A Bányavidék című drámatrilógiájával robbant a magyar irodalmi és színházi életbe Székely Csaba, akivel a 168 óra készített interjút. Lapszemle.
A 168 óra cikkéből:
A kérdésre, milyen témákkal foglalkozott a Bányavidék című drámatrilógia megírása óta, így válaszolt Székely Csaba: „Azóta írtam egy történelmi drámát Vitéz Mihály címmel, amelynek télen lesz a bemutatója Szombathelyen. A POSZT-on szerepelt idén az Euripidész művének átdolgozásából született Alkésztisz, amely a mában játszódik. Írtam egy drámát A homokszörny címmel a gyergyói Figura Stúdió számára. Más típusú színdarab, mint amilyeneket korábban írtam. Nincsenek társadalmi vonatkozásai, egyszerűen öt férfi és öt nő viszonyrendszerét mutatja be, abszurdba hajló jelenetekkel bonyolódik a cselekmény (…)" – mondta, majd a Vitéz Mihály című dráma aktualitásáról ejtett szót.
Székely Csaba (fotó: Németh Dániel, magyarnarancs.hu)
„Ez a darab arról szól, hogy hogyan lett egy egyszerű kereskedőből előbb saját országa sorsát meghatározó vezető, majd szinte egész Kelet-Európa meghatározó politikai szereplője. Egy államférfi felemelkedése és bukása. De nincs köze a mai politikai viszonyrendszerhez. Ilyen összefüggéseket nem kerestem, azok maguktól is jelentkeznek. Egy másik színdarabomban viszont központi szerepe van az aktuálpolitikának, legalábbis annyira, amennyire például a Bányavakság című darabom politizál: az Örkény Színház felkérésére írtam a Csoda, hogy élünk című színművet, ezt jövőre állítják színpadra. Egy magyarországi kisvárosban játszódik, egy ideológiai alapon szétszakadt család néhány napját meséli el” – fejtette ki Székely Csaba.
A drámaíró arról is nyilatkozott, sikerült-e megvalósítani tervét, hogy főállású drámaíró legyen. „Most már mondhatom, hogy szabadfoglalkozású drámaíró vagyok. Még talán kell egy-két bemutató, folyamatos színházi jelenlét, hogy ez valóban működjön. Ehhez hozzásegített, hogy a magyar HBO-tól is kaptam munkát. A Terápia című sorozat magyar változata harmadik évadjának forgatókönyvíró stábjában dolgozom. Nagyon jó a csapat, öröm velük együttműködni. Én vagyok a felelős az egyik történetszálért.” – mondta Székely Csaba, majd ennek jelentőségéről beszélt.
„Megtisztelő a felkérés. Az HBO sorozatai pedig a legkiválóbbak a világon. Olyan mélyre mennek, annyira alaposan végzik a munkájukat a forgatókönyvírók, hogy közéjük tartozni kiváltság. A Terápia igen nagy sikert aratott az egész világon. Ráadásul a téma is komoly: pszichológus beszélget a pácienseivel valóságos problémákról, amelyek bennünket is érintenek, ezt nem lehet elviccelni. A forgatókönyvírás másképp működik, mint a drámaírás, rengeteg szabályt kell betartani, míg a drámában azt ír az ember, amit akar. A szabályok pedig kicsit olyanok, mint kötött formájú verset írni. Vannak költők, akik ezt szeretik igazán. Én is szeretem. De az igazi szerelmem mégiscsak a szabad vers, vagyis a színház” – árulta el a drámaíró.
A teljes interjúból kiderül többek között az is, hogyan érintette, hogy Pintér Béla vitte el előle a Színikritikusok díját, az, hogy miként kezeli az egyre növekvő elvárásokat, valamint szót ejtett a drámapályázatokkal való viszonyáról is.
A teljes szöveg itt olvasható.
Forrás: 168 óra