November 14-én a Budapesti Operettszínházban 200. alkalommal játszották Jávori Ferenc Fegya klezmer-operettjét, a Menyasszonytáncot.
A Budapest Klezmer-Band közreműködésével készült előadás Indig Ottó: Torockói menyasszonytánc című színműve nyomán született Kállai István és Böhm György tollából, Béres Attila rendezésében.
Az első magyar klezmer-operett ősbemutatója 2006-ban, a Nagymező utcai teátrumban volt. A történet Rózsiról, a katolikus családban nevelkedett árva lányról szól, akiről esküvője előtt kiderül, hogy zsidó. Az erdélyi faluban elszabadulnak az indulatok, kitiltják a templomból, és apai nyomásra szerelme, András sem veheti el, aki inkább elmenekül és katonának áll. Rózsit kiközösítik vallása miatt, Herskovicsnál, a kocsmárosnál talál menedékre, miközben Andrást a román seregben a származása miatt nem szívlelik. A fiú végül megszökik, és némi bonyodalom után összeházasodnak.
Az erdélyi-magyar-román történet, fülbemászó, sokszor szívszorító klezmer zenével ejti rabul a közönséget már több mint nyolc éve, melyet november 14-én a bemutató szereposztásában láthatott a közönség.
A jubileumi előadás végén Csonka András műsorvezető színpadra szólította az elmúlt nyolc év szereplőit és alkotóit, mások mellett az ősbemutató Blumnéját, Molnár Piroskát, Rózsit, azaz Siménfalvy Ágotát, a Herskovicsot Mikó István mellett megformáló Melis Gábort, a két karaktert – a Tanítót és Gáspárt - is alakító Peller Károlyt és Nádasi Veronikát, aki három szerepben is bemutatkozott. A darab koreográfusa Bodor Johanna és az asszisztens Radics Bernadett nem tudott jelen lenni, csak úgy, mint a szintén Rózsiként megismert Györfi Anna, a taps azonban nekik is járt.
A műsorvezető őket is és az előadás új beállóit - Muri Enikőt, Szentmártoni Normant, Angler Balázst, Gömöri András Mátét – is köszöntötte, akik együtt ünnepeltek a 200. előadás szereplőivel, Kékkovács Marával, Mészáros Árpád Zsolttal, Mikó Istvánnal, Lehoczky Zsuzsával, Felföldi Anikóval, Szabó P. Szilveszterrel, Jantyik Csabával és Faragó Andrással. A társulat Miklós Tibor dalszövegíróról is megemlékezett.
Lőrinczy György, a Budapesti Operettszínház főigazgatója két virágcsokkal lépett színpadra, melyeket Arányi Adrienn és Mednyánszky Ági színésznőknek ajánlott, akik egészségügyi okokból nem tudtak részt venni a jubileumi előadáson.
A főigazgató köszöntötte a művészeket, a stábot, a szerzőket, többek között Kállai Istvánt, Jávori Ferenc Fegyát, Böhm Györgyöt, Makláry László zenei vezetőt, Béres Attila rendezőt, Rogács László néptánc-koreográfust és Kerényi Miklós Gábor művészeti vezetőt.
"Szinetár Miklós a Magyar Operett Napján beszélt arról, hogy Gáspár Margit igazgatása után a 13 éves Kero-korszak volt az Operettszínház eddigi legnagyobb fénykora. Szerintem ebben az egyik legérdekesebb ékkő a Menyasszonytánc. A klezmer-operett egyesíti mindazt, amit a színházunk képvisel: egyszerre sírós és nevetős történet, témaválasztásában ízig-vérig magyar, de közép-európai és egyben nemzetközi is, zenei stílusában pedig követi a hazai zenés színházi hagyományokat, miközben egyediséget is tartalmaz. Arra tanít minket, hogy a különböző identitású, vallású és meggyőződésű embereknek békében kell egymás mellett élnie" – mondta Lőrinczy György a színpadon, majd elárulta, hogy Kállai István és Jávori Ferenc Fegya egy új darabon dolgozik, a bemutató pedig minden bizonnyal Budapesti Operettszínházban lesz majd.
Kállai István, a Menyasszonytánc írója ahelyett, hogy a Hollywood-i divatot követve családjának és a stábnak köszönte volna meg az elmúlt éveket, a nézőket emelte ki beszédében és mesélt a darab születéséről is.
