5 operaprodukcióval, köztük két ősbemutatóval várja közönségét az Armel Operaverseny és Fesztivál október 9. és 17. között Budapesten - hangzott el a rendezvény keddi fővárosi sajtótájékoztatóján.
A Zeneakadémia Solti-terme ad helyszínt a két ősbemutatónak, Marco Tutino A gyertyák csonkig égnek és Christian Henking Figaro? című kamaraoperájának október 9-én és 10-én. Tutino egyfelvonásosa, mely Márai azonos című kisregényén alapul, a Szegedi Nemzeti Színház produkciója, a magyar induló a produkciók versenyében. Toronykőy Attila rendezésében lép színre az énekes-verseny egyik magyar résztvevője, Altorjay Tamás is. A Figaro? című kamaraopera, melyben egy rapper is feltűnik, a svájci Biel Solothurn Színház és Zenekar előadása.
Az Erkel Színházban a plzeni J. K. Tyl Színház, a bécsi Neue Oper és a grúz állami operaház egy-egy produkcióját állítják színpadra, köztük Kerek Gábor Paródia című kisoperáját, amellyel a magyar komponista megnyerte az Armel első zeneszerzői pályázatát. A díjátadó gálára október 17-én a Thália Színházban kerül sor, ahol átadják a verseny legjobb előadójának és produkciójának járó díjakat.
Havas Ágnes fesztiváligazgató kiemelte, hogy a hat szegedi év után idén a fővárosba költőző rendezvény a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál társrendezvényeként valósul meg, ami nagy lehetőségeket rejt magában. Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója arról beszélt, hogy nagy örömmel fogadták be a fesztivált az Erkel Színházba, és a következő években is nyitottak az együttműködésre.
Szintén az Armel budapesti "meghonosítását" szolgálja a Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetségével (MOTESZ) való kooperáció. Poór Gyula, a szervezet vezetője felidézte, idén húsvétkor a Parsifal-előadásra már sikerrel mobilizálták az orvostársadalmat és a betegegyesületeket, most is ezt tervezik, ezúttal a kortárs operákat népszerűsítve.
Havas Ágnes a fesztivál új művészeti főtanácsadójaként mutatta be Vajda Gergely karmestert, aki elmondta, úgy érzi, "mozgó vonatra ugrik föl", és nagy örömmel vesz részt a munkában. Idén a gálaműsor összeállítását végezte, a 2015-ös és 2016-os fesztiválokon már a teljes program kidolgozásában részt vesz, valamint a zsűrinek is tagja lesz.
Az idei fesztiválzsűri elnöke Philippe Agid, a párizsi operaház korábbi főigazgató-helyettese, nemzetközi tanácsadó, további tagjai Raymond Duffaut, a Chorégie d'Orange Fesztivál főigazgatója, az Opéra Théatre d'Avignon művészeti tanácsadója, José Correia, az ARTE / ARTE Concert programigazgatója, Henry Little, az Egyesült Királyság Nemzeti Opera Koordinációs Bizottságának elnöke, az Orchestras Live vezérigazgatója, valamint Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója.
Az operák versenyszerepeiben Magyarországot két énekes, Altorjay Tamás basszus és Richard Rittelmann bariton képviseli, Franciaországból érkezik Jean-Philippe Biojout bariton és Marion Grange szoprán, míg Belgiumból Kris Belligh bariton, Dél-Koreából pedig Lee Boram szoprán lép színpadra az öt operaprodukció valamelyikében.
Havas Ágnes kitért arra is, hogy december 31-ig várják a pályázatokat a Mátyás-király operaíró pályázatra, melyre csak egy részletet kell beadni, a díj a teljes opera megírására való megbízás és ennek díjazása lesz. Szintén jelezte, hogy a 2016-os, 2017-es és 2018-as fesztiválokra várják a magyarországi színházak, operatársulatok saját produkcióval való jelentkezését (idén és jövőre a Szegedi Nemzeti Színház képviseli a versenyben a magyar színeket).
A fesztiváligazgató örömmel számolt be arról is, hogy a Hungaroton gondozásában nemrég megjelent a 2012-es operafesztivál legjobbjainak, a grúz Victoria Markaryannak és a francia Philipp Brocardnak közös ária-válogatása.
Forrás: MTI