A Budavári Palotakoncert tavalyi sikere, illetve az idei rendezvény iránti érdeklődés eredményeként augusztusban két egymást követő napon, augusztus 8-án és 9-én is lesz ”operett a Duna fölött”. A Budai Vár Oroszlános udvarán rendezett operett gáláról a szervezők az Operettszínházban tartottak sajtótájékoztatót.
„Szívet melengetőnek érzem, hogy a Budavári Palotakoncert magánkezdeményezésre jött létre. A Budapesti Operettszínház természetesen nagy örömmel állt az ötlet és az esemény mellé, ami végül egy magáncég és színházunk összefogásával valósult meg” – hangsúlyozta Kerényi Miklós Gábor, aki példaértékűnek tekinti, hogy egy állami intézmény és egy magáncég összefogásából hiánypótló rendezvény születhetett. Az Operettszínház direktora, aki egyben a Palotakoncert rendezője is, fontosnak nevezte, hogy a művészetnek, a művészeknek ma is legyenek támogatói, mecénásai, ezért is tartja rendkívül előremutatónak ezt az együttműködést, Nacsa Olivér és Vadász Dániel producer-ötletgazdákkal.
„Régóta vártam egy ilyen, a zenés színház iránt érdeklődő embereket és intézményeket egyaránt megmozgató eseményre az operett műfajában, amire az elmúlt több mint 20 évben nem volt példa. Külön öröm volt látni, hogy a tavalyi gála után a közönség állva ünnepelte azt a zenés műfajt, amit világszerte nagyon sokan temetnek. A Budapesti Operettszínház immár 15 éve igyekszik rácáfolni arra, hogy az operett nem elavult, sőt, izgalmas és korszerű, ezzel az új összefogással pedig úgy érzem a missziónk újabb lendületet vett” – vélte KERO®.
A direktor elárulta azt is, régi vágya, hogy Budapest a zenés színházak fővárosává váljon, aminek kedvez az a tény is, hogy Magyarország operett nagyhatalom, hiszen itt játsszák ezt az immár hungarikummá minősített műfajt a legizgalmasabban és legszívhezszólóbban.
„Azzal, hogy idén ismét megrendezzük a Palotakoncertet, még nagyobb feladat elé állítottuk magunkat, hiszen túl kell szárnyalnunk a tavalyi sikert – igyekezni fogunk!” – mondta Kerényi Miklós Gábor, és hozzátette, az idei műsor összeállításánál nem szerették volna ismételni a tavalyi gála repertoárját, így ennek szellemében állították össze az idei programot, ami hat blokkból áll majd.
A koncert első részét a „Forgatag a várban” indítja, amelyben magyar operett részletek mellett Bécshez köthető dallamok is felcsendülnek, egy igazi várbeli bál forgatagát idézve. Ezt követi a „Budapesti képeslap”, aminek már a címe is beszédes: a hamisítatlan budapesti „flaszter-operettnek” adózik, olyan módon, hogy a pesti hangulat, életérzés megérintse a külföldi nézőket is.
„Az idei Budavári Palotakoncert első részét a „Duna-parti randevú” című blokk zárja, amiben a Duna-parti szállodasor külföldi vendégei hozzák el dalaikat Budapestre. Ebben a blokkban hangzik fel például a csodálatos kán-kán A bajadérból” – magyarázta a gála rendezője. „A „Világok találkozása” nevű blokkban megpróbálunk több, a világ különböző tájáról érkező operett szereplőt bemutatni, köztük Radjamit A bajadérból, Szu-Csongot a Mosoly országából, vagy a Leányvásár Tom Migles-jét. A különböző tájakról érkező figurák egy-egy operett dalon keresztül mutatkoznak be” – folytatta a koncepció ismertetését a direktor. A második rész második blokkja a katonavilágot idézi és a „Kaszárnya történetek” címet kapta. A záró rész, „Magyar virtus, magyar vér” címe is előrevetíti, hogy a fináléban a magyar operett játszás legjava mutatkozik be.