"Mindig is csodáltam Jávori Ferenc Fegya zenéjét és elhatároztam, hogy keresek egy történetet, mely tökéletesen passzolna a klezmer világához. Nemhala György, a legendás Magyar Televízió dramaturgja egyszer kezembe nyomta a Torockói menyasszony című művet. Azonnal tudtam, hogy megvan a mű. Böhm György és Miklós Tibor csatlakozott hozzám és együtt írtuk meg a darabot. A színészek is rengeteget tettek hozzá, improvizáltak, poénokat alkottak, közös alkotói munkaként éltük meg a próbákat. A Menyasszonytánc legfontosabb üzenete,: sokkal több a közös pontunk, mint a különbözőségünk" – avatott be a kezdetekbe Kállai István.
Kerényi Miklós Máté, Dávid karakterét formálja meg a klezmer-operettben. Úgy gondolja szerethetősége miatt is sikeres a Menyasszonytánc.
"Ez a legprózaibb indok: a karakterek érthetőek, érzelmesek, közel állnak hozzánk. És van egy különös pikantériája is az előadásoknak: élő szerzővel dolgozunk. A Menyasszonytánc esetében Fegya végig velünk lélegzik, hiszen a zenekari árokban zongorázik. A klezmer zene is nagyon közel áll hozzám, mindig mosolyt csal az arcomra és azt hiszem a nézők is azt érzik, hogy amint megszólal a muzsika, nincs más választásunk, mint örjöngve tapsolni" – mondta Kerényi Miklós Máté.
Kékkovács Mara nyolc éve játssza Rózsi szerepét, éppen azóta, hogy kislánya megszületett, hiszen a próbák alatt lett várandós. A színésznő úgy véli, hogy a Menyasszonytánc arról szól, ami mindannyiunk lelkében ott lapul: sokkal több a közös bennünk, mint amit gondolnánk.
"Fegya dalait sokat hallgattam, amikor a kislányomat vártam. A klezmer-zene nagyon mély és szívhezszóló, a mai napig a kedvenc műfajom. Annak idején a próbákon nem mentünk ki a teremből ha végeztünk, mert imádtuk figyelni a többieket, pl. Molnár Piroskát vagy Mikó Istvánt és még most is nézzük egymást a takarásból."
Mészáros Árpád Zsolt szintén a 2006-os ősbemutató szereplője volt, a 200. előadáson is ő alakította Andrást.
"Nyolc éve egy olyan kincs szerepel az Operettszínház repertoárján, amely országhatárt nem ismerve mindenki számára érthető. Ha egy külföldi néző beül az előadásra, tudja jól miről szól: arról a szeretetről és életérzésről, amely minden pillanatban megtörténhet velünk. A Menyasszonytánc megmutatja, hogy őszinte és tisztaszívű emberként érdemes élni. Számomra az egyik legszebb darab, Fegya zenéje igazi unikum. Sőt, ez nem csak egy darab és a 200 előadást megélt produkció. A Menyasszonytánc maga is egy műfaj, egy klezmer-banddel előadott musical" – tette hozzá Mészáros Árpád Zsolt.
Szendy Szilvi Janka karakterét 8 éve formálja meg.
"Régebben, ha bárhol meghallottam a klezmer zenét, mindig felhangosítottam a rádiót, mert számomra megunhatatlan. A Menyasszonytánc is ilyen és mindig okoz meglepetést, izgalmat. A premieren azt éreztük, hogy milyen nagy teher de egyben megtiszteltetés is az ősbemutató első szereposztásában részt venni. Arra gondoltam, hogyan fognak évtizedekkel később visszaemlékezni ránk. Fegya egyébként a mai napig beszélget velünk előadások után, tanácsot ad és kifejezetten szeretjük, hogy a szerző ott van velünk, még akkor is ha ez nagyobb odafigyelést igényel. Remélem még sokáig játszhatom Jankát" – zárta Szendy Szilvi.
A Menyasszonytánc 200. előadása után Molnár Piroska és Felföldi Anikó vitte táncba a jelen lévő színészeket és alkotókat, Lúdtalpas című dalukat előadva. És ha már klezmer, a kóser desszert sem maradhatott el. Hatalmas flódni tortával ünnepeltek a Budapesti Operettszínház művészei.
Színház.hu