Chicago - Jön Eperjes rendezése Veszprémben

A Chicago című musical bemutatóját október 3-án tartják a Veszprémi Petőfi Színházban. Fred Ebb-Bob Fosse-John Kander művét a Kossuth-díjas Eperjes Károly állítja színpadra.

A musical Maurine Dallas Watkins „Chicago" című színdarabja alapján készült. A mű története két lány, Velma Kelly és Roxie Hart sorsát mutatja be, akiket gyilkosság miatt halálbüntetésre ítélnek és a börtönben találkoznak. Velma, a hivatásos táncosnő és Roxie, a színészi ambíciókat dédelgető háziasszony egymással küzdenek a hírnévért, azért, hogy az ördögi Billy Flynn ügyvédi fondorlataival megmentse őket a haláltól.


- Ha a darabot ajánlanám, minden körülmények között azt mondanám, hogy ez egy klasszikus, vérbő amerikai musical. A vérbőt külön is hangsúlyoznám. A darab születése óta mutatja, hogyan működik a való világ és mi vezérli azt. Ezt a jelenséget és valóvilágos látleletet szeretném megmutatni. Egy általam figyelmeztető jelnek szánt előadás készülhet reményem szerint - mondta el Eperjes Károly, a produkció rendezője, aki 1981-ben a kaposvári színházban Ascher Tamás rendezésében Billy Flynn szerepét játszotta a Chicago című musicalben, s az előadás akkor országos hírűvé vált.

 

chicago

 

Amikor 2008-ban a veszprémi teátrumba került művészeti tanácsadóként, elhatározta, ha kellően megerősödik a társulat, akkor megrendezi ezt a darabot. Ahogy megfogalmazta, a kaposvári előadásban a bűn előtérbe helyezése volt a hangsúlyos, ő viszont ennek a görbe tükrét szeretné megmutatni. Major Tamás és Taub János szellemisége szerint rendez, az írott anyagtól nem tértek el, a produkcióban pontos jellemrajzokat mutatnak be.


Az előadásban Billy Flynnt kettős szereposztásban Miller Zoltán és Szeles József formálja meg.

– Az ördögi ügyvédet három pillérre építkezve szeretném megmutatni és ebbõl az egyik legfontosabb, a manipuláció. Az élet számtalan területét uralja – hangsúlyozta Miller Zoltán, aki hozzátette: Billy Flynn lehengerlő stílusával, pszichológiai, pedagógiai tudásával bárkit levesz a lábáról. Mindeközben agresszív kommunikációt is folytat magabiztos fellépése mögött gyakran ott tátong az üresség. Ugyanakkor képes egyszerű, naiv, letisztult viselkedésre is, s ezzel az érzelmileg befolyásolhatók lelkét tudja uralni. A népszerű énekes-színész szerint amit ma látunk, tapasztalunk a közéletben, a médiában, az szintén hasonlóképpen manipulálja a társadalmat. Játékával erre is fel akarja hívni figyelmet.

 

Szeles Józsefnek ez a darab volt az egyik vizsgaelőadása a Színművészeti Egyetemen 26 évvel ezelőtt, akkor is Billy Flynn szerepét formálta meg.

– Szakmailag kihívás számomra ez a munka. Úgy kell negatív figurát eljátszanom, hogy egyrészt teljesen hiteles legyen és a nézők ne szeressék Billy Flynnt, mert valójában visszataszító amit képvisel, ugyanakkor mint színésznek, sikeresen kell ezt a szerepet megformálnom. Pengeélen táncolás ez, nagyon izgalmas feladat. A musical mondanivalója sajnos azóta is ugyanolyan aktuális, mint amikor először játszottam benne – mondta Szeles József az előadással kapcsolatban.


Roxie Hartot kettős szereposztásban Halas Adelaida és Szűcs Krisztina alakítja.
– Az önzés, a taposás, a szellemi igénytelenség, a hitványság bedarálja az embereket, akár egy gépezet, csak azt nehéz eldönteni, hogy az egyén vagy a társadalom tragédiája-e mindez. Az így elért rövid ideig tartó boldogulás pedig hitelesítheti-e a rosszat? – foglalta össze gondolatait a próbafolyamat alatt Halas Adelaida.


– Egy buta lányról vagy a társadalom morális állapotát kihasználó, számító nőről van szó? Gonosz gyilkos vagy egy manipulált rendszer önkéntes, karrierista áldozata? Szellemi üresség és gátlástalanság szükséges a sikerhez? Mi uraljuk a médiát vagy az irányít bennünket? Nagy görbe tükör ez a darab számomra és remélem, a nézőkben is sok kérdés fogalmazódik meg majd az előadás közben vagy utána – mondta a színművésznő.

