Vidovszky György rendezését a 2010/2011-es évad legjobb gyermek- és ifjúsági színházi előadásának választották a kritikusok.
Vidovszky György rendezése a hús-vér valóság és a stilizáció tökéletes kevercse. (7óra7 kritikai portál)
Maga az előadás azonban éppen pontosságával, színészi igazságával, belső emberi töltetével kerekedik a látszatok, a külsődlegességek fölé. Sietek leszögezni: kivételesen tehetséges produkció született, s nem közhelyekből és didaktikus igazságokból áll, hanem éles helyzetekből, kiváló, hiteles színészekből. Vidovszky György rendező és nagyszerű csapata mutatja be az előadást. (…) Ha lehet, én ezt az előadás klónoznám, s ha fenntartó volnék, százszorta jobban támogatnám. (Tompa Andrea, Színház)
Fotó: Szlovák Judit
A 2009 szeptemberében indult Platform 11+ uniós együttműködés a 11-15 éves korosztálynak szóló új előadások születését segítette elő. A projektben részt vevő 12 ország 13 ifjúsági teátrumának írói, rendezői, színházpedagógusai iskolákba látogattak megismerni a kamaszok életét, problémáit, majd történeteikből színdarabokat készítettek. Az országok kulturális és társadalmi sajátosságainak bemutatását is ösztönző programmal a Kolibri régi törekvése vált valóra: a külföldi sikerdarabok után hazai szerzők magyar tizenévesekről írt művei kerülnek színpadra, köztük a Cyber Cyrano.
A darab, melynek szerzője Tasnádi István, megtörtént eseményeket dolgoz fel, egy budapesti középiskola 16 éves diákjainak megdöbbentő fordulatokkal teli történetébe avat be.
Fotó: Geberle Berci
“Egy lány létrehozta egy testvérpár karaktereit az interneten, és rajtuk keresztül irányította két osztálytársát, chatelt velük fél éven keresztül. A dolog odáig fajult, hogy azok, akiket bolondított, belehabarodtak a figurákba. Amikor már elkerülhetetlenné vált a szereplők találkozása, a lány egy hatalmas – nem létező – bált “rendezett”… Ebben a történetben a manipulációs játék hatalmas méreteket öltött, és áldozatai is lettek mindkét oldalon. Ez az egész egy döbbenetes jelenségre világít rá, rengeteg kérdést vet föl az internettel, a kommunikációs csatornáinkkal kapcsolatban. Mire jó az sms, mennyire hiszünk a virtuális valóságban, hogy szelektálunk az interneten, miért fogadjuk el teljesen létező valóságként azt, amit az interneten találunk, amikor az információértéke sokszor megkérdőjelezhető, miért van arra szükségünk, hogy virtuális figurákban higgyünk. A vágyaink, a sebzettségünk emberi és öröktől fogva létező, a beteljesülés formái változtak csupán” – fejtette ki Vidovszky György rendező a Színház.hu-nak adott interjújában.
“Egyes felmérések szerint a tizenévesek napi több mint négy órát töltenek a monitor előtt. A csetelés új típusú nyelvezetet, közlékenységet hozott létre, új közösségeket, ha tetszik szubkultúrát eredményezett. Előbb-utóbb szinte mindenki igényét érzi, hogy része legyen ennek a virtuális valóságnak, ahol nem az vagyok, aki, hanem az, amit közlök magamról. Feltöltött, és megválogatott fotók, információk, kommentek, ismeretségi körök alapján áll össze a kép, hogy ki vagyok azok számára, akikkel a valóságban nincs napi kapcsolatom. A legtöbb fiatalnak 600-800 „ismerőse” van így, akik azonnal értesülnek minden virtuálisan megtett lépésről. Hihetetlen a vonzereje és a veszélye ennek. A mi történetünk az utóbbi aspektusról mesél” – fogalmazott a darab kapcsán Vidovszky György.
Vidovszky György (fotó: vidovszky.blogspot.hu)
Az előadás különleges látványvilágát az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet fiatal szakemberei, Sárosi Anita intermédia-művész és Vicsek Viktor multimédiafejlesztő alkották meg. A zenét pedig Monori András szerezte.
A Cyber Cyranot a 2010/2011-es évad legjobb gyermek- és ifjúsági színházi előadásnak választották a hazai kritikusok, fődíjat illetve különdíjat nyert a VI. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemlén és 2012-ben Német Gyermekszínházi Díjra, valamint a Német Ifjúsági Színházi Díjra javasolták.