxembourgi MUDAM múzeumokban voltak láthatóak Bokaer munkái.
2008-2009-ben ő volt az első táncművész, aki felvételt nyert a Francia-amerikai Alapítvány Fiatal Vezetői közé (Young Leader of the French-American Foundation), mindazon erőfeszítések elismeréseként, melyeket a két New York-i független, fiatal előadókat nemzetközileg is támogató művészeti központért, a Chez Bushwick-ért és a Center for Performance Research-ért tett.
Bokaer eddig olyan művészekkel dolgozhatott együtt, mint Daniel Arsham, Anne Carson, Merce Cunningham, Robert Gober, Anthony McCall, Tino Sehgal, és Robert Wilson. Robert Wilson koreográfusaként számos operához adta nevét, ezek között megtalálható a "Faust" (Polish National Opera), az "Aïda" (Teatro dell'Opera di Roma), a "KOOL" (Japan/USA Guggenheim Works & Process), a "Fronteras" (IVAM Valencia), és az "On The Beach" (Baryshnikov Arts Center).
A múzeumspecifikus munkákról
Jonah Bokaert a múzeumi környezetben való munkában az a kihívás foglalkoztatja leginkább, hogy a színházi tértől eltérően a vizuális térben egy másfajta, sokkal közvetlenebb kapcsolatra adódik lehetőség a táncos és a néző között. Az előadás viszonylagos lecsupaszítottsága és a minimális technikai apparátus újabb és újabb feladatok elé állítja az alkotót, egyszerre adva inspirációt és állítva korlátokat.
2007-től kezdett kikristályosodni a múzeumi térbe koreografált előadások koncepciója. Bokaer elkezdett kísérletezni egy olyan formanyelvvel, amely nem a tánc, hanem a múzeumi tér és az annak otthont adó épület narratívájára támaszkodik. Így a múzeum, annak terei, története és a kiállítások gyakran új értelmet nyernek koreográfiáiban.
Múzeumspecifikus munkáinak másik célja, hogy a múzeumban kiállított művekre reflektálva, egy új és felejthetetlen látványban, élményben részesítse a közönséget. A tánc - megfoghatatlan természetének köszönhetően nem vehető egy kalap alá a vizuális művészet „gyűjthető", statikus darabjaival, viszont nagyon is alkalmas lehet a képzőművész gondolatainak a mozgásművészet eszközeivel való újraértelmezésére.
2014-ben a budapesti Ludwig Múzeum felkérésére öt fiatal, különböző európai országokból érkező táncossal közösen készíti Jonah Bokaer a Ludwig Múzeum tereire megálmodott produkcióját.
Táncosok: Pataki Szabolcs, Karolina Šuša (HR), Evin Hadžialjević (SLO), Katharina Illnar (A), Mikó Dávid.
Az alkotásra a művészek egy-egy saját „mítosszal" készülnek. A közép-európai mítoszok kutatása, vizsgálata és megvitatása fogja meghatározni később a darab dramaturgiáját. Mindenkinek a saját mítosza egyenrangúként épül majd be a többi Más Mítosz közé.