A Budavári Palotakoncerten fellépő művészek kiemelték, nagyon sok pozitív visszajelzést kaptak az első gála után, különböző fórumokon. Kállay Bori hozzátette, nem is értette, hogy egy ilyen típusú rendezvény ötlete eddig miért nem jutott eszébe senkinek. Bordás Barbarának külön élményt jelentett, hogy a tavalyi Palotakoncerten énekelt először duettet Kállay Borival, mint ahogyan az is emlékezetes maradt számára, hogy a Várban a délelőtti próbák alatt az arra járó turisták mind jegyet akartak váltani az előadásra, aminek a próbájába csöppentek.
Oszvald Marika úgy véli mindannyiunk meghatározó emlékei gyerekkorunk meséi, az operett pedig ezt a mesevilágot idézi fel felnőttkorban. Akinek van affinitása a varázslatra, újraélheti a gyerekkori meséket, egy ehhez teljes mértékben passzoló miliőben – a művésznő szerint a Budavári Palota, mint helyszín és az operett, mint műfaj együtt jelentik a gála sikerének titkát. Dolhai Attila felidézte, milyen nagy benyomást tett rá, hogy a tavalyi koncertet a közönség a viharos, zord idő ellenére végig élvezettel nézte, hallgatta, és hozzátette, hogy nagyon örül annak, hogy a Budavári Palotakoncert új lendületet adott a műfajnak.
Nacsa Olivérnek, a Budavári Palotakoncert egyik megálmodójának gyerekkora óta szívügye az operett; amikor tavaly felmerült benne a gála ötlete, nem volt kérdéses számára, hogy ezt az eseményt a Budapesti Operettszínházzal közösen hívják életre.
„Az a tapasztalatunk, hogy világviszonylatban is nagyon kevés ilyen jellegű koncert van, ezt támasztja alá azoknak a külföldi vendégeknek a véleménye is, aki egybehangzóan úgy nyilatkoztak a tavalyi gála után, hogy hasonló hangulatú koncertben nemigen volt részük máshol. A közönség visszajelzései mellett rendkívül jól esett a fellépők véleménye is, mely szerint számukra is különleges élményt jelentett a fellépés az Oroszlános Udvarban, ilyen különleges környezetben” – emelte ki Nacsa Olivér, aki bejelentette azt is, hogy a nagy érdeklődésre való tekintettel, idén a Budavári Palotakoncert kétnapos rendezvénnyé válik, így az augusztus 9- i mellet még egy előadást hirdettek meg a szervezők, augusztus 8-ra.
A rendezők hároméves szerződést kötöttek az MTVA-val is, miután a tavaly az állami ünnep előestéjén, augusztus 19-én sugárzott Palotakoncert az m1-en fő műsoridőben a teljes lakosságnál mérve mindkét kereskedelmi csatorna nézettségét túlszárnyalta. „Ez azt jelenti, hogy egymillió háromszázezer emberhez jutott el a Budavári Palotakoncert. Mindez egyértelmű bizonyítéka annak, hogy erre a műfajra igenis kíváncsiak az emberek” – véli a rendezvény ötletgazdája, aki hozzátette, hogy az operett népszerűsítés mellett a szervezők nem titkolt célja, hogy az eseményt összekössék Budapest, mint turisztikai célpont népszerűsítésével is.
„Amellett, hogy nagyon büszkének kell lennünk, arra, hogy operett szerzőink a világ legjátszottabb zeneszerzői közé tartoznak, a Palotakoncert és a helyszínéül szolgáló Budai Vár remek lehetőséget ad arra is, hogy a külföldi közönség Budapestet is jobban megismerje” – mondta Nacsa Olivér, és azt ígérte a cél érdekében „idén a tavalyihoz képest még egy fokozattal magasabbra kapcsolunk, mind látványban, mind zeneileg.”
A szabadtéri gálaest KERO ® rendezésében izgalmas látványvilágot, egyedi megoldásokat ígér. A művészeket a Budapesti Operettszínház ötven tagú szimfonikus zenekara kíséri, Makláry László vezényletével, valamint a műsorban közreműködik a teátrum húsz fős balettkara is.
Kodova Michaela / Színház.hu