Szombaton 1400. alkalommal játszották a Macskák című musicalt a Madách Színházban; a 31 éve műsoron lévő darab ünnepi előadásán fellépett szinte mindenki, aki részese volt az eddigi sikernek.
1983. március 25-én mutatták be Andrew Lloyd Webber Macskák című musicaljét. Akkor senki sem gondolta volna, hogy több mint harminc év múlva még mindíg a közönség kedvence lesz a darab. Harmincegy év alatt több színészgeneráció bújt a Macskák bundájába, sokan pályafutásuk egyik legnagyobb élményeként mesélnek a Madách Színház előadásáról, amelyet eddig több mint 1.5 millió néző látott.
"A Macskák minden magyar színházi rekordot megdöntött" - mondta Szirtes Tamás igazgató, T. S. Eliot és Andrew Lloyd Webber musicaljének rendezője.
Elmondta, hogy a sikernek több komponense volt. A produkció létrejöttének körülményeiről szólva emlékeztetett arra, hogy a musicalt még a szocializmusban mutatták be, és a produkció messze meghaladta az akkori színházi gondolkodást a maga komplexitásával, az énekelni, táncolni tudó színészekkel, táncosokkal, teljes újszerűségével és dinamikájával.
A robbanásszerű sikerben tehát szerepet játszott az indulás, emellett Seregi László zseniális koreográfiája. "Olyasmit tudott, amit se előtte, se utána senki, ő a színházi szakmának páratlan zsenije volt" - mondta.
A rendező szerint a Madách Színháztól, amely akkor prózai színház volt, senki nem várta, hogy ezt a szakmailag máig az egyik legnehezebb musicalt ilyen színvonalon adja elő. A társulat, a prózai színészekként ismert művészek sokszorosan fölülmúlták önmagukat - hangsúlyozta. Az eredeti szereposztásban többek között Haumann Péter, Almási Éva, Cseke Péter, Gyabronka József, Hűvösvölgyi Ildikó, Bencze Ilona, Kiss Mari, Szerednyey Béla játszott a darabban.
Az eredeti alkotócsapatból kiemelte Romhányi József nevét, aki játékos és bravúros verstechnikáiról, rímeiről ismert és aki meghaladhatatlan fordítást készített. Szirtes Tamás szólt arról is, hogy a sikerhez a színház akkori igazgatójának, Ádám Ottónak a jövőbe látása is kellett, amikor a Macskákat műsorra tűzte.
A Madách TV összefoglalója az ünnepi előadásról:
Az előadás a Madách Színház és a Magyar Állami Operaház együttműködésében valósult meg. A magyar színházi gyakorlatban páratlanul hosszú próbaperiódus, hat hónap munka után mutatták be. Seregi László hathónapos felkészítést és próbát tartott a társulatnak.
"Hallatlan sűrű időszak volt: a tanulás, a gyakorlás, az újjal való megismerkedés időszaka. Egy ilyen hosszan műsoron lévő darabnál, amely ilyen hatalmas fizikai igénybevételt jelent a játszók számára, időről időre meg kell ezt tenni - mondta a rendező.
A tavalyi 30 éves jubileumon egy fiatal csapat lépett be az előadásba, amelyben a régi szereplők továbbra is játszanak, de fokozatosan adják át szerepeiket, például az 1400. előadáson is néhány szereplő utoljára lépett fel a darabban, búcsúztak az előadástól.
Az évek során nem csak színészgenerációk váltották egymást a színpadon - akik mindannyian hozzáadtak valamit az előadáshoz -, alakultak és átalakultak a jelmezek, a maszkok is. Egy valami maradt, és talán ez a záloga a Madách Színház időröl időre megújuló, megunhatatlan, Macskák előadásának: Seregi László koreográfiája, amely örök, ugyanúgy „üt" (vagy inkább karmol) a színpadon, mint harmincegy éve, és az elmúlt harmincegy évben minden egyes Macskák előadáson. Az 1400. jubileumi Macskákat Bencze Ilona és Haumann Péter megható és feledhetetlen fellépése zárta.
A Madách Színház előadása világrekord azt tekintve, hogy milyen hosszú ideje játsszák. "A nézők hallatlanul szeretik, nem tudjuk úgy kitűzni, hogy a nézőtér ne telne meg" - mondta az igazgató, hozzátéve: azt reméli, hogy a darab - amelyet úgy hirdetnek, hogy "most és mindörökké" - még sokáig műsoron lesz.
Az igazgató elárulta: nagyon szoros az együttműködésük Andrew Lloyd Webberrel, és a terveik között több Webber-darab is szerepel.
Az 1400. Macskák képekben:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Fotók: Madách Színház
Forrás: Színház.hu, MTI