November 15-én a MU Színházban lesz a bemutatója a KB35 Inárcs TIKK című előadásának, mely a II. Titánium pályázat nyertes projektje.
Az ajánlóból:
Tikk? A pszichiáterek szerint ezeknek a nagyon elterjedt, sokakat érintő, úgynevezett "rossz szokásoknak", illetve kényszermozgásoknak a többségét a belső feszültség hívja elő. A tikk egy tünet, jelen esetben egy társadalomé, mely olykor nevelési célokban, oktatási elvekben határozza meg magát.
A TIKK egy gimnáziumi tantestület "stratégiai hosszú hétvégéjét" követi végig az eldugott kulcsos-házba való megérkezéstől a tankerületi igazgató betoppanásáig. Erre az alkalomra csak félig-meddig önszántukból, nagyobb részt központi utasításra került sor, az intézményfenntartó TIKK ugyanis elvárja a gimnáziumtól, hogy a köznevelés átszervezéséhez igazodva alakítsa ki profilját, szakmai hitvallását. A kidolgozandó arculat szerint az iskolák a "kultúra végvárai", hiszen, ahogyan a hivatalos jelszó is megfogalmazza: "A barbarizmust mi állítjuk meg!"
TIKK (forrás: MU Színház)
Az eldugott kulcsos-házban az oktatás-nevelés célját és értelmét keresve, tanítási helyzeteket modellezve, csapatépítő és stratégiai tréningek során átbukdácsolva, már-már osztálykirándulásokat megidéző hangulatban közösen eltöltött pár nap az önállóság próbája is: mi történik egy csapat összezárt felnőtt emberrel, ha a gondviselő állam távol van?
A helyzet A legyek uráéhoz hasonló, könnyen lehet, hogy a történet kimenetele is. A belső konfliktusok kiéleződése oda vezet, hogy az egyik kolléga a helyzetből kimenekülve nekivág a vadonnak, egy másik, kezdő kolléga a keresése közben tűnik el. A háttérben zajlik egy másik történet is: az igazgatóhelyettes ugyanis olyan sikeresen végzi a tréning dokumentációját, a "lepapírozást", hogy a feltöltött dokumentumokat olvasva fellelkesült tankerületi igazgató is útnak indul, hogy személyesen gratulálhasson a testületnek. Amikor megérkezik, már csak egy utolsó mentő ötletre van idő.
Mohácsi János az előadásról:
"A TIKK előadás ötlete és koncepciója is irigylésre méltó, és tekintve, hogy a mai magyar társadalom nem is annyira neuralgikus pontjáról, hanem inkább évtizedeken átívelő állatorvosi lováról, az oktatásról szól, a lyukas fogról, amelyet mindig megtalál a nyelv; olyan konfliktusokról, amelyek a közönség minden egyes tagját valamilyen módon személyesen is érinti, ezért azt gondolom, hogy az előadás létrejötte fontos esemény lehet."
Az alkotókról:
A II. TITÁNium projekt támogatásával megvalósuló előadás alkotói között található igazgatásszervező, makrogazdasági elemző, drámapedagógus, képanimátor, idegenvezető, középiskolai tanár, pszichológia szakos hallgató, pénzügyi és személyzeti ügyintéző önkormányzatnál, végrehajtási ügyintéző a NAV-nál, bírósági fogalmazó, csecsemő- és kisgyermekgondozó. Vannak, akik már óvodába is együtt jártak és vannak, akik soha nem laktak ugyanazon a településen. Vidékiek és városiak. Központjuk Inárcs: kb. 35 km-re Budapesttől. A színházat közösségi térnek tekintik, ahol előny a nézőpontok sokasága, az alkotást pedig szabadnak: függetlennek és mindenki számára nyitottnak.
TIKK
Alkotók/A tanári kar tagjai:
Bálint Anett: Viki - testnevelés, egészségtan
Boda Tibor: Levente- filozófia
Fodor Éva: Réka- kezdő tanárként ének-zene
Fodor Katalin: Tanasszony
Gál Zsófia: Kata - magyar, volt ének-zene
Kiss Nóra: Mártika- igazgatóhelyettes
Kovács Anna: Laura- kémia, matek
Kovács Zoltán: Balázs- számítástechnika
Ordasi Gábor: Imre-igazgató
Szivák-Tóth Viktor: Botond- történelem, földrajz
Szakértő konzulens: Kovácsné Lapu Mária, Malik Gábor
Zene: Fodor Katalin
Mozgás: Zelei Péter
Jelmez: Kálmán Zsófia
Fény, hang: Presenszki Gábor, Presenszki Péter
Rendezte: Szivák-Tóth Viktor
Forrás: MU Színház