 

 

Szűcs Krisztina így vélekedik az előadásról:
– A celebvilág csábító fényei, a média manipulálása, az igazságszolgáltatást is elérő korrupció mind áthatja a mai világunkat, ezért aktualitásában semmit nem vesztett a Chicago. Hozzáfűzte: a musical megmutatja, mire képes a gátlástalan ember a hírnévért, miként győzhet az igazságtalanság egy gyilkossági
ügyben, úgy, hogy mindannak a következménye pozitív. Ezzel pedig ő nem ért egyet.


– Roxie Hart szerepe olyan világot tár elénk, amelyet csak vastagon leöntött iróniával, derűvel és humorral lehet játszani. Ginger Rogers volt az első Roxie, biztos nagyot táncolt az akkori előadásban. Boldog vagyok, hogy részt vehetek a produkcióban – húzta alá a színművésznő.


A most készülő Chicagóban Velma Kellyt Trokán Anna formálja meg. Nem tagadta, nehéz szerepe az övé, neki kell legtöbbet énekelnie, táncolnia, de ezt nagyszerű közösségben teheti, számára olyan az egész, mint egy álom.


- Újabb jelentős szakmai kihívás számomra ez a zenés szerep. Egy igazi nagy, híres musicalről van szó, remek dalokkal, s bizony egy keserű, ma is igazán aktuális történettel. Az előadás utolsó dalában az egyik szövegrész így hangzik: „Ötven év után nem lesz a Föld vidám.” A darab alapját az 1920-as években írták, azóta eltelt majdnem kétszer ötven esztendő és a világ egyre rosszabb irányba megy és egyáltalán nem vidám a helyzet ezen a bolygón, elég csak körbenéznünk. A műben a gyilkosság vádjaival börtönbe került Velma és Roxie küzd egymással a hírnévért. Mindent megragadnak, hogy eljussanak a csúcsra, publicitást nyerjenek, érvényesüljenek, akár botrányok árán is. A közvéleményt manipulálják, hisztériájukat kihasználják. Az ő sorsuk teljesen megmutatja a mai celeblétre jellemző tulajdonságokat, miközben azért különböznek. Velma céltudatos nő, Roxie egyszerűbb, butuska, gátlástalan teremtés, de a darabban ezek az ellentétek nem az értékes, tehetséges embernek kedveznek. Ebben az esetben az egyszerűség,az olcsóság és a butaság mutatja a boldogulás útját, szintjét és ennek tükrében nehéz azt megmondani, milyen ötven év vár ránk – fogalmazta meg gondolatait az előadásról Trokán Anna.

 

chicago2b

 

Morton mamaként Csarnóy Zsuzsannát, illetve Módri Györgyit láthatja a közönség. Ők azt hangsúlyozták, hogy Morton mama végrehajtó személy. A történetben mindent a korrupció, pénz és csalás mozgat, s ez a figura azzal igyekszik felmenteni magát, hogy mindenki ilyen körülötte, miért lenne ő a kivétel.


Amos Hartot és Fredet Máté P. Gábor és Nagyhegyesi Zoltán játssza felváltva. Amos egy tisztességes kisember, aki számára fontosak az olyan értékek, mint becsület, tisztesség, lelkiismeret, melyek egyre kevésbé fedezhetők fel a mai világban. Szeretnék megmutatni a kisember tisztaságát, egyszerűségét, őszinteségét.


Mary Sunshine szerepét Haumann Máté formálja meg. Mint mondta: a szerepe karaktere könnyed, de mégis súlya van, éles kontrasztokat jelenít meg, technikailag viszont nagyon nehéz énekelnie. Izgalmas feladat számára férfit és nőt egyszerre játszani ebben a történetben, úgy, hogy mindkét nem legjellemzőbb tulajdonságait kell előtérbe helyeznie.


A musical dalai hangulatosak, remekül idézik meg a korszak zenei világát - vélekedett Fekete Mária karmester, aki Oberfrank Péterrel váltva dirigálja a zenekart. A zenére Kováts Gergely Csanád számára kihívást jelentett elkészíteni az előadás koreográfiáját. Büszke táncosaira, akik nagyszerű teljesítményt nyújtanak.


A produkcióban a Konferanszié Tóth Loon lesz, a kihallgató rendőrt pedig Nyirkó István formálja meg. A további szerepekben színpadra lép Dominek Anna, Perjési Hilda, Soltis Eleonóra, Benczédi Sándor és Főző Ditta. A díszlettervező Horesnyi Balázs, a jelmeztervező Rátkai Erzsébet. Fred Ebb-Bob Fosse-John Kander művének a dramaturgja Baráthy György, a fordító Prekop Gabriella. A dalszövegeket Eörsi István fordította.

 

(A színdarab Magyarországon a Theatrum Mundi Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével kerül színre.)

 

Forrás: Veszprémi Petőfi Színház

 

 

süti beállítások módosítása