Május 29-én mutatja be a PR-Evolution Dance Company Héjanász című előadását a Bakelitben. Nemes Zsófia koreográfussal készült rövid interjú.
Mi szerettél volna lenni kislánykorodban?
Nem emlékszem, de nem voltak ilyen nagy álmaim. Egyszerűen szerettem a mában élni, és azt hiszem, leginkább mindig csak boldog szerettem volna lenni.
Mikor döntötted el, hogy az leszel, ami most vagy?
Nem én döntöttem el. Pszichológia szakra felvételiztem, félig már fel is vettek, s akkor elmentem egy modern tánckurzusra. Annyira belejajdult a szívem, hogy a választás annyi volt: táncolok vagy táncolok... nem számoltam a következményekkel.
Mit jelent számodra a tánc?
Mindig egy belső utat jelentett, utat önmagamhoz, a valódi önmagammá váláshoz. Több minden jut eszembe róla: meditáció, határaink túllépése, nincs lehetetlen és nincs idő, teljes tudatosság, végtelenség, öröm, élvezet, teljes összhang, boldogság, önátadás... ilyenek jutnak eszembe, ha a táncra gondolok.
Mi a legmarandóbb előadás, koreográfia, amire máig emlékszel és miért éppen az?
Nehéz kérdés, és nem is tudnék így elsőbbséget szabni semminek. Mindenben volt olyan, amit szerettem valamiért, mindenben tudok találni valamit, amitől élvezetes. Egyszerűen csak hálás vagyok, hogy mindegyikben részt vehettem, s hogy láthattam azokat, amiket láttam.
Ha egy szóval kéne jellemezni az alkotásaidat, a művészetedet, mi lenne az?
Út.
Hogyan születik meg egy koreográfia általában? Mi az, ami inspirál, ami megihlet téged?
Ez több minden lehet, nagyon szeretem a kívülről jövő inspirációt: vers, festészet, képzőművészet, film. De természetesen, erre mindig van valami belső reakció is, ami magát az alapot képezi - mi az, ami aktuálisan megfog, foglalkoztat, érdekel, középpontba kerül. Ez a kiinduló alap.
Hogayan jött létre a társulat?
Az együttes leírásában történetében ez benne van: 2003-ban hozta létre Kun Attila, aki most a Közép-Európa Táncszínház művészeti vezetője. 2008-tól vagyok én a művészeti vezetője. Az akkoriban külföldről hazahozott technikai igényesség hivatott képviselni a létrejöttében.
Mi inspirálta a Héjanász előadást?
Ady szenvedélyes, érzelmes, szerelmes versei inspirálták az előadást. De nem akartuk Ady életét feldolgozni, hozzá képest megjeleníteni. Egy másik tematikai szerkezetbe illesztettük a verseket: David Deida amerikai pszichológus kapcsolati mintáit használtuk a szerelem, a kapcsolatok megjelenítéséhez, amit Ady verseinek érzelmi hullámzásai egészítenek ki. Deida elmélete szerint a partnerkapcsolatokat három szinten különböztethetjük meg. Ezek a "függő kapcsolat", a " fifti-fifti kapcsolat" és az "intim szövetség" kapcsolata. Mindhárom szint megtalálható társadalmunkban, sőt akár egy ember az élete folyamán is megtapasztalhatja mindhárom partner kapcsolati formát.
Függő kapcsolatban a nő alárendelt a férfinak, aki eltartja őt. A férfi függ a nőtől, aki az otthon megnyugtató melegét jelenti. Kapcsolatuk a klasszikus női férfi szerepekre épül. Főleg az önérdekek kerülnek előtérbe, az ösztönösség és a szenvedély. Kapcsolatuk sekélyes, de eleven élő nyers, ugyanakkor érzéki is.
Fifti-fifti kapcsolat a független, felnőtt emberek szintje, akik önellátóak, önfenntartók. Ez a tipikus szingli társadalom kapcsolati formája. A nők is és a férfiak is anyagilag és érzelmileg is függetlenek, és ezt igyekeznek fenntartani. S így a kapcsolatot a folyamatos kontrollharc jellemzi, míg a szexualitás - mivel hiányzik a két jól elkülöníthető nemiség - szenvedélymentes. Mindig marad mindkét félnek egy anyagi és érzelmi külön "bankszámlája". Ügyelnek, hogy mindig annyit adjanak, amennyit kapnak, ne kerüljenek érzelmi, energetikai függőségbe. Ezen a szinten a nő megélheti férfi részét, és a férfi keresgélheti belső érzékenyebb, befogadóbb részeit.
Intim szövetség a spirituális szerelmi kapcsolat az érett önmagát érzelmileg, spirituálisan megdolgozott emberek kapcsolata. A nő és a férfi a spiritualitásukon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, a lelkük felsőbb régiói teremtenek egymással kapcsolatot, az alsóbb szintek bevonásával. Itt a kapcsolat szenvedélyes, de valódi érzelmi mélységgel kötődnek egymáshoz. A nő megdolgozta férfi oldalát, a férfi megdolgozta női oldalát. Találkozásukban újra erős a két pólus, a vonzalmuk erős és spirituális.
Kikből áll az újszereposztás?
Csongor Nóra, Nagy Viktória, Rózsa Barbara, Sebestyén Tímea, Kelemen Krisztián, Schell Martin, Zsíros Gábor. Egyedül Zsíros Gábor van a régi szereposztásból - mindenki más új beálló, egy új szint.
Mit szeretnél a „Héjanásszal" közvetíteni?
A „Héjanász", egyfajta őrlődés a kapcsolatokban, ami hosszabb vagy rövidebb úton, elvezet minket önmagunkhoz, s a minket leginkább kiegészítő, kiteljesítő emberhez, ha elkészültünk rá, és az a feladatunk.
Mi lesz ezután, milyen terveid vannak?
Nagyon röviden, jövőre Pasoliniről készítünk egy előadást, de addig még egy mese darab, és kisebb etűdök is készülnek. Óvodai, iskolai beavatókat csinálunk.
Kérdezett: Varga Maja
Forrás: Bakelit M.A.C.