"Nem értjük egymás kultúráját" - Villáminterjú Fekete Péterrel

Fekete Péter, a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója új produkcióra készül a Művészetek Háza Gödöllő és a Békéscsabai Jókai Színház közös együttműködésében.

- Hogyan lehetne meghatározni az Orient előadás műfaját?

- Amikor a műfajról kérdezett a producer társam, nem tudtam megmondani, hogy ez egy szcenizált koncert, egy színházi előadás, ahol előtérbe vannak helyezve a zenészek vagy pedig egy tánc show. Valahol a három egyben.

 

- Kik szerepelnek az előadásban?

- Közép Európa egyik legvirtuózabb ütőegyüttese, a Talamba; a CimbaliBand zenekar, a Fricska Táncegyüttes,valamint két színész: Szomor György és Gubik Petra. Mindezen szereplők egy izgalmas témát járnak körül: az Orient Expressz története, hangulata, vonala, Párizstól Isztambulig, egy két kultúrát átívelő utazás áll az előadás középpontjában. A darab 1914-ben játszódik, amikor az első világháború kitörésekor felrobbantották a hidat Zimonynál. Azt keressük, kutatjuk, miért robbannak fel időről időre a keleti és nyugati kultúrák között épülő hidak.

 

 

- Miben látja az okokat?

- Valahol a megismerésben, az elfogadásban, az egymás kultúrájának magunkévá tételében látom az okokat. Ha nem állunk meg egymás előtt, ha nem próbáljuk fel egymás kalapját, ha nem próbálunk azonosulni mások kultúrájával, akkor mindig lesznek közöttünk olyan hidak, melyek lángra lobbannak és ledőlnek, mint a gyufaszál.

 

- Honnan indul a színpadi utazás?

- Két oldalról közelítünk – elindítunk egy szereplőt Párizsból és elindítunk egy szereplőt Isztambulból. A darab nagy kérdése, hogy hol találkoznak ők, illetve találkoznak-e egyáltalán. Az előadásban nem lesz próza, egyetlen mondat sem hangzik el benne. Szeretnénk, hogyha az isztambuli, párizsi, bécsi néző is értené az üzeneteket, tehát ez egy non-verbális show lesz.

 

- Önnek mit jelent, jelképez a vasút?

- Utazást, elindulást, összekötést. A két sínpár úgy kötődik egymáshoz, mint két ember. Ha kinyújtom a kezemet, a másik mellérakja az övét, ez egyfajta párhuzamosságot jelent, ez a két sín, ez a két vonal összeköti a két kultúrát.  Mi 1914 környékére tettük a történetet, de az egész nagyon szimbolikus. Manapság, amikor újságírókat fejeznek le, bombázások vannak, nem értjük egymás kultúráját, nem értjük, mi történik egymással, akkor ez a vonal, az Orient Expresszes utazás jó alkalom arra, hogy feltegyük a kérdést: miért is nem értjük egymást? 

 

 fekete

 

 

- Miért nem értjük egymást Ön szerint?

- A megoldás mindig a mi kezünkben van. Mi építjük a saját világunkat. Ha megoldásokat tudunk találni, ha a szűk környezetünket meg tudjuk javítani, akkor szépen lassan átsugárzódik. Budapest egy jó találkozópont Párizs és Isztambul között, és ha mi jól csináljuk a világot, akkor a világ jobb lesz. 

 

- Honnan jött az Orient ötlete?

- Van egy fantasztikus igazgatótársam, a Művészetek Háza Gödöllő igazgatója, Kovács Balázs barátom és egyben producer társam, aki előállt az ötlettel és egyben felkért a darab rendezésére. A produkció szervezési részét levette a vállamról, így nekem végre csak a tartalommal kell foglalkoznom.

 

A közönség mikor és hol találkozhat az Orient című produkcióval?

- Várjuk a fővárosiakat és a gödöllői nézőket a Művészetek Házában, Gödöllőn, december 13-án, ahol egy négyes blokkot játszunk decemberben. Már tárgyalások folynak arról, hogy meglátogassuk azokat a városokat, Párizstól Isztambulig, ahol megáll az Orient Expressz, illetve Békéscsabára is ellátogatunk májusban húsz előadás erejéig, ahol egykoron szintén megállt az Orient Expressz.

 

Forrás: Művészetek Háza, Gödöllő

 

süti beállítások módosítása